Myyntikilpailut
Myyntikilpailussa yhdistyy kokemusperäinen oppiminen, työelämäyhteistyö, TKI-toiminta sekä mahdollisuus myyntitaitojen kehittymiseen todenmukaisessa myyntivuorovaikutustilanteessa käyttäen yrityksen tuotetta, palvelua tai liiketoiminnallista haastetta.
Turun AMK on Euroopan aktiivisin myyntikilpailujen kisajärjestäjä, järjestäen vuosittain useita myyntikilpailuja. Vuodesta 2011 alkaen on Turun AMK järjestänyt myyntikilpailuja sekä suomeksi että englanniksi paikallisella, kansallisella sekä kansainvälisellä tasolla. Työelämän tarpeiden mukaisesti, nykyään myyntikilpailut järjestetään hyödyntäen sekä online- että onsite-osiota.
Kilpailu perustuu mahdollisimman todenmukaiseen B2B-myyntitilanteeseen, joka kehittyy kilpailun edetessä. Myyntitilanne rakennetaan aina yhteistyössä työelämän yhteistyökumppanin kanssa vastaamaan todellista myynnillistä haastetta. Myyntikilpailuissa tuomarin ja ostajan rooleissa toimivat yritysmaailman edustajat, henkilökunta ja muiden opintojaksojen opiskelijat.
Myyntikilpailu on yritykselle erinomainen mahdollisuus
- saada näkyvyyttä korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa ja rakentaa työnantajamielikuvaa
- tutustua tulevaisuuden myynnin ammattilaisiin ja rekrytoida heitä
- saada tuoreita ideoita ja näkökulmia, sekä testata oman tuotteen myyntiargumentteja
- tukea ammattimaisen myyntityön arvostusta ja kehitystä.
Yhteistyökumppaniksi Turun myyntikilpailuihin
Etsimme jatkuvasti yhteistyökumppaneita paikallisiin myyntikilpailuihin. Kauttamme saat myös kontaktit kansallisiin ja kansainvälisiin kilpailuihin, ja pääset osaksi laajempaa myynnillistä verkostoa meillä ja maailmalla.
1
Ota yhteyttä, ja kerro millaiseen myynnilliseen haasteeseen etsit ratkaisua. Kilpailutilanne suunnitellaan aina aidon myynnillisen haasteen ympärille.
2
Määritellään yhdessä panostus ja toivottu lopputulema. Myyntikilpailut rakentuvat yhdessä tekemisen pohjalle. Jokainen yhteistyö on erilainen. Löydämme varmasti sopivan tavan, jolla voit hyötyä Turun AMK:n osaamisesta.
3
Mahdollisuus laajempaan yhteistyöhön. Yhteistyö voi olla yhden myyntikilpailuin mittainen, tai laajempi tutkimus- ja kehityshanke. Kauttamme pääset osaksi myyntikilpailujen ja myyntityön kehittämisen kansainvälistä verkostoa.
Seuraavat paikalliset myyntikilpailut ovat:
- Turku Sales Competition 2025
- Turun myyntikokemus 2025
Näin myyntikilpailu etenee
Myyntikilpailu on roolipeli B2B-myyntitilanteesta
Kilpailu, mm. sen laajuus, aikataulu ja kilpailucasejen sisältö, suunnitellaan aina yhdessä pääyhteistyökumppanin kanssa.
Myyntikilpailutilanteessa on kolme roolia: kilpailija eli myyjä, ostaja sekä tuomarit. Kilpaileva opiskelija esiintyy myyjänä elävän ostajan edessä. Tuomarit sekä ostajat arvioivat kilpailijan suorituksen käyttäen ennalta määriteltyjä arviointikriteereitä. Myyntitilanne kehittyy kilpailun edetessä.
Myyntikilpailu on usein monivaiheinen, sisältäen alkuerät, mahdolliset välierät ja finaalin. Kilpailu toteutetaan useasti Omni-lähestymisellä, jossa alkuerä(t) toteutuvat Online ja finaali Onsite.
Kilpailun rakenne
- Alku- ja mahdollisissa välierissä on useita kilpailuhuoneita käynnissä samanaikaisesti.
- Kunkin kilpailuhuoneen voittaja tai parhaiten sijoittuneet jatkavat seuraavaan vaiheeseen. Koska kyseessä on aito myynnillinen vuorovaikutus, ei eri kilpailuhuoneita voi verrata toisiinsa.
