SINCOE – Supporting Innovation Competence Development in Online Education
Projektin kesto
Rahoituslähde
Erasmus+ Cooperation Partnership
Kokonaisrahoitus
306 777 €
COVID-19-kriisi on nopeuttanut huomattavasti koulutusjärjestelmien nykyaikaistamisen ja digitaalisen muutoksen tarvetta kaikkialla Euroopassa. Siksi tavoitteenamme on kouluttaa tulevia ammattilaisia, joilla on opintoalan erityisosaamisen ohella innovaatio-osaamista eli kykyä osallistua innovaatioprosesseihin. Miten opettaa, oppia ja arvioida monimutkaista kognitiivista käyttäytymistä, jota tarvitaan innovaatioiden luomisessa verkko-, hybridi- ja etäoppimiskontekstissa?
Innovaatio-osaamisen arvioimiseksi ja kehittämiseksi koulutuskontekstissa on jo olemassa lupaavia validoituja menetelmiä ja välineitä, kuten FINCODA-arviointiväline. Siirtyminen verkko- ja etäopiskeluun on kuitenkin ravistellut korkeakoulujen pedagogisia käytäntöjä. Se on osoittanut, että niillä ei ole tietoa, taitoa ja välineitä näiden menetelmien ja työkalujen käyttämiseen verkossa.
Hankkeen tavoitteena on vahvistaa korkeakoulujen kykyä tarjota korkealaatuista koulutusta soveltamalla innovaatiopedagogiikkaa digitaalisessa kontekstissa, jotta voidaan kehittää ja arvioida innovaatio-osaamista verkko-, hybridi- ja etäopiskelussa.
FINCODA-projektin tuotokset pohjana
Turun AMK:n vetämässä FINCODA -projektissa kehitettiin vuosina 2015–2017 innovaatiobarometri ja softatyökalu innovaatiokompetenssien mittaamiseen yksilötasolla. FINCODA-projektin tuotokset toimivat soveltaen tutkimuspohjana SINCOE-projektille. FINCODAn tuotokset pohjaavat lähiopetusmalliin, kun taas SINCOE-projektissa innovaatiokompetenssien kehittymistä ja arviointia kehitetään soveltumaan myös verkkomuotoiseen opetukseen.
Projektissa lisätään ymmärrystä innovaatiokompetenssien päivittämistarpeista, joustavista arviointimenetelmistä ja työkaluista yhdessä pedagogisten keinojen kanssa, jotta korkeakoulut voivat toimia tavoitteellisesti verkko-, hybridi- ja etäopiskelussa.
Laadukasta koulutusta verkkoympäristöissä
Projektissa kartoitetaan tämän hetken tilannetta innovaatiokompetenssien kehittämistarpeista verkko-opetuksessa. Opettajien pedagogista työtä tuetaan koulutuksella. Yhtenä päätuotoksena tuotetaan joustava arviointityökalu, jota pilotoidaan yhdessä partnereiden kanssa.
Opettajat saavat projektissa koulutusta verkkoympäristössä toimimiseen olemalla mukana pilotoinneissa, joissa testataan pedagogisia menetelmiä innovaatiokompetenssien kehittymisen ja arvioinnin tueksi. Lopuksi piloteista tullaan keräämään palautetta.
Pilottien ja palautteen pohjalta projektissa analysoidaan onnistumiset ja epäonnistumiset, ja yhteenvedon pohjalta tuotetaan työkalupakki. Pakki sisältää konkreettisia suositusmenetelmiä ja ohjeistuksia tukemaan laadukasta pedagogiikkaa innovaatiokompetenssien kehittymisen ja arvioinnin tueksi verkkoympäristössä.
Lue lisää SINCOE-projektin nettisivuilta.
Ota yhteyttä
Kumppanit
Hamburg University of Applied Sciences
Universidad Politècnica de Valéncia
Tutustu tutkimusryhmään
-
Tutkimusryhmät
Käytäntölähtöinen pedagogiikka
Katso kaikki projektimme
Toteutamme vuosittain lähes 200 TKI-projektia yhdessä työelämän ja kansainvälisten kumppaniverkostojen kanssa.