Tutkimusryhmä
Käytäntölähtöinen pedagogiikka
Tarjoamme tutkimuksellista tietoa sekä uusia pedagogisia menetelmiä ja toimintamalleja merkityksellisen oppimisen, laadukkaan koulutuksen sekä osaamisen kehittämiseen.

Koulutus on murroksessa, jossa muutos ja epävarmuus on pysyvää. Jatkuva oppiminen ja muuttuvat osaamistarpeet, digitaalisuus sekä entistä yksilöllisemmät tuen tarpeet muuttavat opetusta ja oppimista.
Mutta miten muuttuvassa maailmassa tulisi oppia ja opettaa? Miten rakentaa merkityksellinen oppimiskokemus ja innostava työelämälähtöinen oppimisympäristö? Millainen pedagogiikka tukee oppijan henkilökohtaisia tarpeita ja hyvinvointia sekä auttaa kiinnittymään korkeakouluyhteisöön?
Käytäntölähtöinen pedagogiikka -tutkimusryhmässä tutkimme ja kehitämme korkeakoulutuksen ja oppimisen eri osa-alueita muuttuvassa maailmassa.
Tutkimusryhmämme toiminta on käytäntölähtöistä. Kehitämme uusia menetelmiä ja toimintamalleja tutkimustietoon nojautuen. Tuottamalla tietoa ja ymmärrystä oppimiseen ja laadukkaaseen koulutukseen, tuemme opiskelijoiden ja opettajien hyvinvointia sekä osaamisen kehittymistä ja sopeutumista muuttuviin työnkuviin. Tutkimuspohjainen ymmärrys opetuksen kehittämisessä tarjoaa myös tukea pedagogiselle johtamiselle ja päätöksenteolle.
Näitä tutkimme ja kehitämme
- kielellinen ja kulttuurinen moninaisuus korkeakoulutuksessa
- pedagoginen hyvinvointi ja ohjaus
- geneeristen osaamisten tunnistaminen, arviointi ja oppiminen
- online-oppimisympäristöt ja -pedagogiikka
- osaamisen tunnistaminen ja ennakointi, pienet osaamiskokonaisuudet ja sähköiset osaamismerkit

Käytäntölähtöinen pedagogiikka -tutkimusryhmässä yhdistämme arjen pedagogiikan, tutkimuksen ja kehittämisen vaikuttavan työelämän korkeakoulun edistämiseksi. Tutkimuspohjainen ymmärrys koulutuksen kehittämisessä tarjoaa tukea pedagogiselle johtamiselle ja päätöksenteolle.
Meiju Keinänen, yliopettaja, tutkimusryhmän vetäjä
Case
Käytäntölähtöinen pedagogiikka -tutkimusryhmässä panostetaan opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn edistämiseen
Yliopettaja Meiju Keinäsen luotsaama Käytäntölähtöinen pedagogiikka -tutkimusryhmä tutkii ja kehittää korkeakoulutuksen ja oppimisen eri osa-alueita. Nyt fokuksessa ovat erityisesti osaamisen tunnistaminen ja joustavat oppimispolut sekä opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn tukeminen pedagogisin keinoin.

Meillä tapahtuu

Uusia materiaaleja ja vinkkejä innovaatio-osaamisen opetukseen
Olemme innoissamme uusien materiaalien julkaisusta SINCOE-projektissa. Tämä kolmen vuoden hanke, joka on rahoitettu Erasmus+ Cooperation Partnership -ohjelmasta, on nyt saatu onnistuneesti päätökseen. Projektissa keskityimme opiskelijoiden innovaatio-osaamisen opettamiseen, oppimiseen ja arviointiin verkko-, monimuoto- ja etäopetuksen konteksteissa.
Tutustu uusiin materiaaleihin:
Käytännön työkalupakki: varustaudu menetelmillä ja toiminnoilla, jotka tukevat opiskelijoiden innovaatio-osaamisen kehittämistä digitaalisissa ympäristöissä: SINCOE Toolbox.
Uudelleen validoitu arviointityökalu: tunnista, arvioi ja kehitä innovaatio-osaamista verkko-oppimisessa: SINCOE@ Assessment tool – SINCOE Toolbox.
Verkkoarvioinnin koulutuspaketti: ymmärrä innovaatio ja sen ulottuvuudet, tutustuta opiskelijasi SINCOE@-arviointityökaluun ja opi tunnistamaan ja välttämään itsearvioinnin harhoja: Access the SINCOE Assessment Training Package here.

