Laadunhallinta
Laadunhallinta tukee strategiamme toteutumista. Laadunhallinnan tavoitteena on sujuvat ja toimivat palvelut, hyvien käytänteiden levittäminen, ongelmakohtien hallinta sekä resurssien suuntaaminen strategian mukaisesti.
Paras laatu luodaan arjen teoilla
Yhteiset tavoitteemme on sanoitettu strategiassamme.
Tavoitteiden saavuttamista tuetaan toiminnanohjauksen ja siihen integroitujen menettelyjen avulla. Näillä menettelyillä pyrimme tekemään laadunhallinnasta luontevan osan arjen toimintaamme.
Laatutyöhön osallistuu koko ammattikorkeakouluyhteisömme, niin henkilökunta kuin opiskelijatkin.
Laadunhallinta on osa toiminnanohjausta
Turun AMK:ssa laadunhallinnan elementit on sisällytetty toiminnanohjaukseen. Siihen kuuluu kaikki menettelyt, joilla toteutamme, arvioimme ja kehitämme toimintaamme Turun AMK:ssa.
Laadunhallinnan perustana on jatkuvan parantamisen PDCA-sykli (Plan=suunnittele, Do=toteuta, Check=arvioi, Act=Kehitä).
P
Suunnittele – Plan
Toiminnan suunnittelun keskeiset kulmakivet ovat:
- Laki ja asetus
- OKM:n kanssa solmittu tavoitesopimus
- Strategia
- Toimintasuunnitelmat
Staregiamme on tärkein toimintaa ja valintoja ohjaava asiakirja. Se pohjautuu Varsinais-Suomen alueen tarpeisiin, Turun AMK:n toimilupaan sekä OKM:n kanssa tehtyyn sopimukseen. Strategian linjaukset konkretisoituvat vuosittain tehtävissä toimintasuunnitelmissa (TS), pitkän tähtäimen suunnittelussa (PTS) ja budjetissa.
Raamit toiminnalle ja laadunhallinnalle luo myös AMK-laki ja Eurooppalaiset suositukset (Laadunvarmistuksen periaatteet ja suositukset eurooppalaisella koulutusalueella – ESG).
D
Toteuta – Do
Toiminnan toteutuksen kulmakivet ovat:
- Avain- ja sisäisten palvelujen prosessit
- Toimintaohjeet
- Johtaminen ja organisaatio, työyhteisö ja sidosryhmät
Toiminnan toteuttamista ohjaavat Turun AMK:n prosessit toimintaohjeineen, johtoryhmäpäätökset ja säännöt (johtosääntö, tutkintosääntö), toiminnan mittarit sekä muut arviointi- ja palautemenettelyt ja kehittämiskäytänteet.
Avainprosessejamme ovat osaaminen, TKI-toiminta ja liiketoiminta. Sisäiset palvelut tukevat avainprosessien toteutumista. Prosessien toteuttamista tukevat palvelut ja toimintaohjeet on kuvattu henkilöstölle ja opiskelijoille Messi-intranetissämme.
C
Arvioi – Check
Toimintamme arvioinnin menetelmiä ovat mm.
- Kvartaaliseuranta
- Kehityskeskustelut
- Palautteet
- Excellence -polun itsearviointi
- Sisäiset ja ulkoiset arvioinnit
Määrällisen kvartaaliseurannan ja mittaritiedon lisäksi arvioimme toimintaamme laadullisin sisäisin arvioinnein.
Toiminnan kehittämistä tukee EFQM-mallia soveltava itsearviointi, joka tuottaa tietoa strategian mukaisten tavoitteiden saavuttamisesta ja kehittämistarpeista määrällisen tiedon lisäksi.
Osallistumme myös ulkoisiin arviointeihin, joista Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvin) auditoinnit ovat merkittävin toimintaamme ja laatujärjestelmäämme kehittävä menetelmä.
Henkilöstölle ja opiskelijoille suunnatut ohjeet ja tarkemmat kuvaukset erilaisista palautekanavista ja arviointimenetelmistä löytyvät Messi-intranetistä.
A
Kehitä – Act
Toimintamme kehittämistä tapahtuu organisaation kaikilla tasoilla, esimerkiksi
- strategian kehittäminen
- toimintasuunnitelmien kehittämistoimenpiteet
- OPS-uudistaminen
- Osaamisen kehittäminen
- Sidosryhmätyön kehittäminen
Selkeät vastuut ja tehokas päätöksenteko mahdollistavat kehittämistoimenpiteiden määrittelyn, toimeenpanon ja priorisoinnin.
Tutustu tarkemmin
Laatutyön yleiset periaatteet ja vastuut on kuvattu laatupolitiikassamme.
Keskeiset toiminnanohjauksen ja laadunhallinnan elementit, jotka muodostavat perustan toiminnan jatkuvalle kehittämiselle, on kuvattu Laadukas toiminta Turun AMK:ssa -dokumentissa.
Laatujärjestelmämme on auditoitu
Laatujärjestelmäämme arvioidaan säännöllisesti. Kansallinen arviointiryhmä auditoi laatujärjestelmämme vuonna 2022.
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) myönsi meille laatuleiman, joka on voimassa 18.5.2028 asti.