Tutkimusryhmä
Terveydenhuollon kehittäminen hybridimaailmassa
Edistämme terveydenhuollon ammattilaisten osaamista sekä potilaiden ja asiakkaiden parempaa hoitoa tutkimuksen ja kehittämistoiminnan avulla, muuttuvassa maailmassa. Keskitymme erityisesti hybridimäiseen toimintatapaan ja digitaalisten menetelmien tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Näitä tutkimme ja kehitämme
1
Laadukas ja turvallinen hoitotyö
Edistämme hoitotyön laatua ja potilasturvallisuutta kehittämällä, testaamalla ja arvioimalla uusia toimintatapoja yhdessä työelämäkumppaneiden kanssa. Keskitymme, mutta emme rajoitu, digitaalisten ratkaisujen hyödyntämiseen.
2
Digitaaliset oppimisympäristöt (simulaatio ja XR-teknologia)
Kehitämme, testaamme ja arvioimme simulaatiota ja XR-teknologiaa hyödyntäviä oppimisympäristöjä.
3
Ammatillinen kehittyminen ja eettinen osaaminen veto- ja pitovoimana.
Tuemme koulutuksessa ja työelämässä olevien terveydenhuollon työntekijöiden ammatillista kehittymistä ja uralla pysymistä sekä kehitämme toimia alan vetovoiman ja eettisen turvallisuuden lisäämiseksi. Edistämme ja tuemme maahanmuuttajataustaisten hoitotyöntekijöiden osaamisen täydentämistä ja integroitumista työelämään.
Terveydenhuolto on jatkuvassa muutoksessa uusien hoitokeinojen kehittyessä ja digitaalisten ratkaisujen saadessa yhä suurempaa roolia hoitotyössä. Pyrimme vastaamaan tulevaisuuden terveydenhuollon tarpeisiin sekä edistämään laadukasta, eettistä ja turvallista hoitotyötä.
Mirka Toivonen, yliopettaja, tutkimusryhmän vetäjä
Asiantuntijamme
Tutkimusryhmämme asiatuntijoilla on laaja-alaista terveydenhuollon substanssiosaamista ja monipuolista tutkimusmenetelmäosaamista. Kehitämme erityisesti käytettävyystutkimuksen menetelmiä.
Tärkeimmät julkaisut
Linnik L, Turan N, Polat Dünya C, Lahtinen K, Franck T, Valta M, Ayoğlu T, Akyüz N, Coutinho V, Paiva L, et al. Association between Hand Hygiene Knowledge and Self-Efficacy in Nursing Students: A Multicenter Cross-Sectional Study within the Framework of the Erasmus Project. Nursing Reports. 2024; 14(3):1973-1986. https://doi.org/10.3390/nursrep14030147
Laaksonen S. M., Paija T. S. M., Pelander T. S. & Cabrera Torres E. (2023). How to Implement Educational E-Learning Material to Enhance Clinical Skills of Undergraduate Nursing Students: A Narrative Literature Review. Nursing Education, Research, & Practice, 13(1), 5-13. https://nerp.lsmuni.lt/2301/2301-01e.pdf
Grech A. & Naamanka K. (2023). Towards better understanding of ethical safety. EthCo blog, (7.9.2023). https://ethco.turkuamk.fi/yleinen/towards-better-understanding-of-ethical-safety/
Toivonen M. (2023). Voiko lasten kokemaa sairaalahoitoon liittyvää pelkoa ja ahdistusta vähentää digitaalisilla menetelmillä?. Terveyttä tieteestä -blogi, (7.11.2023). https://blogit.utu.fi/terveyttatieteesta/2023/11/07/voiko-lasten-kokemaa-sairaalahoitoon-liittyvaa-pelkoa-ja-ahdistusta-vahentaa-digitaalisilla-menetelmilla/
Toivonen M. & Leppänen M. (2023). Älykamera herätti kiinnostuksen perehdytyksen kehittämiseen hoitoalalla. Sun OpiX, (2.6.2023). https://sunopix.turkuamk.fi/yleinen/alykamera-heratti-kiinnostuksen-perehdytyksen-kehittamiseen-hoitoalalla/
Nurmela T., Leinonen T. & Aho J. (2023). Terveys ja tekniikka kehittävät yhteistyössä sairaanhoidon opiskelijoiden virtuaalioppimista. Talk-verkkolehti, (17.1.2023). https://talk.turkuamk.fi/hyve/terveys-ja-tekniikka-kehittavat-yhteistyossa-sairaanhoidon-opiskelijoiden-virtuaalioppimista/
Koulutukset
Harjoittelu: Projektiharjoittelu tutkimusryhmän projekteissa
Opinnäytetyöt: Tutkimusryhmän projekteissa voi tehdä sekä AMK- että YAMK-opinnäytetyön
-
AMK-tutkinto, Polkuopinnot
Sairaanhoitaja AMK
Monimuotototeutus, Päivätoteutus, Verkko-opinnotSalo, Turku, Verkko-opinnot
Digitaaliset menetelmät yleistyvät hoitoalalla
Terveydenhuollon kehittäminen hybridimaailmassa -tutkimusryhmän koordinoimissa projekteissa käytetään apuna virtuaalitodellisuuden, lisätyn todellisuuden sekä simulaatioiden mahdollisuuksia. Digitaalisia menetelmiä tuodaan suoraan opetukseen ja työelämään.
Opetusvideot syventävät hoitotyön osaamista
ÄLYSTI-projektissa on julkaistu videoita, joiden avulla sekä ammattilaiset että opiskelijat voivat kerrata haastavia toimenpiteitä. Älykameralla kuvatut videot antavat realistisen ja tarkan kuvan eri hoitotilanteista, kuten kanyloinnista ja haavanhoidosta.
Leikkausosasto tutuksi simulaation avulla
Simulaatio-opetus tuo vaihtoehtoisen tavan tutustua heräämöön hoitoympäristönä ja lisää samalla harjoittelumahdollisuuksia. 360-tekniikkaa hyödyntävässä simulaatiossa yhdistetään avoimen videotuotannon keinoja ja VR-teknologian oppimiselementtejä.
Oppimisympäristöt,
jotka tukevat toimintaamme
Käytössämme ovat simulaatiokeskus SimuCenter, opetusosasto Salossa Campuskoti Merihelmessä sekä Sun hyvä elämä -klinikka Turun Kupittaan kampuksella. Nämä oppimis- ja testausympäristöt tarjoavat autenttisen tai lähes autenttisen moniammatillisen ympäristön käytettävyystestauksille.
Hyödynnämme toiminnassamme erilaisia puettavia XR-laitteita, kuten Microsoft HoloLens 2 -laseja, VR-laseja ja Realwear HMT-1 -kameraa. Lisäksi käytämme hankkeissamme 360-kameraa.
Monipuolinen kumppani
Yhteistyökumppaneitamme ovat useat kotimaiset ja kansainväliset korkeakoulut, kuten Laurea-ammattikorkeakoulu, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Tartu Health Care College, ja University of Stavanger. Lisäksi teemme yhteistyötä sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden, kuten Varsinais-Suomen hyvinvointialueen ja Karolinska University Hospitalin, kanssa.
Vahvaa projektiosaamista
Turun AMK:n projektitoimisto tarjoaa tukea ja ohjausta koko TKI-projektin elinkaaren ajalle. Hankeasiantuntijoillamme on vuosien kokemus ja vahva osaaminen kansallisista ja kansainvälisistä rahoitusohjelmista. Meillä on vuosittain käynnissä yli 200 hanketta, ja TKI-toimintamme sai ulkoista rahoitusta yli 10 miljoonaa euroa.