Business Ecosystems in Effective Exergaming (BEE)

Pelillisten kuntoutusmenetelmien käytettävyys ja vaikuttavuus

Business Ecosystems in Effective Exergaming (BEE) -hankkeessa on tarkoitus selvittää pelillisten etäteknologiaa hyödyntävien kuntoutusmenetelmien käytettävyyttä, toteutettavuutta ja ennen kaikkea vaikuttavuutta kuntoutusprosessiin. Tutkimus vastaa globaaliin, kasvavaan tarpeeseen digitaalisista terveysteknisistä ratkaisuista ja uusista tehokkaista toimintatavoista. Hanke tukee suomalaisten yritysten tuotteiden kaupallistamisedellytyksiä ja vientipotentiaalia erityisesti Aasian-markkinoille.

Teknologiakehityksen näkökulmasta katsottuna digitalisaation työkalut eli teknologiset ratkaisut on varsin pitkälti jo olemassa. Yksittäisten sensorien tai laitteiden kehittämisen sijaan hankkeen teknologinen näkökulma on yhteensopivuudessa, vaikuttavuudessa ja osallistujien kanssa luotavan yhteistyömallin rakentamisessa. Hankkeen tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa projektisuunnitelmassa kuvatun arkkitehtuurin pohjalta uusi toimintatapa.

Tutkimuslaitoksilla on neutraalina, puolueettomana toimijana keskeinen rooli toimintatapojen muutoksen mahdollistajana ja kansainvälisen liiketoiminnan kehittäjänä. Arkkitehtuuria tullaan testaamaan pala palalta erinäisin teknologisin kokeiluin sekä taustajärjestelmän kehittämisineen, testausta jatketaan käytettävyys- ja vaikuttavuustutkimuksin ja rinnalla käydään koko ajan tiivistä vuoropuhelua yritysyhteistyökumppaneiden kanssa tavoitteena elinvoimaisen bisnesekosysteemin luominen.

Business Finland

Ota yhteyttä

  • Mika Luimula

    Yliopettaja, Tutkimusvastaava
    +358 40 355 0839
    mika.luimula@turkuamk.fi

Kumppanit

Oulun yliopisto
Jyväskylän yliopisto
SE Innovations Oy
GoodLife Technology
eHoiva
Lingsoft
Suunto
PhysioTools
Ade
Adesante
Realmax
PN Turku
Gwangju Institute of Science and Technology
Aoyama Gakui University
Nanyang University of Technology
Tohuku University

Tutustu tutkimusryhmään