Turun AMK:n Master Schoolista valmistuu asiantuntijoita ja johtajia oman alansa kehittäjiksi ja työelämän uudistajiksi.
Julkaistu:
Muokattu:
Yhtä monta tarinaa kuin osaajaa
Turun ammattikorkeakoulun Master School on tarkoitettu työelämässä pätevöityneille asiantuntijoille sekä aktiivisille toimijoille, jotka haluavat kehittää työelämää ja asiantuntijuuttaan. Master Schoolista valmistuu ylempään AMK-tutkintoon eli Master-tutkintoon.
Master-opiskelijamme ovat päätyneet asiantuntijoiksi ja johtotehtäviin eri aloille. Vuosien varrella Turun AMK:n Master Schoolista valmistuneilla on jokaisella oma tarinansa. Monelle koulutus on merkinnyt taitekohtaa työuralla, jota kasvava asiantuntemus on vauhdittanut tai vienyt uuteen, yllättäväänkin suuntaan.
Sirkusalan Master School -alumni Eikka Alatalon mukaan Suomessa ylempi korkeakoulututkinto merkitsee erityisesti pätevyyttä ja urakehitystä.
En voi sanoa varmasti, oliko tutkinnolla vaikutuksia, mutta kummasti näiden opintojen jälkeen alkoi tapahtua.
Lue lisää Eikka Alatalon (sirkusala) kokemuksista.
Fysioterapiaa Master Schoolissa opiskellut Johanna Lindegren näkee kouluttautumisen eräänlaisena opaskarttana kohti omannäköistä urakehitystä. Hän on oppinut paljon itsestään opintojensa myötä.
Olen päässyt vaikuttamaan siihen, minkälaisten asioiden parissa haluan työskennellä ja miten rakentaa tulevaisuutta. Yhtäkkiä voi huomata kiinnostuvansa ihan uudenlaisesta tai kantavansa sellaisia vahvuuksia, joita ei olisi itsestään edes arvannut.
Lue lisää Johanna Lindegrenin (fysioterapia) kokemuksista.
Loputonta uteliaisuutta, yhteistyötä ja verkostoja
Monelle Master-opiskelijallemme yhteistä on uteliaisuus ja kyltymätön halu oppia uutta.
Sairaanhoitajan ylemmän AMK-tutkinnon suorittanutta Paula Kalpiota motivoi ”loputon uteliaisuus”, joka vei Master-opiskelijan lopulta akateemiseen maailmaan tohtoriopiskelijaksi.
Valitsemani koulutusohjelma oli täysin omiani. Saatoin saman tien hyödyntää saamiani oppeja ja uusia näkökulmia aloittelevan esihenkilön uraa silmällä pitäen. Koulutus oli hyvin käytännönläheinen, vaikka teoriaakin tuli huimasti. Imin kaiken saamani tiedon, se vei mennessään.
Lue lisää Paula Kalpion (sairaanhoito) kokemuksista.
Moni mainitsee koulutuksen keskeiseksi anniksi yhteistyön muiden asiantuntijoiden kanssa ja alan verkostot. Master School kokoaa yhteen tekniikan, liiketalouden, sosiaali- ja terveysalan sekä kulttuurialan YAMK-opiskelijat. Yhteistyö mahdollistaa laaja-alaisen oppimisen ja verkostoitumisen. Kestävää kiertotaloutta Master Schoolissa (tradenomi) opiskeleva Merja Auvo kuvaa oppineensa paljon yhteistyöstä opintojen aikana.
Insinöörit ja tradenomit ovat opiskelleet samassa ryhmässä, ja se on ollut kiinnostavaa. Tradenomipuolellakin on paljon erilaista osaamista. Tulee ahaa-elämyksiä, että noinkin voi ajatella! Oma näkökanta laajenee.
Lue lisää Merja Auvon (kestävä kiertotalous, tradenomi) kokemuksista.
