Tutkimusryhmä

Markkinointi ja asiakaskäyttäytyminen

Markkinoinnin ja asiakaskäyttäytymisen tutkimuksessa keskitytään ymmärtämään, miten asiakkaat tekevät ostopäätöksiä tavaroiden tai palvelujen hankkimiseksi. Tutkimuksessa tarkastellaan myös mitä asiakkaat ostavat, miksi he ostavat ja miten he ostavat. Tuloksena saadaan tietoja, joiden avulla yritykset voivat räätälöidä tarjontaansa ja markkinointistrategioitaan vastaamaan paremmin kohdemarkkinoidensa tarpeita ja toiveita.

Työssä yhdistetään liiketaloustieteen, psykologian ja sosiologian teorioita ja menetelmiä. 

Asiakaskäyttäymisen tutkimus

Asiakaskäyttäytymisen tutkimus pureutuu ymmärtämään miten kuluttajat ajattelevat, tuntevat ja tekevät päätöksiä. Tutkimuksessa perehdytään asiakaskäyttäytymisen taustalla oleviin psykologisiin prosesseihin ja tutkitaan, miten tunteet, asenteet, käsitykset ja kognitiiviset ennakkoluulot vaikuttavat ostotottumuksiin ja markkinoinnin vaikuttavuuteen. Asiakaskäyttäytymisen tutkimuksessa pyritään vastaamaan muun muassa seuraaviin kysymyksiin:

  • millainen mainonta tuottaa halutun vaikutuksen
  • miksi kuluttajat suosivat tiettyjä tuotteita toisten sijaan
  • miten brändiuskollisuus muodostuu
  • mitkä tekijät johtavat asiakkaiden tyytyväisyyteen tai tyytymättömyyteen.

Tutkimuksessa käytetään erilaisia soveltavia psykologian tutkimusmenetelmiä kuten kyselytutkimuksia, kokeita, havainnointitutkimuksia ja kvalitatiivisia haastatteluja, joilla saadaan tietoa kuluttajien käyttäytymisestä.

Käyttäjien hyväksyntätutkimus

Käyttäjien hyväksyntätutkimuksessa keskitytään ymmärtämään ja arvioimaan, miten loppukäyttäjät ottavat vastaan, omaksuvat ja käyttävät palveluita, uutta teknologiaa tai järjestelmiä. Tutkimusala on ratkaisevan tärkeä tuotekehitykselle, tietojärjestelmien suunnittelulle, teknologian kehittämiselle ja palvelumuotoilulle. Tavoitteena on ennustaa käyttäjien asennetta uutta tuotetta, palvelua tai teknologiaa kohtaan ja löytää ratkaisuja, joilla voidaan lisätä hyväksynnän todennäköisyyttä ja vähentää vastustusta.

Empiiriseen tutkimukseen perustuvat tutkimustulokset auttavat kehittäjiä, suunnittelijoita ja organisaatioita ymmärtämään palveluiden ja teknologian käyttöönoton mahdollisia esteitä ja kehittämään strategioita, joilla voidaan parantaa käyttäjien tyytyväisyyttä, palveluiden ja tuotteiden helppokäyttöisyyttä ja yleistä hyväksyntää.

Asiantuntijamme

Tutkimusryhmässämme on muun muassa akustiikan, ilmastoinnin ja ympäristöpsykologian asiantuntijoita.

Koulutukset

Close up of an eye

Turun AMK:n projektitoimisto tarjoaa tukea ja ohjausta koko TKI-projektin elinkaaren ajalle. Hankeasiantuntijoillamme on vuosien kokemus ja vahva osaaminen kansallisista ja kansainvälisistä rahoitusohjelmista. Meillä on vuosittain käynnissä yli 200 hanketta, ja TKI-toimintamme sai ulkoista rahoitusta yli 10 miljoonaa euroa.