Pedagogiset toimintatavat
Turun AMK:ssa oppiminen ja opetus on opiskelijakeskeistä, työelämälähtöistä ja opiskelijoiden omaan aktiivisuuteen perustuvaa: Opiskelijat tuottavat itse tietoa ja soveltavat taitojaan erilaisissa tehtävissä ja projekteissa. Pedagogiset ratkaisumme perustuvat käytännönläheiseen tutkimukseen. Kehitämme opetusta vastaamaan muuttuvan maailman tarpeisiin.
Tavoitteenamme on antaa opiskelijoille alakohtaisten työelämävalmiuksien ja geneerisen osaamisen lisäksi eväät hyvään elämään ja kestävän kehityksen edistämiseen. Opintoihin kuuluvat kestävän kehityksen perustaidot, osaaminen toimia monikulttuurisessa yhteiskunnassa ja kansainvälisessä ympäristössä sekä avoimuus ja digitaalisuus.
Painotuksemme
Laadukas osaaminen
Monipuoliset pedagogiset ratkaisut
Henkilökohtainen oppimiskokemus
Oppiminen joustavasti verkossa ja kampuksilla
Osaamisperustaisessa oppimissuunnitelmassamme arvioidaan osaamista ja sen kehittymistä. Joustavassa oppimissuunnitelmassa on mahdollista yhdistää tutkimus- ja kehitystyö monialaiseen opetukseen.
Rohkaisemme opiskelijaa ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan. Opiskelijaa tukee jatkuva ohjaus ja palaute sekä monipuoliset osaamisen arviointimenetelmät.
Innovaatiopedagogiikka lähestymistapana
Oppiminen ja opetus perustuvat Turun AMK:n kehittämään innovaatiopedagogiikan mukaiseen lähestymistapaan, jossa keskeistä on kokeilu, tiedon ja osaamisen jakaminen sekä erilaisten näkökulmien yhdistäminen.
Innovaatiopedagogiikassa on mahdollista soveltaa erilaisia toteutustapoja sekä alakohtaisia pedagogisia ratkaisuja. Opetuksessa käytetään opiskelijaa aktivoivia oppimismenetelmiä ja -ympäristöjä. Oppimistilanteet ovat ohjattua yksilö- tai ryhmätyöskentelyä. Opintojen aikana eri alojen opiskelijat työskentelevät yhdessä ja osa oppimisesta voi tapahtua työpaikalla tai vaikkapa osana kansainvälistä tutkimus- ja kehittämishanketta.
Oppimista kampuksella, verkossa ja hybridisti
Opiskelu kampuksella ja verkossa on käytännönläheistä ja perustuu innovaatiopedagogiikan mukaisesti aktiiviseen ja vuorovaikutukselliseen oppimiseen. Tuemme opiskelijoita sosiaalisten suhteiden ja yhteisöllisyyden rakentamisessa sekä opintoihin kiinnittymisessä opintojen alusta lähtien sekä kampuksella että verkossa.
Toteutamme hybridiopetusta tarkoituksenmukaisesti vuorotellen kampuksella ja etänä. Samanaikaista hybridiopetusta emme suosi, mutta modernit tilamme mahdollistavat sen tarvittaessa. Teoriaa opiskellaan pääasiassa verkossa, kun taas kädentaitoja vaativat käytännön tehtävät tehdään kampuksilla. Monipuoliset oppimistilamme tukevat erilaisia työskentelytapoja ja niissä on käytössä uusin teknologia.
Miten virtuaalitodellisuutta voidaan hyödyntää sairaanhoitajakoulutuksessa?
Virtuaalitodellisuus innostaa oppimaan
”Virtuaalitodellisuudessa toteutuva opetus tarjoaa hoitotyön opiskelijoille turvallisen, tehokkaan, toistettavissa olevan oppimiskokemuksen.”
Miia Tähtinen, Turun AMK:n Sun hyvä elämä -klinikan opetussairaanhoitaja
Työelämäläheiset oppimisympäristömme tukevat pedagogista lähestymistapaamme. Osuuskunnissa opiskelijat toimivat yrittäjinä ja kehittävät osaamistaan. Oppimisympäristönä voi olla myös neuvontakeskus, jossa opiskelijat tutustuvat alan toimintaan ja tarjoavat palveluja kansalaisille.
Opiskelijat saavat käytännön osaamista työskentelemällä moderneissa laboratorio- ja simulaatiotiloissamme. Tutkimusosaaminen kehittyy muun muassa oppimalla ja työskentelemällä tutkimusryhmissämme. Luovaa työtä opiskellaan esimerkiksi harjoitusteatterissa tai sirkuksen opetusharjoittelukoulussa. Opiskelijat jakavat osaamistaan järjestämällä yleisölle avoimia tapahtumia, esityksiä ja näyttelyitä.
Teemme opetusyhteistyötä ja hyödynnämme samoja tiloja alueen korkeakoulujen kanssa. Verkostokampuksemme ovat Teknologiakampus Turku, Terveyskampus Turku ja Kulttuurikampus Turku.
Palveluitamme työelämälle ja yksityishenkilöille tuotetaan myös opiskelijatyönä, jolloin ne toimivat oppimisympäristöinä. Taidealan oppimisympäristöjä ovat yleisölle avoimet tapahtumat kuten esitykset ja näyttelyt.
Opiskelijoiden ohjaus
Opiskelijat saavat monipuolisesti ohjausta opiskelun eri vaiheissa. Ohjaamme oppimisprosessia ja osaamisen kehittymistä.
Opinnoissa annettavan pedagogisen ohjauksen lisäksi opiskelijat saavat tukea ammatilliseen kasvuun ja työelämäohjausta, opiskelukykyä tukevaa henkilökohtaista ohjausta sekä muuta neuvontaa.
Opettajatuutori ohjaa opiskelijaa koko koulutuksen ajan. Tarvittaessa hän ohjaa opiskelijan muiden hyvinvointia tukevien palvelujen pariin. Opinto-ohjaaja osallistuu opintojen ohjaukseen tilanteissa, joissa tarvitaan ohjauksen laajempaa asiantuntemusta. Ulkomaalaistaustaisille opiskelijoille tarjotaan erilaisia kieli- ja ohjauspalveluja.
Opiskelijat toimivat yhdessä oppimisen ja opiskelun edistämiseksi ja saavat tukea toisistaan. Koulutuksen saaneet opiskelijatuutorit ja VIP-opiskelijat toimivat vertaisohjaajina ja osallistuvat opiskelijoiden tukemiseen opintojen aikana.
Haluamme tarjota saavutettavan ja yhdenvertaisen opiskeluympäristön ja mahdollisuudet aktiiviseen osallisuuteen kaikille opiskelijoillemme.
Tutkintosääntö
Tutkintosäännössä määritellään määräykset ja ohjeet:
- tutkinnoista
- koulutuksista
- opetussuunnitelmista
- opinnoista
- opintojen ohjauksesta
- opetukseen osallistumisesta
- muiden opintojen hyväksilukemisesta
- harjoittelusta
- opinnäytetyöstä
- arvioinnista ja todistuksista