Tutkimusryhmä
Käytäntölähtöinen pedagogiikka
Tarjoamme tutkimuksellista tietoa sekä uusia pedagogisia menetelmiä ja toimintamalleja merkityksellisen oppimisen, laadukkaan koulutuksen sekä osaamisen kehittämiseen.
Koulutus on murroksessa, jossa muutos ja epävarmuus on pysyvää. Jatkuva oppiminen ja muuttuvat osaamistarpeet, digitaalisuus sekä entistä yksilöllisemmät tuen tarpeet muuttavat opetusta ja oppimista.
Mutta miten muuttuvassa maailmassa tulisi oppia ja opettaa? Miten rakentaa merkityksellinen oppimiskokemus ja innostava työelämälähtöinen oppimisympäristö? Millainen pedagogiikka tukee oppijan henkilökohtaisia tarpeita ja hyvinvointia sekä auttaa kiinnittymään korkeakouluyhteisöön?
Käytäntölähtöinen pedagogiikka -tutkimusryhmässä tutkimme ja kehitämme korkeakoulutuksen ja oppimisen eri osa-alueita muuttuvassa maailmassa.
Tutkimusryhmämme toiminta on käytäntölähtöistä. Kehitämme uusia menetelmiä ja toimintamalleja tutkimustietoon nojautuen. Tuottamalla tietoa ja ymmärrystä oppimiseen ja laadukkaaseen koulutukseen, tuemme opiskelijoiden ja opettajien hyvinvointia sekä osaamisen kehittymistä ja sopeutumista muuttuviin työnkuviin. Tutkimuspohjainen ymmärrys opetuksen kehittämisessä tarjoaa myös tukea pedagogiselle johtamiselle ja päätöksenteolle.
Näitä tutkimme ja kehitämme
- kielellinen ja kulttuurinen moninaisuus korkeakoulutuksessa
- pedagoginen hyvinvointi ja ohjaus
- innovaatiopedagogiikka ja -kompetenssit
- online-oppimisympäristöt ja -pedagogiikka
- osaamisen tunnistaminen, pienet osaamiskokonaisuudet ja sähköiset osaamismerkit
- monialainen käytäntölähtöinen projektioppiminen
Käytäntölähtöinen pedagogiikka -tutkimusryhmässä yhdistämme arjen pedagogiikan, tutkimuksen ja kehittämisen vaikuttavan työelämän korkeakoulun edistämiseksi. Tutkimuspohjainen ymmärrys koulutuksen kehittämisessä tarjoaa tukea pedagogiselle johtamiselle ja päätöksenteolle.
Meiju Keinänen, yliopettaja, tutkimusryhmän vetäjä
Asiantuntijamme
Tutkimusryhmämme vahvuus on asiantuntijoiden monialaisuus. Toiminnassamme yhdistyvät alakohtainen asiantuntijuus ja monipuolinen pedagoginen osaaminen sekä Turun AMK:n projektiammattilaisten vahva rahoitus- ja projektiosaaminen. Avainhenkilöitä ovat Meiju Keinänen ja Timo Halttunen.
Oppimisympäristöt tukevat tutkimusryhmän toimintaa
Erilaiset oppimisympäristöt, kuten monialaiset projektiopintokokonaisuudet, kielten ja matemaattisten opintojen sekä ohjauksen muodostamat kokonaisuudet, ovat toiminnassamme keskeisiä. Nämä opintokokonaisuudet toimivat myös TKI-projektien testiympäristöinä sekä ulkopuolelle tarjottavina koulutus- ja palvelutuotteina.
Lisäksi teemme tiiviistä yhteistyötä sektorin koulutusten ja alakohtaisten oppimisympäristöjen sekä Turun AMK:n muiden tutkimusryhmien kanssa.
