Median tunnevaikuttavuus julkisissa tiloissa
Projektin kesto
Rahoituslähde
Business Finland
Kokonaisrahoitus
671 969 €
Turun ammattikorkeakoulun ja Turun yliopiston sekä yrityskumppaneiden yhteinen hanke tutkii median tunnevaikuttavuutta julkisissa tiloissa. Tuloksista hyötyvät useat toimialat hissivalmistajista arkkitehteihin ja älyvalaistuksen valmistajista mediasisältöjen tuottajiin.
Kuinka saada ihmiset toimimaan ruuhkaisessa rokotustilan aulassa rauhallisesti ja siirtymään toivottuun suuntaan? Tai kuinka luoda hotellin hissistä elämyksellinen, moniaistillinen kokemustila?
Turun ammattikorkeakoulun koordinoimassa tutkimushankkeessa haetaan lisää ymmärrystä siihen, kuinka julkisissa tiloissa esitettävällä audiovisuaalisella materiaalilla voidaan vaikuttaa ihmisten vireys- ja tunnetilaan ja sitä kautta heidän käyttäytymiseensä.
Mitä teemme?
Hankkeessa tutkitaan monimediallisuuden mahdollistamia tunnevaikutuksia, niiden toistettavuutta ja hyödyntämistä julkistiloissa, kuten esimerkiksi lentokentillä, julkisessa liikenteessä, hisseissä ja niiden ympäristöissä.
Hankkeessa tuotetaan aikaisemman tutkimuksen tulosten perusteella julkisiin tiloihin soveltuvia mediasisältöjä ja muita ärsykkeitä. Näiden ärsykkeiden vaikutus mitataan koehenkilöillä. Ärsykkeiden vaikutusten pohjalta pystytään tekemään johtopäätöksiä siitä, miten voidaan edesauttaa haluttujen tunnevaikutusten syntymistä.
Hankkeessa toteutetaan kolme soveltavan tutkimuksen kierrosta, joiden aikana tuotetaan mediasisältöjä pilotoitavaksi ja tutkitaan mediasisältöjen vaikutuksia koehenkilöiden tuntemuksiin, vastaanottoon ja käyttäytymiseen.
Hankkeessa selvitetään lisäksi liiketoimintamallia mediasisältöjen tuottamisen ja myymisen sekä julkisiin tiloihin integroimisen osalta.
Tuloksien hyödyntäminen
Tuloksista hyötyviä toimialoja ovat muun muassa hissien ja liukuportaiden valmistajat, risteilyvarustamot, äänentoisto- ja älyvalaistuskehittäjät, mediasisältöjen tuottajat, lentokenttä- ja metro-operaattorit, arkkitehdit ja rakennusalan toimijat sekä näiden muodostamat, toimialat ylittävät arvoketjut.
Tulevaisuudessa yhä useammassa hississä nähdään näyttöjä ja älyllistettyjä, dynaamisia valaistustapoja, joita täydentää ääni.
Kai M. Helminen, Senior Project Specialist, KONE Digital Experience
Tutkimuksen avulla selvitetään tällaisten järjestelmien vaikutukset hissien käyttäjiin, jotta teknologiaa osataan hyödyntää niin, että ominaisuuksien ja sisältöjen vaikutus on sekä hissin käyttäjän että sen omistajan kannalta halutunlainen.
Uskomme yhteistyön tuottaman tiedon kasvattavan pitkällä tähtäimellä yrityksemme tietotaitoa, jotta voimme kehittää tutkimukseen perustuvia elämyksellisiä (media)rajapintoja asiakkaillemme.
Eeppi Nieminen, Business Development Managet, Taiste
Tällä on mahdollisuus avata meille uusia liiketoiminta- ja kasvumahdollisuuksia tällaisia tarpeita omaavien yritysten parissa niin Suomessa kuin ulkomaillakin.
Ota yhteyttä
Kumppanit
Turun yliopisto
Helvar Oy
Kone Oy
Matila Röhr Productions Oy
Meyer Turku Oy
Taiste Oy
Tutustu tutkimusryhmään
-
Tutkimusryhmä
Markkinointi ja asiakaskäyttäytyminen
-
Tutkimusryhmä
Elokuva ja media
Katso kaikki projektimme
Toteutamme vuosittain lähes 200 TKI-projektia yhdessä työelämän ja kansainvälisten kumppaniverkostojen kanssa.