VR-lasit päähän hammastekniikan opetuksessa – “Viemme oppimisen uudelle tasolle”

Turun ammattikorkeakoulussa tapahtuu jotain poikkeuksellista: hammastekniikan opiskelijat pääsevät ensimmäistä kertaa opinnoissaan kokemaan 3D-mallien käsittelyn aivan uudella tavalla – syvyysnäkökulmasta. 

Hammastekniikan opiskelijat pääsevät hyödyntämään opinnoissaan virtuaalitodellisuutta. Luokkaympäristö mahdollistaa VR-opetuksen suurelle ryhmälle.
Mediatiedote

Turun AMK:ssa hyödynnetään virtuaalitodellisuutta (VR) tavalla, joka voi mullistaa hammasteknikkojen koulutuksen. Hammastekniikan opiskelijat pääsevät tästä lähtien opinnoissaan sukeltamaan täysin uudenlaisiin oppimisympäristöihin, joissa he harjoittelevat hammasproteesien hahmotusta VR-lasit päässä. 

− Kyseessä ei ole ainoastaan uuden teknologian kokeilu, vaan Turun AMK:ssa tehdään todennäköisesti maailman ensimmäistä tieteellistä tutkimusta, jossa kokonainen ryhmä hammastekniikan opiskelijoita siirretään samanaikaisesti oppimaan virtuaalitodellisuuteen, kertoo Turun AMK:n hammastekniikan tuntiopettaja Johannes Halttu.

Hammastekniikka on siirtynyt vahvasti digitaaliseen aikakauteen, ja esimerkiksi hammasproteesien 3D-tulostus ja suunnittelu tietokoneella ovat alalla jo arkipäivää. Yksi suuri ongelma on kuitenkin jäänyt ratkaisematta: vaikka kappale olisi kolmiulotteinen, tietokoneen näyttö on silti kaksiulotteinen.

− Tällöin syvyysnäkö puuttuu, ja siten monimutkaisten muotojen hahmotus on vaikeaa. Toisin sanoen litteältä näytöltä oppiminen jää kirjaimellisesti pinnalliseksi, Halttu sanoo.

VR-lasit vastaavat juuri tähän haasteeseen. Ne tarjoavat opiskelijoille työkalun nähdä, työstää ja ymmärtää 3D-malleja tavalla, joka ennen oli mahdotonta.

Johannes Halttu opettaa hammastekniikan opiskelijoita virtuaalitodellisuudessa.

VR-lasit mullistavat hammastekniikan opetuksen 

Turun AMK:ssa toimivalla Tulevaisuuden interaktiiviset teknologiat -tutkimusryhmällä on työn alla selvittää, miten hyvin virtuaalitodellisuus tukee opiskelijoiden 3D-hahmottamiskykyä ja ymmärrystä proteesirakenteista verrattuna perinteisiin oppimisympäristöihin. 

− Tutkimuksella halutaan tietää, miltä tällainen oppimisprosessi opiskelijoista tuntuu – mikä innostaa ja haastaa heitä, ja missä VR todella loistaa, sanoo Turun AMK:n tutkija Mikko Haavisto Tulevaisuuden interaktiiviset teknologiat -tutkimusryhmästä.

Tutkimus tehdään Turun AMK:ssa Medallion-hankkeessa Tulevaisuuden interaktiiviset teknologiat -tutkimusryhmän ja Suun terveyden tutkimusryhmän yhteistyönä.

− Vaikka VR-lasien ja virtuaalitodellisuuden käyttö on monille opiskelijoista täysin uutta, he ovat olleet innoissaan ja suhtautuneet positiivisesti uuden teknologian käyttöön, Johannes Halttu kertoo.

Hammastekniikkaa voi opiskella Suomessa ainoastaan Turun ammattikorkeakoulussa. Hammasteknikko suunnittelee ja valmistaa erilaisia hammasproteeseja ja oikomiskojeita.

Mikko Haavisto työskentelee Tulevaisuuden interaktiiviset teknologiat -tutkimusryhmässä, joka selvittää, miten hyvin virtuaalitodellisuus tukee opiskelijoiden 3D-hahmottamiskykyä ja ymmärrystä proteesirakenteista.

Tulevaisuuden työkalut käytössä jo tänään

Ensimmäisen vuoden hammastekniikan opiskelijat osallistuvat tutkimukseen opintojaksolla, jossa he oppivat proteettisten töiden suunnittelua ja valmistusta. Heidän käytössään on interaktiivisia 3D-malleja, joita työstetään joko VR-laseilla tai tietokoneen ruudulla. Myöhemmin arvioidaan, kuinka hyvin kumpikin ympäristö tukee oppimista ja auttaa opiskelijoita ymmärtämään monimutkaisia muotoja. 

Tutkimuksen vaikuttavuus ei rajoitu pelkästään proteesirakenteiden opiskeluun. Uusien todellisuusteknologioiden (XR) potentiaali ulottuu kaikille aloille, joissa kolmiulotteinen hahmottaminen on tärkeää: arkkitehtuuriin, teolliseen muotoiluun ja lääketieteelliseen kuvantamiseen. 

Tavoitteena on kehittää tehokkaampia ja osallistavampia oppimisympäristöjä, jotka parantavat opiskelijoiden valmiuksia tulevaisuuden työelämässä.

Tulevaisuuden interaktiiviset teknologiat -tutkimusryhmä on ottanut paikkansa XR:n eturintamassa. Me emme pelkästään seuraa teknologian kehitystä – me luomme sitä, Mikko Haavisto sanoo.

Lisätietoja

  • Johannes Halttu

    Tuntiopettaja (päätoiminen)
    +358 44 907 4560
    johannes.a.halttu@turkuamk.fi
  • Mikko Haavisto

    Tutkija
    +358 22 633 50
    mikko.haavisto@turkuamk.fi
  • Jukka Huovinen

    Erityisasiantuntija
    +358 50 594 2413
    jukka.huovinen@turkuamk.fi

Lue seuraavaksi