Töissä meillä: Maahanmuuttajaopiskelijoiden ohjaus kiinnostaa

Emmi Brunelilla on laaja kokemus maahanmuuttajaopiskelijoiden parissa työskentelystä. Maahanmuutto liittyy myös vahvasti hänen tehtäviinsä Turun ammattikorkeakoulussa. Hän toimii opiskelijoiden ohjaajana, tuutorina ja yhteyshenkilönä.

Emmi Brunel työskentelee Turun AMK:ssa projektisuunnittelijana sosiaali- ja kasvatusalalla.

Case

Vielä viime keväänä projektisuunnittelija Emmi Brunel asui Saksassa, jossa hän oli asunut vajaat 20 vuotta. Ikävä Suomeen oli kuitenkin kasvanut. Kun hän sattumalta näki Turun ammattikorkeakoulun työpaikkailmoituksen, päätti hän hakea ja sai paikan.

– Työtehtävä sopi aikaisempiin maahanmuuttoaiheisiin tehtäviini, joita olin Berliinissä hoitanut. Työskentelin kansainvälisten opiskelijoiden parissa: rekrytoin kansainvälisiä tutkinto-opiskelijoita, työskentelin vaihto-opiskelijoiden parissa sekä koordinoin korkeakouluopintoihin valmistavaa ohjelmaa pakolaisille ja turvapaikanhakijoille, Brunel kertoo.

Koska Brunel oli aikaisemmin toiminut useammassa korkeakoulussa Saksassa, hänellä oli kuva korkeakoulujen kansainvälisyyskentästä. Myös oma kokemus ulkomailla asuvana on auttanut ymmärtämään maahanmuuttajien tilannetta.

– Maahanmuuttoteemat kiinnostavat minua ammatillisesti ja koen, että omakohtaisesta kokemuksesta ulkomailla asumisesta ja maasta toiseen muuttamisesta on apua toisen ihmisen asemaan asettumisessa. Tämä taito tuntuu olevan monella hukassa.

Työhön kuuluu monipuolisesti opiskelijoiden ohjausta

Turun AMK:ssa Brunel työskentelee projektisuunnittelijana sosiaali- ja kasvatusalalla. Hänellä on saksan opettajan pätevyys ja hän on suorittanut kulttuuritieteiden maisteriohjelman.

– On antoisaa päästä kokemaan ja aistimaan suomalaisen AMK:n työtapoja ja työyhteisöä, Brunel toteaa.

Hän auttaa englanninkielisten sosionomiopintojen opiskelijoita harjoittelupaikan löytämisessä. Hän on myös syksyllä aloittaneiden kansainvälisten sosionomiopiskelijoiden tuki- ja yhteyshenkilönä, mikäli heillä on kysyttävää opinnoista tai Suomessa asumisesta.

– Toimin myös verkossa toteutettavien suomenkielisten sosionomiopiskelijoiden opettajatuutorina. Työhön kuuluu myös opiskelijoiden ohjausta erilaisissa hankkeissa, Brunel mainitsee.

Merkityksellisissä hankkeissa on mukava työskennellä

Brunelin tehtäviin kuuluu myös hanketyö. Hän on mukana kolmessa eri hankkeessa.

– On hienoa päästä mukaan useaan merkitykselliseen hankkeeseen. Minulle on tärkeää tehdä työtä, jonka sisällön koen merkitykselliseksi ja arvoihini sopivaksi. Työ on myös todella monipuolista.

Brunel opinnollistaa kursseja ja ohjaa opiskelijoita Virtual integration home – promoting inclusion and empowerment digitally – VINCE -projektissa, jossa muun muassa toteutetaan maahanmuuttajille monikielinen digitaalinen sovellus heidän kotoutumispalvelujensa parantamiseksi.

Urban Biodiversity Parks -projektissa tehdään Skanssin alueelle biodiversiteettipuistoa sekä lähiöpilottialueille Halisiin ja Jyrkkälään viedään monimuotoisuusteemaa. Opiskelijat osallistuvat siellä Brunelin ohjaamana perhetapahtuman järjestämiseen.

Lisäksi hän toimii Maakunta työllistää -projektissa, jossa kehitetään uudenlainen koulutusmalli korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien työllistymisen edistämiseksi. Tässäkin hankkeessa Brunel tekee ohjaustyötä sosionomiopiskelijoiden kanssa.

– Olemme kaikki ihmisiä ja ihmisinä samanarvoisia. Maahanmuuttokeskustelussa tämä tuntuu usein unohtuvan ja se on vaarallista. Pidän tärkeänä sitä, että kaikilla olisi mahdollisuus osallistua yhteiskuntaan ja mahdollisimman yhdenvertaiset mahdollisuudet pyrkiä tavoitteisiinsa ja elää hyvää elämää. En suinkaan ole sokea maahanmuuttoon liittyville haasteille, mutta uskon, että viha ja epäluottamus luovat niitä vain lisää, kumpaakaan emme tarvitse enempää, Brunel painottaa.

Yhteisössä tuetaan toinen toistaan

Brunel kertoo viihtyvänsä työssään. Hän kehuu työkavereitaan, opiskelijoita ja koko työyhteisöä.

– Kollegat ovat parasta työssä, kaikki auttavat toisiaan ja välillä vietetään hauskoja hetkiä yhdessä. Myös monipuolinen työ on hienoa. Täällä nautin myös ratkaisukeskeisestä toiminnasta.