Johanna Lindegrenin mukaan verkostoituminen oli iso etu, ja monien opiskelutoverien kanssa yhteydenpito on jatkunut opintojen jälkeen.
Pidän tätä selkeänä aikuisopiskelun etuna. Jokainen oli hakemassa itselleen parasta mahdollista osaamista.
Eikka Alatalon mukaan verkostot, moniammatillinen yhteistyö ja työelämäkontaktit ovatkin Master School -opintojen keskiössä. Opintojen aikana solmitut ystävyys- ja ammatilliset suhteet ovat johtaneet yhteistyöprojekteihin.
Maailma paremmaksi koulutuksen avulla
Master School -opinnot ovat tarjonneet entistä parempia mahdollisuuksia vaikuttaa itselle tärkeisiin asioihin.
Merja Auvoa motivoi kiertotalousopintojen pariin oma halu vaikuttaa ympäristön tilaan. Hän toivoo tietoisuuden aiheesta leviävän organisaatioihin osaltaan koulutuksen avulla.
Luontokadosta ja ilmastonmuutoksesta on puhuttu jo kauan. Vaikka tutkimustuloksia maailman [heikkenevästä] tilasta tulee koko ajan lisää, edelleen tunnutaan odottelevan ja edistys on hidasta. Organisaatioissa ei ehkä ole tarpeeksi tietoa tai resursseja. Toivon että tämä koulutus edistää osaltaan asiaa. Nyt on hyvä hetki toimia! On hienoa, että tietoisuus lisääntyy tämän koulutuksen avulla.
Kulttuurihyvinvointia Master Schoolissa opiskellut Anu Levä pohti ennen koulutusta, miten pääsisi vaikuttamaan rakenteisiin ja kulttuurihyvinvointiin vielä laajemmin.
Nyt pystyn paremmin vaikuttamaan niihin asioihin, jotka koen tärkeiksi.
Lue lisää Anu Levän (kulttuurihyvinvointi) kokemuksista.
Artikkeli on julkaistu 26.3.2024 aiemmalla turkuamk.fi-sivustolla.
Turun AMK:n Master School
- Opiskele ylempi AMK-tutkinto eli Master-tutkinto
- Jatkotutkinto työelämässä pätevöityneille
- Mahdollista suorittaa joustavasti työn ohessa
- Neljä alaa: tekniikka, liiketalous, sosiaali- ja terveys sekä kulttuuri.
Lue seuraavaksi
-
Kohtaaminen, vuorovaikutus ja hetkeen pysähtyminen – sairaala- ja hoivamuusikot matkalla kohtaamisiin
Musiikki voi tavoittaa ihmisen sairauden tai muistamattomuuden muurin takaa. Silloinkin, kun sanoja ei enää ole. Sairaala- ja hoivamusiikin kautta ihmisten kohtaaminen vaatii kuitenkin monipuolista osaamista. Julkaistu: Muokattu: Teksti:…
-
Mahdollisuus oppia uutta: Niina Remes-Rautakumpu ja Teemu Uusi-Esko erikoistuivat mielenterveys- ja päihdetyöhön
Turun ammattikorkeakoulun erikoistumiskoulutus antaa laaja-alaisen näkökulman mielenterveys- ja päihdetyön eri osa-alueisiin. Sosionomi Niina Remes-Rautakumpu ja sairaanhoitaja Teemu Uusi-Esko hakivat koulutukseen ja saivat eväitä ammatilliseen kasvuun. Sosionomi Niina Remes-Rautakumpu…
-
Ratkaisukeskeisen lyhytterapian koulutus on tuonut mielen hyvinvoinnin ammattilaisille uutta tietotaitoa
Ikäihmisten yksinäisyys on lisääntynyt, ja osa ikäihmisistä on passivoitunut. Perheiden hyvinvointiin tarvitaan tukea. Muun muassa näitä haasteita ratkovat ammattilaiset tarvitsevat omaan työhönsä uusia välineitä, ja niitä he ovat…