Tutkimusryhmä
Sosiaalinen
osallisuus ja toimijuus
Edistämme heikoimmassa asemassa olevien osallisuutta. Olemme sosiaali- ja kasvatusalan moniammatillinen yhteisö, jolla on osaamista hyvinvointi-, koulutus- ja työllistymispalvelujen kehittämiseen.
Teemme aktiivista tutkimustyötä osallisuuden edistämiseksi. Käytännössä osallisuuden edistäminen tarkoittaa sitä, että palvelujen käyttäjät halutaan mukaan toiminnan kehittämiseen sen sijaan, että he olisivat vain toiminnan kohteita.
Näitä tutkimme ja kehitämme
Haluamme olla mukana edistämässä sosiaalista osallisuutta:
- Ehkäisemässä syrjäytymistä ja köyhyyttä
- Lisäämässä kuulumista yhteisöihin ja yhteiskuntaan
- Tukemassa kulttuurien välistä vuorovaikutusta
Painopisteemme kehittämistyössä ovat:
- Vaikeasti työllistyvien työllistymisen tukeminen
- Kotoutuminen
- Digitalisaatio
- Yhteisöllisyys
Meillä on vahva osaaminen osallisuuden edistämisessä ja erilaisten ryhmien tavoittamisessa. Teemme mielellämme moniammatillista yhteistyötä yli sektorirajojen.
Mira Lehti, lehtori, tutkimusryhmän vetäjä
Asiantuntijamme
Tärkeimmät julkaisut
Diversi-Date: Yhdenvertaisesti erilaisia yhdessä. Menetelmäkansio moninaisuuden kohtaamisen tueksi yläkoulussa. https://www.turkuamk.fi/media/filer_public/ae/3b/ae3b6682-fdc9-4eb6-93e4-7ee5ec628143/diversi-datea4_suom.pdf
Diversi-Date: Menetelmäopas luoville kumppaneille. https://www.turkuamk.fi/media/filer_public/57/03/5703cd41-aed9-4772-a742-ea9aa6813532/diversi-date__menetelmaopas_luoville_kumppaneille.pdf
DigiMESH-hankkeen julkaisut. https://digimesh.turkuamk.fi/arkisto/julkaisut/index.html
Digisosku: Havaintoja digitaalisesta ohjauksesta. https://assets-global.website-files.com/63f8984898df868312304b38/653603b12757ddf2d11cc4de_Havaintoja%20digitaalisesta%20ohjaamisesta%20.pdf Komotyö:
Perehdytys suomalaiseen työpaikkaan – Työkirja uudelle työntekijälle. https://www.theseus.fi/handle/10024/808767
Koulutukset
Miten saada miehet kiinnostumaan museoista?
Turun ammattikorkeakoulun ja Tarton yliopiston yhteistyöhankkeessa selvitetään, minkälaiset museopalvelut vastaisivat paremmin etenkin ikääntyvien miesten tarpeisiin.
Projektin merkitykset kytkeytyvät sosiaalisen hyvinvoinnin, kulttuurin saavutettavuuden sekä yhteisöllisyyden ja osallisuuden edistämiseen. Samalla luodaan uusia tapoja palvella erilaisia kulttuurista kiinnostuneita asiakasryhmiä, erityisesti ikämiehiä.
Opiskelu XR-todellisuudessa opettaa ja viihdyttää
Kokemuksia XR-teknologian eli laajennetun todellisuuden hyödyntämisestä sosiaali- ja terveysalan opetuksessa kerrytettiin PedaXR-projektissa. Virtuaaliseen ympäristöön on mahdollista luoda todentuntuisia ja toistettavia oppimistilanteita.
XR-pedagogiikassa yhdistyvät käytäntö ja teoria.
VINCE-hankkeeseen uutta potkua palvelumuotoilusta
Ammattikorkeakoulujen opetuksen yhtenä lähtökohtana on työelämälähtöisyys, jota toteutetaan erilaisissa projekteissa. Opiskelijat kohtaavat tosielämän tehtäviä ja tuovat samalla hankkeisiin tuoreita näkemyksiä käsiteltävistä aiheista.
VINCE-projektissa uutta osaamista saatiin palvelumuotoilusta. Sitä hyödynnettiin, kun sosionomiopiskelijat jalkautuivat alueen maahanmuuttajajärjestöihin ja Turun International Houseen keräämään tietoja asiakkaiden tarpeista ja kokemuksista.
Monipuolinen kumppani
Tärkeimpiä kumppaneitamme ovat alueella toimivat sosiaalialan järjestöt ja yritykset, Turun kaupunki ja Varsinais-Suomen hyvinvointialue. Lisäksi olemme verkostoituneet kansallisesti ja kansainvälisesti korkeakoulujen, järjestöjen ja julkisten toimijoiden kanssa.
Vahvaa projektiosaamista
Turun AMK:n projektitoimisto tarjoaa tukea ja ohjausta koko TKI-projektin elinkaaren ajalle. Hankeasiantuntijoillamme on vuosien kokemus ja vahva osaaminen kansallisista ja kansainvälisistä rahoitusohjelmista. Meillä on vuosittain käynnissä yli 200 hanketta, ja TKI-toimintamme sai ulkoista rahoitusta yli 10 miljoonaa euroa.