Sähköiset osaamismerkit: kestävän matkailun opit haltuun työn ohessa opiskellen
Tutkimusryhmässä julkaisimme uudessa kirjassa tutkimuksen, joka tarjoaa näkökulmia kestävään matkailuun pohjoismaissa. Tutkimuksessa selvitimme, voiko sähköisiä osaamismerkkejä hyödyntää kestävän matkailun osaamisen kehittämisessä.
Havaitsimme tutkimuksessamme, että:
- matkailuyritykset arvostivat joustavien ja modulaaristen piensuoritusten tuomia mahdollisuuksia henkilöstönsä osaamisen päivittämiseen ja ylläpitoon
- aikuisoppijat voivat tunnistaa kestävän kehityksen osaamistaan osaamismerkein, ja saada tätä kautta osaamisensa myös validoitua työnantajien ja oppilaitosten tunnustamalla tavalla
- sosiaalinen ja kulttuurinen näkökulma kestävyyteen kiinnosti yrityksiä pohjoismaisen matkailun ajankohtaisina näkökulmina.
Sähköisten osaamismerkkien ja pienten osaamiskokonaisuuksien merkitys koettiin tärkeäksi työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa. Samalla tutkimukseen osallistujat näkivät alan sertifikaattien roolin lähinnä yritysten tämänhetkisten kestävyystoimien dokumentoimisen kannalta.
Kirja Nordic Coastal Tourism: Sustainability, Trends, Practices, and Opportunities julkaistiin joulukuussa 2024 kansainvälisen Springer Nature-tiedekustantajan sarjassa.
Lue lisää tutkimuksestamme Halttunen, T., Brauer, S., and Jutila, S. (2024): Role of Micro-credentials and Open Badges in Sustainable Tourism Education Springerin verkkosivuilla Nordic Coastal Tourism: Sustainability, Trends, Practices, and Opportunities | SpringerLink.

