Röntgenhoitajakoulutus avaa ovia monipuolisiin uramahdollisuuksiin

Hanin Barbarin kipinä kuvantamisalaan syttyi jo lukiolaisena. Röntgenhoitajaopinnoissa yhdistyvät teoria, käytännön harjoittelu ja tiivis yhteistyö opiskelijayhteisön kanssa.

Röntgenhoitajakoulutus on tarjonnut Hanin Barbarille vahvan perustan tulevalle uralle.

Opiskelija

Teksti ja kuvat: Minna Salakari

Turun ammattikorkeakoulun opiskelija Hanin Barbar innostui röntgenhoitajaopinnoista jo lukiolaisena. Hän muistelee, että tuolloin kuvantamisalasta puhuttiin vain vähän, mutta tutustumiskäynti Turun ammattikorkeakouluun sytytti kiinnostuksen alaan ja johti lopulta koulutukseen hakeutumiseen.

Röntgenhoitajakoulutus on tarjonnut vahvan perustan tulevalle uralle. Erityisen mielenkiintoisiksi ja inspiroiviksi hetkiksi Barbar on kokenut ryhmässä työskentelyn koulussa sekä erilaiset opintokäynnit. Lisäksi opintojen aikana on voinut kerryttää laaja-alaisesti käytännön taitoja, jotka ovat arvokkaita tulevaisuuden työelämässä.

Harjoittelun kautta varmuutta työelämään

Röntgenhoitajakoulutukseen lukeutuvat käytännön harjoittelujaksot ovat tarjonneet mahdollisuuden soveltaa opittua käytäntöön, ja niiden kautta on päässyt tutustumaan alaan syvemmin.

Harjoitteluissa olen oppinut ottamaan röntgenkuvia oikeilla säätöarvoilla ja käyttämään säteilysuojausta sekä koulussa että käytännön työssä.

Harjoittelut ovat myös vahvistaneet ammatillista itsevarmuutta ja kehittäneet työelämässä tarvittavaa osaamista, kuten yhteistyötaitoja, ongelmanratkaisua ja paineensietokykyä.

Suurimpana haasteena hän kokee sen, että koulutuksen aikana on ollut pakko haastaa itsensä monenlaisissa uusissa tilanteissa.

– Minulle isoja askeleita olivat dissektioon eli ruumiinavaukseen osallistuminen sekä ensimmäinen kanylointi. Voitin lopulta pelkoni ja rohkaistuin tekemään sen!

Kuvantamisalan kehitys luo uusia mahdollisuuksia

Röntgenhoitajakoulutus on vahvistanut sekä teoreettista että käytännön osaamista ja siten tukenut ammatillista kasvua. Se on lisäksi kehittänyt ongelmanratkaisutaitoja, itsenäistä työskentelyä ja valmistanut toisen vuoden opiskelijaa kiireellisiin ja vastuullisiin potilastilanteisiin.

Myös opiskeluyhteisö on ollut tärkeä tukipilari opintojen aikana. Yhdessä opiskelu, kokemusten jakaminen ja vertaistuki ovat olleet merkittävässä roolissa oppimisessa ja ammatillisen identiteetin vahvistumisessa.

Meillä on ryhmässä todella hyvä ilmapiiri, ja autamme toisiamme.

Hän ajattelee, että röntgenhoitajakoulutus avaa monipuolisia uramahdollisuuksia: valmistuessaan röntgenhoitaja voi työllistyä erilaisiin kuvantamisyksiköihin, kuten röntgeniin, tietokonetomografia-kuvaukseen, magneettikuvaukseen tai isotooppitutkimukseen.

Kuvantamisalan jatkuva kehitys ja uudet teknologiat tekevät alasta dynaamisen ja tarjoavat mahdollisuuden kehittyä ja oppia jatkuvasti uutta.

Oppiminen ei pääty valmistumiseen

Niille, jotka harkitsevat hakeutumista alalle, Barbar antaa muutaman tärkeän neuvon:

– Pitää olla rohkeasti aktiivinen teoriatunneilla, sillä ne auttavat paljon käytännön harjoitteluissa. Lisäksi pitää olla valmis työskentelemään yhdessä muiden kanssa ja asennoitua siihen, että koulutuksessa oppii paljon kiinnostavia ja hyödyllisiä asioita.

Hanin Barbarin tavoitteena on työllistyä sairaalan kuvantamisyksikköön ja jatkokouluttautua alalla. Hän näkee alan tarjoamat kehittymismahdollisuudet tärkeänä osana ammatillista kasvua ja haluaa hankkia laaja-alaista kokemusta erilaisista kuvantamismenetelmistä.

– Haluan oppia lisää ja työskennellä monipuolisesti eri yksiköissä, jotta voin kehittyä mahdollisimman hyväksi ammattilaiseksi.

Lue seuraavaksi