Turun AMK:lle 2,4 miljoonan euron rahoitus kestävän laivanrakennusekosysteemin kehittämiseen

Turun ammattikorkeakoulun projekti Sustainable Material Management Maturity Model (S4M) on saanut Business Finlandin co-innovation tutkimusrahoituksen osana Meyer Turun NecOLEAP veturihankeohjelmaa.

Meyerin telakalla näkyy meljä keltaista nosturia sekä rakenneilla oleva laiva.
Mediatiedote

Tutkimushanke auttaa edistämään telakan tavoitteita, joiden keskiössä on hiilijalanjäljen pienentäminen digitalisaation keinoin ja kilpailukyvyn vahvistaminen sekä Meyer Turun verkostossa, että Suomen meriklusterissa. S4M-projektin tavoitteet liittyvät tiiviisti NEcOLEAPin pääteemaan: laivanrakennuksen tulevaisuuden ajureihin.

Kaksivuotisen S4M-projektin tutkimusrahoitus on 2,4 miljoonaa euroa, ja koko hankkeen budjetti on noin 6 miljoonaa euroa.

– Turun AMK:sta projektiin osallistuu neljä tutkimusryhmää, johtamisen, kestävän kehityksen, ICT teknologian ja logistiikan aloilta. Tutkimusrahoituksella on erittäin suuri merkitys Turun AMK:n tutkijatohtoreille ja projektissa työskenteleville tohtoriopiskelijoille, toteaa hankkeen vetäjä, yliopettaja TkT Heli Aramo-Immonen.

Kansainvälinen yhteistyö ja edistyksellinen kypsyysmalli

S4M on kansainvälinen tutkimusprojekti, johon osallistuu seitsemän eurooppalaista yliopistoa sekä kuusi suomalaista kansainvälistä yritystä. Hankkeessa kehitetään S4M-kypsyysmallia, jota käytetään analysoimaan materiaalinhallinnan kestävyyttä ja liiketoiminnan kilpailukykyä laivanrakennusverkostossa, joka on osa laajempaa laivanrakennusekosysteemiä. Tavoitteena on tunnistaa parannusalueita koko alihankintaverkostossa, sillä menestyksekkäät parannukset vaativat yritysten pitkäaikaista sitoutumista verkoston toimintaan.

Kypsyysmallilla arvioidaan ja visualisoidaan yritysverkoston kestävän kehityksen mukaisia materiaalitoimintoja ja asemoitumista markkinoilla. S4M avulla tunnistetaan yrityskohtaisia kehitysaskeleita, jotka ovat edellytys mm. verkoston onnistuneelle vastuullisuusraportoinnille ensi vuonna voimaantulevien EU raportointivelvoitteiden mukaisesti. Mallin kehittäminen vaatii kattavaa ymmärrystä verkoston toimijoista ja niiden kyvyistä, kuten teknologisista ratkaisuista, osaamisesta ja materiaalihallinnan prosesseista.

Monipuoliset tapaustutkimukset ja digitaaliset ratkaisut kehityksen keskiössä


S4M-projektin tulokset tulevat parantamaan koko toimitusverkoston ympäristö- ja kustannustehokkuutta. Tutkimusprojektin aikana analysoidaan yritysten toimintaa eri alihankintaketjujen tasoilla. Keinoina ovat reaaliaikaisten materiaalivirtojen seuranta, logististen prosessien optimointi ja materiaalihävikin vähentäminen. Yrityksissä keskitytään eri tavoin muun muassa materiaalinhallintaan, digitalisaatioon ja ympäristöystävällisyyden parantamiseen. S4M-projektin avulla kehitetään räätälöityjä digitaalisia ratkaisuja kestävän materiaalinhallinnan edistämiseksi.

Kestävän kehityksen ja yhteisöllisen vaikuttavuuden malli

Tutkimustulosten levittämiseen ja hyödyntämiseen S4M-projektissa sovelletaan yhteisöllisen vaikuttavuuden (Collective Impact, CI) mallia. Tämä mahdollistaa tiedon leviämisen verkoston eri toimijoille ja tukee GHG Scope 3 -raportointivaatimusten täyttymistä. Tulevaisuudessa S4M-kypsyysmallia on tarkoitus skaalata laajemmin laivanrakennusekosysteemiin CI-mallin avulla.

Lisätietoja:

  • Heli Aramo-Immonen

    Yliopettaja, Tutkija, Projektipäällikkö
    +358 40 355 0295
    heli.aramo-immonen@turkuamk.fi

Artikkeli on julkaistu aiemmalla turkuamk.fi-sivustollamme 31.10.2024.

Lue seuraavaksi

  • Mediatiedote
    kosteikko

    Paraisille valmistunut kosteikko parantaa alueen luontoarvoja ja vedenlaatua

    Paraisten Sydänperälle on valmistunut uusi Turun ammattikorkeakoulun suunnittelema vesiensuojelukosteikko. Kosteikko on suunniteltu parantamaan Ålönlahden vedenlaatua ja monien kasvi- ja eliölajien elinympäristöä.  Kosteikon sijainniksi valikoitui Ålön saarella Sydänperälahden rannalla…

  • Uutinen

    Täyssähköä, hybridiä vai retrofittiä? Raskas liikenne sähköistyy hitaasti

    Vaikka henkilöautoliikenteessä sähköistyminen etenee vauhdilla, raskaassa liikenteessä sähkösiirtymä etenee hitaasti. Turun AMK on mukana e-heavy vehicles -projektissa, joka selvittää raskaan liikenteen sähköistymisen pullonkauloja. Julkaistu: Muokattu: Teksti: Martti Komulainen…

  • Uutinen
    Ryhmä henkilöitä työskentelee hallitilassa ruokokattoelementin ympärillä.

    Ruoko on monikäyttöinen raaka-aine myös rakentamisessa

    Turun AMK:n, Business Turun ja Åbo Akademin BioDemo-hankkeessa tuodaan yhteen bio- ja kiertotalouden toimijoita ja kehitetään bio- ja kiertotalouden hyödyntämisketjuja. Ruokokattokurssilla tutustuttiin Suomessa unohdettuun ruokakattorakentamiseen. Julkaistu: Muokattu: Teksti…