Tiiminjohtamisen taidot hiottiin kohdilleen Technical Lead -koulutuksessa

Turun ammattikorkeakoulu järjestää yrityksille räätälöityjä koulutuksia tarpeiden mukaan. Ohjelmistoalan yritys Vaadin sai sille suunnitellussa koulutuksessa lisää osaamista muun muassa ryhmäyttämiseen, aikatauluttamiseen ja tiimijohtajuustaitoihin.

Case

Teksti: Mari Loikkanen 

Ohjelmistoalan yritys Vaadin on työpaikka monelle huipputason ohjelmistokehittäjälle. Kun yrityksessä tiimit organisoitiin uudelleen, syntyi samalla uusi titteli Technical Lead, tiiminvetäjä.  

− Huomasimme, että meillä on kyllä vahvaa osaamista teknisellä puolella, mutta tiiminvetäjät kaipasivat lisää kannuksia johtamiseen ja sen mukana tulevaan aikatauluttamiseen, ryhmäyttämiseen ja soft skillseihin, kuten kommunikaatioon, kertoo Vaadinin tuotekehitysjohtaja Mikko Inkinen.  

Turun AMK:ssa suunniteltiin juuri Vaadinin Technical Leadien tarpeisiin sopiva koulutus. Ensin tehtiin kunnon pohjatyö: Technical Leadejä haastateltiin jo ennen koulutusta ja kartoitettiin, millaista osaamista koulutuksella haetaan. Sisältöjä ehdotettiin sen mukaan ja muokattiin tarpeiden pohjalta. 

Koulutus pidettiin keväällä 2021 etätoteutuksena. Turun AMK:n ICT-alan lehtori Sanna Määttä oli mukana pitämässä koulutusta. 

− Meillä on Turun AMK:ssa ICT-alan arki ja sen haasteet hyvin hallussa. Sen tuntemuksen päälle on hyvä rakentaa koulutuksia, hän kuvailee. 

Yrityksille pidettävissä koulutuksissa näkyy myös koulutettavien elämänkokemus: työkokemusta on usein kertynyt jo monenlaista ja väki on yleensä hyvin motivoitunutta − he tunnistavat, miksi on tärkeää, että juuri tiettyjä asioita opetetaan. He myös pystyvät sovittamaan opit omaan tehtävänkuvaansa. 

− Tämä vaatii enemmän myös kouluttajalta, sillä alalla jo työskentelevillä taitotaso on lähtökohtaisesti korkeampi kuin vaikkapa opiskelijoilla, Määttä kertoo. 

Interaktiivisuus valttia 

Technical Lead -koulutuksen tavoitteena oli hioa erityisesti tiiminjohtajuustaitoja. Koulutuksessa käytiin muun muassa läpi, mitä on ihmisten ja asioiden johtaminen, miten huomioida erilaisia ihmisiä, mikä on tiimin tavoite ja keskitytäänkö oikeisiin asioihin. Esiin nostettiin myös, kuinka antaa palautetta, kuinka tähdätä maaliin ja miten varmistaa, että kaikilla on sama maali. 

Ajankäytönhallinnan osalta käsiteltiin myös itsensä johtamista ja itsetuntemusta.  Koulutus oli perinteisten kalvosarjojen sijaan hyvin keskustelevaa ja jokainen sai pohtia aiheita omasta näkökulmastaan. 

− Kouluttajallekin oli hyvin antoisaa, kun osallistujat jakoivat kokemuksiaan ja antoivat toisilleen vertaistukea, Määttä sanoo. 

Interaktiivisuus olikin koulutuksen suuri vahvuus. Vaadinissa oltiin koulutukseen erittäin tyytyväisiä, ja osallistujat antoivat koulutukselle erinomaiset arviot. Kun ihmiset pääsivät kertomaan omia kokemuksiaan ja osallistumaan, pysyi motivaatio hyvin yllä. 

− Meidän työntekijämme ovat äärimmäisen intohimoisia, fokusoituneita ja energisiä huippuosaajia, jotka edustavat 30 eri kansallisuutta. Kyseessä on siis vaativa yleisö ja on harvinaista, että tulee niin hyvää palautetta koulutuksesta, Mikko Inkinen kertoo. 

Lue seuraavaksi