Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
Korkeakouluyhteisössämme kaikki henkilöt ovat samanarvoisia. Jokaisen opiskelijan ja työntekijän tulee kokea saavansa yhdenvertaista ja tasa-arvoista kohtelua.
Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen on koko ammattikorkeakouluyhteisön tehtävä. Kohtelemme toisiamme kunnioittavasti ja viestimme hyvien tapojen mukaisesti niin kasvotusten, kirjallisesti kuin virtuaalisissa ympäristöissä ja sosiaalisessa mediassa. Vaalimme diversiteettiä ja pyrimme syrjimättömään, inklusiiviseen kieleen: emme käytä loukkaavia ilmauksia, tee tarpeettomia oletuksia tai vahvista stereotypioita. Tämä pätee sanavalintoihin yhtä lailla kuin keskustelusävyyn.
Toimimme yhteisönä näiden periaatteiden mukaan:
- Meillä jokainen saa olla omanlaisensa.
- Meillä jokainen on yhdenvertainen.
- Meillä on nollatoleranssi syrjintään ja epäasialliseen kohteluun.
- Vastuu näiden periaatteiden toteutumisesta on meillä jokaisella.
Yhdenvertaisuus ja tasa-arvotyötämme on kuvattu Yhdenvertainen AMK 2023 – 2024 -suunnitelmassa. Suunnitelmassa kuvataan, millaisin käytännön toimenpitein edistämme ja toteutamme yhdenvertaisia ja tasa-arvoisia toimintatapoja sekä opiskelu- ja työympäristöjä. Lisäksi suunnitelmassa tarkastellaan edellisen suunnitelmakauden tuloksia.
Yhdenvertainen AMK -suunnitelma on käsitelty Turun AMK:n yhteistoimintaneuvottelukunnassa ja hallituksessa. Organisaatiomme johto on sitoutunut suunnitelmaan ja suunnitelmassa kuvattuihin tavoitteisiin sekä toimenpiteisiin, joilla pyrimme kohti tavoitetta.
Tutustu suunnitelmaan tarkemmin:
Esteettömyys ja saavutettavuus
Uudet työ- ja toimintaympäristömme suunnitellaan noudattaen nykyisin voimassa olevaa esteettömyyslainsäädäntöä. Kaikki nykyiset tilamme ja digitaaliset palvelumme eivät ole täysin esteettömiä tai saavutettavia.
- Kampuksiemme esteettömyydestä löydät lisätietoja kampuksien sivuilta.
- Digitaalisten palveluidemme saavutettavuutta on kuvattu saavutettavuusselosteissa.
Opetuksen ja opiskelun puitteiden tulee olla sellaiset, että jokainen voi ominaisuuksistaan riippumatta opiskella yhdenvertaisesti ja esteettömästi muiden kanssa.
- Mahdolliset huomioitavat näkökulmat koulutuksiemme toteutuksessa on pyritty kuvaamaan koulutuksen kuvauksessa Opintopolussa, nettisivuilla tai opinto-oppaassa.
- Tutustu myös: Koulutukseen vaadittava terveys ja toimintakyky sosiaali- ja terveysalalla.
Opiskelijalla, jolla on todettu opiskelun tai oppimisen esteitä, on mahdollisuus hakea tapauskohtaisesti kohtuullisia yksilöllisiä järjestelyjä opinnoilleen. Tällaisia esteitä voivat olla oppimisen vaikeudet, fyysiset tai psyykkiset esteet. Oppimis- ja toteutussuunnitelman mukaiset tavoitteet ja vaatimustaso ovat kuitenkin kaikille opiskelijoille samat, ja yksilöllisillä järjestelyillä mahdollistetaan yhdenvertaiset mahdollisuudet päästä tavoitteisiin.
- Lisätietoja tutkintokoulutuksien yksilöllisistä järjestelyistä antaa koulutuksen opinto-ohjaaja.
- Lisätietoja valintakokeiden yksiköllisistä järjestelyistä.
Työntekijöiden näkökulmasta yhteisömme toiminnan tavoitteita on avattu hyvän työn periaatteissa. Periaatteet kuvaavat myös yhdenvertaisuuteen ja saavutettavuuteen liittyviä aiheita.
-
Case
Näkörajoitteisen opiskelijan selvitystyö sai aikaan muutosta
Joskus pienet, arkipäiväisetkin huomiot voivat johtaa suuriin muutoksiin. Kun Lara Febles tutustui Turun AMK:n oppimistilojen esteettömyyteen, tuskin kukaan osasi vielä arvata, mitä tästä seuraisi. Nyt Turun AMK:ssa on myös oma…
Kysy lisää
Kysy lisää yhdenvertaisuus- ja tasa-arvotyöstämme yhdenvertaisuusasiantuntijalta.
Jos pohdit tietyn koulutuksen esteettömyyteen ja saavutettavuuteen liittyviä kysymyksiä, ota yhteyttä koulutuksen opinto-ohjaajaan.