Julkaisut
Timo Halttunen, Christian Dragin-Jensen, Céline Kylänpää, Anders Karkov, 2023, Collaborative problem solving: A pedagogy for workplace relevance, The Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET). Collaborative problem solving: A pedagogy for workplace relevance | Nordic Journal of Vocational Education and Training (liu.se)
Hirard, T. & Karaus, E. 2024. Täydentävää osaamista ja verkostoja työelämään korkeasti koulutetuille maahanmuuttajille. Teoksessa (Kirjavainen, H. & Pettersson, A.) Korkeakoulut hiljattain maahan muuttaneita tukemassa. Turun ammattikorkeakoulun raportteja 269. 37–42. https://www.theseus.fi/handle/10024/818716
Hänti, Sirpa, Keinänen Meiju, Välivirta-Havia Maria, Al-Bermanei Hazem, Ketola Mari ja Heikkilä Jonna (2021): Facilitate for the future. Educator´s Guide for Designing Hybrid Learning Environments for the VUCA World. Course Material from Turku University of Applied Sciences.
Kantola, M. ym. 2023. Ammatillisen korkeakoulutuksen mahdollisia tulevaisuuskuvia vuoteen 2030, Futura.
Keinänen, M. (2019) Educating Innovative Professionals: A case study on researching students’ innovation competences in one Finnish University of Applied Sciences. Research Reports from Turku University of Applied Sciences 49.
Keinänen, M. & Välivirta Havia, M. (2022). Embedding Uncertainty in the Learning Process: An Evaluation Case-Study of VUCA Model in Education. Applied Degree Education and the Future of Learning, p. 151. Applied Degree Education and the Future of Learning SpringerLink
Keinänen, M., Konst, T. (2024). Re-validating an Assessment Tool to Identify, Assess, and Develop Higher Education Students’ Innovation Competence in Online Education. In: Ma, W.W.K. (eds) Engaged Learning and Innovative Teaching in Higher Education. Lecture Notes in Educational Technology. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-97-2171-9_11
Taru Konst, Tuija Koivunen ja Mervi Friman, 2023, Building a sustainable future: ideas and perceptions of univerity staff, Foresight. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/FS-12-2022-0170/full/html
Paula Tyrväinen, Mauri Kantola & Sanna Simola, 2023, CampusOnline-portaalin rakentaminen joustavan oppimisen edistäjänä. UAS Journal. CampusOnline-portaalin rakentaminen joustavan oppimisen edistäjänä – UAS Journal
Verkosto ja kumppanit
Tutkimusryhmässä toimimme aktiivisesti kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa ja teemme tiivistä yhteistyötä toisen ja korkea-asteen oppilaitosten sekä koulutusalan yritysten kanssa Suomessa ja ulkomailla.
- Consortium on Applied Research and Professional Education – CARPE, Pedagogy, Learning & Innovation SIG
- Engaged Learning and Innovative Teaching in Higher Education, ELITE
- European Universities Continuing Education Network, EUCEN
- Korkeakoulupedagogiikan kouluttajat ja kehittäjät – KOUKE
- Nordic Network for Adult Learning, NVL
- The CDIO™ INITIATIVE – Innovative educational framework for producing the next generation of engineers
- The Finnish Society for Practice Based Inquiry – PraBa
- The International Symposium on Advances in Technology Education, ISATE
Tutkimusryhmä lukuina
8 käynnissä olevaa TKI-projektia
25 pedagogiikan monialaista asiantuntijaa
30 kumppania kansainvälisesti ja Suomessa
20 julkaisua vuodessa
3000 TKI-hankkeiden yhteistyökumppania opiskelijoista, opettajista, yrityksistä ja asiantuntijoista
Suorita opintoja tutkimusryhmässä
Voit suorittaa harjoittelun tai tehdä opinnäytetyösi tutkimusryhmässä.
YAMK-tutkimusryhmäopinnot
Tutkimusryhmän jatkuvan oppimisen koulutuksia
Kestävän matkailun asiantuntija -opintokokonaisuus | 1 + 5 op – Turun ammattikorkeakoulu (turkuamk.fi)
Epävarmuus voimavaraksi (tulossa)
Verkostoja työelämään – osaajakoulutus korkeasti koulutetuille maahanmuuttajille
Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Vahvaa projektiosaamista
Turun AMK:n projektitoimisto tarjoaa tukea ja ohjausta koko TKI-projektin elinkaaren ajalle. Hankeasiantuntijoillamme on vuosien kokemus ja vahva osaaminen kansallisista ja kansainvälisistä rahoitusohjelmista. Meillä on vuosittain käynnissä yli 200 hanketta, ja TKI-toimintamme sai ulkoista rahoitusta yli 10 miljoonaa euroa.