Osaamisen tunnistamista ja verkostoitumista – Artesaanin matkassa
-hankkeen työpajat tukivat polkua työelämään
Tutkimusryhmässä julkaisimme uudessa kirjassa tutkimuksen, joka tarjoaa näkökulmia kestävään maArtesaanin matkassa -hanke, joka käynnistyi elokuussa 2023, päättyi Turun ammattikorkeakoulun osalta 31. maaliskuuta 2025.
Hankkeessa tavoitteenamme oli kehittää osaamispalveluiden kokonaisuus, joka tukee osallistujien työmarkkina-asemaa ja auttaa kohdentamaan heidän osaamistaan. Hankkeessa keskityimme erityisesti osaamisen tunnistamiseen, jota edistettiin erilaisten työpajojen avulla.
Hankkeen ohjaus- ja koulutuspalvelut suunnattiin nuorille, joilla ei ole perusasteen jälkeistä tutkintoa, sekä maahanmuuttajataustaisille henkilöille, joilta puuttuu Suomessa suoritettu tutkinto. Näille ryhmille tarjottiin työpajoja, jotka auttoivat tunnistamaan ja vahvistamaan heidän osaamistaan sekä suuntaamaan sitä työelämän tarpeisiin.
Hankkeen aikana syntyi uusia yhteistyöverkostoja eri yhdistysten ja sidosryhmien kanssa, mikä mahdollisti työpajojen toteuttamisen. Yhteistyössä muun muassa Vamosin kanssa järjestetyt työpajat tarjosivat osallistujille konkreettisia keinoja taitojensa kehittämiseen ja osaamisensa tunnistamiseen. Kaiken kaikkiaan Turun ammattikorkeakoulussa toteutettiin hankkeen aikana 14 työpajaa yhdessä eri sidosryhmien kanssa. Nämä työpajat tarjosivat osallistujille arvokkaita oppimiskokemuksia ja olivat siten merkittävä osa hankkeen vaikuttavuutta.
Asiantuntijamme
Tutkimusryhmämme vahvuus on asiantuntijoiden monialaisuus. Toiminnassamme yhdistyvät alakohtainen asiantuntijuus ja monipuolinen pedagoginen osaaminen sekä Turun AMK:n projektiammattilaisten vahva rahoitus- ja projektiosaaminen. Avainhenkilöitä ovat Meiju Keinänen ja Timo Halttunen.
Vaikutamme eri koulutusaloilla:
Tutkimusryhmämme kehittää pedagogisia ratkaisuja, jotka tukevat arjen opetustyötä ja monialaista korkeakouluympäristöä.
Erityisesti monialaiset projektiopinnot, kielten ja matemaattisten opintojen sekä ohjauksen muodostamat kokonaisuudet, ovat toiminnassamme keskeisiä. Nämä opintokokonaisuudet toimivat myös TKI-projektien testiympäristöinä.
Tutkimusryhmässämme toimii 25 asiantuntijaa, käynnissä on kahdeksan TKI-projektia ja yhteistyöverkostomme kattaa 30 kumppania Suomessa ja kansainvälisesti. Julkaisemme vuosittain noin 20 artikkelia, ja TKI-aktiviteettimme tavoittavat 3000 toimijaa – opiskelijoista ja opettajista yrityksiin ja asiantuntijoihin.
Julkaisut
Hirard, T. & Karaus, E. 2024. Täydentävää osaamista ja verkostoja työelämään korkeasti koulutetuille maahanmuuttajille. Teoksessa (Kirjavainen, H. & Pettersson, A.) Korkeakoulut hiljattain maahan muuttaneita tukemassa. Turun ammattikorkeakoulun raportteja 269. 37–42. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-865-8
Keinänen, M. & Konst, T. 2024. Re-validating an Assessment Tool to Identify, Assess, and Develop Higher Education Students’ Innovation Competence in Online Education. In: Ma, W.W.K. (eds) Engaged Learning and Innovative Teaching in Higher Education. Lecture Notes in Educational Technology. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-97-2171-9_11
Konst, T., Koivunen, T. & Friman, M. 2023. Building a sustainable future: ideas and perceptions of university staff, Foresight. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/FS-12-2022-0170/full/html
Halttunen, T., Dragin-Jensen, C., Kylänpää, C. & Karkov, A. 2023. Collaborative problem solving: A pedagogy for workplace relevance, The Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET). Collaborative problem solving: A pedagogy for workplace relevance | Nordic Journal of Vocational Education and Training (liu.se)
Kantola, M., Friman, M., Rauhala, P., Kotila, H. & Huttula, T. 2023. Ammatillisen korkeakoulutuksen mahdollisia tulevaisuuskuvia vuoteen 2030, Futura.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/818854/Kantola_Friman_Rauhala_Ammatillisen_2023.pdf?sequence=1
Tyrväinen, P., Kantola, M. & Simola, S. 2023. CampusOnline-portaalin rakentaminen joustavan oppimisen edistäjänä. UAS Journal. CampusOnline-portaalin rakentaminen joustavan oppimisen edistäjänä – UAS Journal
Keinänen, M. & Välivirta Havia, M. 2022. Embedding Uncertainty in the Learning Process: An Evaluation Case-Study of VUCA Model in Education. Applied Degree Education and the Future of Learning, p. 151. Applied Degree Education and the Future of Learning SpringerLink
Hänti, S., Keinänen, M., Välivirta-Havia M., Al-Bermanei H., Ketola M. & Heikkilä J. 2021. Facilitate for the future. Educator´s Guide for Designing Hybrid Learning Environments for the VUCA World. Course Material from Turku University of Applied Sciences.
Keinänen, M. 2019. Educating Innovative Professionals: A case study on researching students’ innovation competences in one Finnish University of Applied Sciences. Research Reports from Turku University of Applied Sciences 49. https://www.turkuamk.fi/julkaisu/educating-innovative-professionals-a-case-study-on-researching-students-innovation-competences-in-one-finnish-university-of-applied-sciences/
Verkosto ja kumppanit
Tutkimusryhmässä toimimme aktiivisesti kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa ja teemme tiivistä yhteistyötä toisen ja korkea-asteen oppilaitosten sekä koulutusalan yritysten kanssa Suomessa ja ulkomailla.
- Consortium on Applied Research and Professional Education – CARPE, Pedagogy, Learning & Innovation SIG
- Engaged Learning and Innovative Teaching in Higher Education, ELITE
- European Universities Continuing Education Network, EUCEN
- Korkeakoulupedagogiikan kouluttajat ja kehittäjät – KOUKE
- Nordic Network for Adult Learning, NVL
- The CDIO™ INITIATIVE – Innovative educational framework for producing the next generation of engineers
- The Finnish Society for Practice Based Inquiry – PraBa
- The International Symposium on Advances in Technology Education, ISATE

Tutkimusryhmä lukuina
- 8 käynnissä olevaa TKI-projektia
- 25 pedagogiikan monialaista asiantuntijaa
- 30 kumppania kansainvälisesti ja Suomessa
- 20 julkaisua vuodessa
- 3000 TKI-hankkeiden yhteistyökumppania opiskelijoista, opettajista, yrityksistä ja asiantuntijoista
Suorita opintoja tutkimusryhmässä
- Voit suorittaa harjoittelun tai tehdä opinnäytetyösi tutkimusryhmässä.
- YAMK-tutkimusryhmäopinnot
Tutkimusryhmän jatkuvan oppimisen koulutuksia
- Kestävän matkailun asiantuntija -opintokokonaisuus | 1 + 5 op
- Epävarmuus voimavaraksi (tulossa)
- Verkostoja työelämään – osaajakoulutus korkeasti koulutetuille maahanmuuttajille
- Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Vahvaa projektiosaamista
Turun AMK:n projektitoimisto tarjoaa tukea ja ohjausta koko TKI-projektin elinkaaren ajalle. Hankeasiantuntijoillamme on vuosien kokemus ja vahva osaaminen kansallisista ja kansainvälisistä rahoitusohjelmista. Meillä on vuosittain käynnissä yli 200 hanketta, ja TKI-toimintamme sai ulkoista rahoitusta yli 10 miljoonaa euroa.