– On ollut kiva huomata, että Turun AMK:ssa kiinnitetään huomiota myös opiskelijoiden hyvinvointiin. On hienoa havaita, että opiskelijoiden kanssa jutellaan, jotta ongelmat huomattaisiin ajoissa. Hyvinvoinnin eteen tehdään paljon. Täällä opiskelijoita tukevat opot, kuraattorit ja tukiopiskelijat. Mediasta lukiessa kuva vääristyy.

Brunelista tuntuu, että välillä on haasteellistakin, kun tulee paljon erilaista sisältöä ja uutta opittavaa asiaa. Suomessa kuitenkin arki sujuu ja asioita pystyy helposti hoitamaan. Täällä pyritään ratkaisemaan epäkohtia ja ongelmia joustavasti, tämä näkyy myös AMK:n toiminnoissa. Tosin ulkomailta tulevien kohdalla monet prosessit ovat hankalia.

Maahanmuuttoteemat kiinnostavat

Brunel asui 19 vuotta Saksassa ja sitä ennen vuoden Itävallassa. Hän opiskeli Saksassa sosiokulttuurisen maisteriohjelman, jonka painopisteenä olivat siirtolaisuus, etnisyys ja etnosentrismi – nämä aiheet vain vetivät puoleensa.

– Ehkä oma vapaaehtoinen maahanmuuttajuuteni sai osaltaan kiinnostumaan maahanmuuttoteemoista ja siitä, miten maahanmuutto vaikuttaa ihmiseen. Minua kiinnostaa muun muassa kuuluvuuden tunteet ja se, miten maahanmuutto muokkaa niitä.

– Koordinoin Berliinissä useita vuosia korkeakouluopintoihin valmistavia ohjelmia pakolaisille ja turvapaikanhakijoille. Koin häkellyttävän usein sen, miten moni kurssilainen oli kiitollinen nimenomaan ihan vain ystävällisestä ja kunnioittavasta ihmisenä kohtaamisesta.

Hän seuraa maahanmuuttoon liittyviä aiheita uutiskirjeistä, tapahtumista ja mediasta, edelleen myös Saksan päivälehtiä selaten. Marraskuussa hän on osallistumassa Integration 2024 -messuille, jossa varmasti saa ajantasaisen tilanteen maahanmuuttotilanteesta. Siellä voi verkostoitua ja kuunnella asiantuntijapuheenvuoroja kotoutumisen ja pakolaisten vastaanoton ajankohtaisista aiheista.

Vastapainoa työlle

Brunelin perhe tuli Suomeen heinäkuussa, lasten koulun päätyttyä. Perheen kanssa uuteen maahan ja uuteen kaupunkiin tutustuminen vie aikaa.

– Oma itse jää taka-alalle, lapset ja heidän kotiutumisensa ovat nyt etusijalla. Lasten sopeutuminen on kuitenkin sujunut hyvin. Jos aikaa jää, niin jooga on minulle rakas harrastus, olen joogannut monta vuotta ja opetinkin joogaa Berliinissä viime vuonna muun työn ohella. Sen lisäksi luonto ja luonnossa liikkuminen sekä mökkeily Harvaluodon kupeessa on tärkeää.

– Ihana asia Suomessa on kirjasto! Nautin suomalaisten kirjastojen tunnelmasta ja siitä, että saan lainata mielin määrin kirjoja omalla äidinkielelläni – ja toisaalta voin lainata kirjoja lapsilleni myös saksaksi ja ranskaksi, valikoima on todella hyvä.

Tähän kielivalikoimaan hän viittaa, koska perheen arki pyörii kolmella kielellä, ruokapöydässä puhutaan aina suomea, ranskaa ja saksaa, vanhemmat pysyttelevät omissa kielissään ja lapset vastaavat saksaksi.

Brunelia kiinnostaa suomalaisen arjen ja ympäristön havainnointi paluumuuttajana. Hän on käynyt Suomessa viime vuosina usein, mutta nyt hän on Suomessa ainakin vuoden. Moni asia on muuttunut, toisaalta jotkut asiat pysyneet samana.

Lue seuraavaksi:

  • Mediatiedote
    Kolme uutta Turun AMK:n koulutusjohtajaa Tero Reunanen (vas)., Anne Norström ja Jaana Kallio-Gerlander poseeraavat kukkapuskat käsissään.

    Turun AMK:n Tekniikka ja liiketoiminta -sektori jakautuu kolmeen uuteen sektoriin

    Turun AMK:n Tekniikka ja liiketoiminta -sektori jakautuu kolmeen uuteen opetuksen ja soveltavan tutkimuksen sektoriin: Tekniikka, ICT ja tuotantotalous sekä Liiketoiminta. Uudet sektorit aloittavat toimintansa 1.1.2025 lähtien. Uudet koulutusjohtajat…

  • Uutinen
    Henkilöitä venyttelee ohjatulla liikuntatunnilla

    Turun korkeakoulut edistävät liikuntaa ja terveyttä CampusSportin kautta

    CampusSport tarjoaa turkulaisten korkeakoulujen opiskelijoille ja henkilökunnalle monipuolisen valikoiman liikuntamahdollisuuksia padelista ja pickleballista kamppailulajeihin, tanssiin, voimaharjoitteluun ja paljon muuhun. Julkaistu: Muokattu: Teksti: Pamela FriströmKuva: CampusSport/Tara Jaakkola – Liikunta…

  • Case

    Lisää metauniversumiosaamista Turun ammattikorkeakouluun

    Metaversumi-teknologiat edustavat yhtä Turun AMK:n TKI-toiminnan vahvuusalueista. Turun AMK:ssa on panostettu etenkin teollisuuden ja koulutuksen metaversumisovelluksiin. Metaversumi-osaajajoukkoon on hiljattain siirtynyt tekniikan tohtori Matti Gröhn. Matti Gröhn on uusi…