Tutkimusryhmä
Myynti ja B2B-liiketoiminta
Tutkimusryhmämme kolme painopistettä ovat myynti- ja neuvottelukompentenssit, liiketoiminnan kehittäminen sekä digitaalinen myynti- ja ostokokemus. Tavoitteenamme on lisätä B2B-yritysten kannattavuutta.
Moderni myynti on ratkaisun hakemista ja arvon tuottamista. Digitaalisuus on muuttanut ja muuttaa myyntiä ja liiketoimintaa jatkossakin. Tällä hetkellä merkittäviä myyntiin vaikuttvia teemoja ovat muun muassa tekoäly ja big data. Digitaalisuus ja online-myynti eivät kuitenkaan poista face-to-face-myyntiosaamisen tarvetta. Molempia tarvitaan myös tulevaisuudessa.
Myynti ja B2B-liiketoiminta -tutkimusryhmässä kehitämme erityisesti vuorovaikutus- ja neuvottelutaitoja myynti- ja ostoprosesseissa, B2B-yritysten kannattavuutta sekä yritysten liiketoiminnan innovaatioita niin lähi- kuin etävuorovaikutustilanteissa. Lisäksi tuemme TKI-toiminnan, opetuksen ja liiketoiminnan integroimista.
Digitalisaation sekä biometriikan avulla saavutamme uusia liiketoiminnan kilpailuetuja:
Myynnin digitalisaatiolla hyödynnämme asiakasprofiileja, henkilökohtaisia tarjoamia sekä dynaamista hinnoittelua, tehostamme tarjous-tilausprosesseja ja liiketoimintaprosesseja, kuten tiedottamista ja tuotetietouden levittämistä liiketoiminnassa.
Biometriikan hyödyntäminen tarjoaa uudenlaisen kvantitatiivisen tutkimusnäkökulman vuorovaikutus- ja neuvottelutaitojen tarkasteluun. Biometrisen tutkimuslaitteiston avulla voidaan kerätä kvantitatiivista dataa muun muassa katseen kohdentumisesta ja neuvottelutilanteen tunnevaikutuksista, kun mitataan kasvonilmeitä ja ihon konduktiivisuutta.
Myynnillisiä vuorovaikutus- sekä neuvottelutaitoja kehitetään vuosittaisissa myyntivalmennuksissa ja -kilpailuissa. Järjestämme itse vuosittain kolme myyntikilpailua ja -valmennusta.
Myynti on vuorovaikutusta, jossa keskustellaan ”vaihdokkaista” ja tuotetaan arvoa yhdessä.
Timo Holopainen, yliopettaja, tutkimusryhmän vetäjä
Asiantuntijamme
Tutkimusryhmässämme on muun muassa myynti- ja neuvottelutaitojen, liiketoiminnan, yrittäjyyden, viestinnän ja pedagogiikan asiantuntijoita.
Julkaisumme
Fischer, H., Seidenstricker, S., Berger, T., Holopainen, T. (2022). Artificial intelligence in B2B sales: Impact on the sales process. In: Tareq Ahram, Jay Kalra and Waldemar Karwowski (eds) Artificial Intelligence and Social Computing. AHFE (2022) International Conference. AHFE Open Access, vol 28. AHFE International, USA. http://doi.org/10.54941/ahfe1001456
Julkaisut Talk-julkaisuportaalissa
Kuuntele Talk Podcast
Millainen on hyvä myyjä?
Talk Podcastin myyntiaiheisessa jaksossa yliopettaja ja tutkimusryhmän vetäjä Timo Holopainen kertoo millainen on hyvä myyjä, ja miten erilaiset myyntikilpailut toimivat opettamisen välineenä.
Kuuntele Talk Podcast
Miten myyntikilpailut liittyvät TKI-toimintaan?
Miten Indonesiassa järjestettävät myyntikilpailut liittyvät Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan? Senior Advisor Harri Lappalainen kertoo Talk-julkaisualustan TKI -podcast-sarjassa opintojen mahdollistamisesta TKI-projekteissa.
Koulutukset
Tutkimusryhmämme toimii tiiviissä yhteistyössä tutkintokoulutusten kanssa. Opetamme, tuotamme sisältöjä ja vahvistamme opiskelijoiden työelämäyhteyksiä. Tuemme tutkimus- ja kehitystoiminnan yhdistämistä opetukseen.
Myyntikilpailujen edelläkävijä
Myyntikilpailut ovat pedagoginen menetelmä, jonka Turun AMK reilut kymmenen vuotta sitten lanseerasi Euroopan koulutusmarkkinoille EU -hankkeen myötä.
Alun perin USA:sta lähtöisin oleva oppimismenetelmä perustuu mahdollisimman todenmukaiseen B2B-myyntitilanteeseen, joka kehittyy kilpailun edetessä.
Turun AMK on Euroopan aktiivisin myyntikilpailujen kisajärjestäjä. Järjestämme vuosittain useita kilpailuja sekä suomeksi että englanniksi paikallisella, kansallisella sekä kansainvälisellä tasolla.
Customer Behavior Lab
Customer Behavior Lab (Asiakaskäyttäytymisen laboratorio) tehostaa liiketoiminnallisia prosesseja sekä mahdollistaa kilpailuedun syntymisen, kun hyödynnetään biometriikkaa.
Tarjoamme yrityksille, yhteistyökumppaneille, opiskelijoille ja muille sidosryhmille monipuolisen mahdollisuuden myynnin, markkinoinnin, tuotekehityksen sekä niihin liittyvien prosessien tutkimiseen, kehittämiseen sekä kilpailuedun parantamiseen.
Muita oppimisympäristöjä
-
Myyntiakatemia
Myyntiakatemia tarjoaa tukea yrityksesi liiketoimintaan. Meiltä saat myynnin ja markkinoinnin kehittämisprojektit opiskelijatyönä.
Verkosto ja kumppanit
The Academic Association of Sales Engineering (AASE) on Euroopalainen asiantuntijaverkosto, joka edistää myynti-insinöörien koulutusta, tutkimusta sekä näkyvyyttä.
European Sales Competition Association (ESCA) on Euroopalainen korkeakouluverkosto, joka mahdollistaa Euroopan myyntikilpailun järjestämisen sekä jatkumisen.
Best Seller Competition on kaikille suomalaisille korkeakouluille avoin myyntikilpailu, jonka tavoitteena on ammattimaisen myyntityön arvostuksen nostaminen sekä sen kehittäminen.
Sales Education Foundation (SEF) on kansainvälinen järjestö, joka edistää korkeakoulutasoisen myynnin koulutuksen etujen näkyvyyttä.
The Global Sales Science Institute (GSSI) on kansainvälinen järjestö, joka yhdistää myynnin ja myynnin johtamisen tutkimuksen, opettamisen sekä toteutuksen.
Vahvaa projektiosaamista
Turun AMK:n projektitoimisto tarjoaa tukea ja ohjausta koko TKI-projektin elinkaaren ajalle. Hankeasiantuntijoillamme on vuosien kokemus ja vahva osaaminen kansallisista ja kansainvälisistä rahoitusohjelmista. Meillä on vuosittain käynnissä yli 200 hanketta, ja TKI-toimintamme sai ulkoista rahoitusta yli 10 miljoonaa euroa.