- Jokaisessa kilpailuhuoneessa on vähintään 3 tuomaria sekä yksi ostaja. Kilpailun tuomareina ja ostajina toimivat yrityksien edustajat, korkeakoulujen henkilökuntaa sekä mahdollisesti muita opiskelijoita.
- Kaikki osallistujat koulutetaan ennen kilpailutapahtumaa.
Kilpailutilanne
- Jokainen myyntitilanne on yksilöllinen ja kestää enintään 20 minuuttia.
- Aika käynnistyy, kun kilpailija saapuu kilpailuhuoneeseen. Kilpailija seuraa itse aikataulua.
- Kilpailusuoritus pysäytetään 20 minuutin kohdalla, jos hän ei ole itse huolehtinut aikataulusta. Ajasta huolehtii ajanottaja, joka myös ilmoittaa ajan loppumisen. Kun aika on täynnä, kilpailija saa sanoa lauseensa loppuun ja sen jälkeen on poistuttava huoneesta.
- Suorituksen jälkeen jokainen tuomari sekä ostaja arvioivat kukin itsenäisesti suorituksen omaan sähköiseen lomakkeeseen suorituksen aikana tai sen jälkeen.
- Palautetta ei anneta kilpailijalle heti suorituksen jälkeen.
Voittajat vuoden 2024 paikallisissa kilpailuissa
Turku Sales Competition voittajajärjestys vuonna 2024
- Niko Toivonen
- Kaisa Saari
- Veeti Uotila
- Miika Torkkeli
Turun Myyntikokemus voittajajärjestys vuonna 2024
- Jesse Toivonen
- Maija Salminen
- Roope Heinonen
- Eetu Leinonen
Esimerkkejä aikaisemmista kilpailuista
Turun AMK isännöi vuoden 2021 European Sales Competition -myyntikilpailuja, jotka järjestettiin kokonaan verkossa.
Tutustu kisojen finaalisuorituksiin:
Tutustu kisatunnelmiin:
Ota yhteyttä ja keskustellaan lisää
Kenelle? Yrityksille, jotka haluavat näkyvyyttä erityisesti korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa, ja kehittää myyntityötään.
Hinta: Yhteistyön laajuus sekä siihen liittyvät palvelut räätälöidään ja hinnoitellaan kilpailukohtaisesti.
Kansalliset ja kansainväliset myyntikilpailut
Olemme mukana useissa kansallisissa ja kansainvälisissä myyntikilpailuissa:
Best Seller Competition on kaikille suomalaisille korkeakouluille avoin myyntikilpailu, jonka tavoitteena on ammattimaisen myyntityön arvostuksen nostaminen sekä sen kehittäminen.
Euroopan myyntikilpailu on suunniteltu kannustamaan yliopistojen myyntiopiskelijoita ympäri Eurooppaa vertailemaan kansainvälisiä myyntitaitojaan opetuksellisessa ympäristössä.
Kaakkois-Aasian myyntikilpailu (SEASAC) on Kaakkois-Aasian ja eurooppalaisten yliopistojen sekä valtion virastojen välisen yhteistyön tulos.
Muut verkostot, joissa vaikutamme:
Academic Association of Sales Engineering (AASE) on kansainvälinen organisaatio, jonka tavoitteena on edistää myynti-insinöörien koulutusta, tutkimusta ja yhteistyötä.
Euroopan myyntikilpailuyhdistys (ESCA) perustettiin varmistamaan Euroopan myyntikilpailun jatkuvuus ja menestys myös tulevaisuudessa.
Myyntikilpailu on oppimismenetelmä
Myyntikilpailut ovat pedagoginen menetelmä, jonka Turun AMK reilut kymmenen vuotta sitten lanseerasi Euroopan koulutusmarkkinoille EU -hankkeen myötä. Alun perin USA:sta lähtöisin oleva oppimismenetelmä järjestetään nykyään vuosittain paikallisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Turun AMK:n paikallisia myyntikilpailuja käytetään oppimismenetelmänä, jossa jokaiseen kilpailuun liittyy kilpailevien opiskelijoiden valmentaminen ja harjoittelu osana opintojaksoa, toimien samalla opintojaksojen suullisena lopputenttinä.
Myyntikilpailut luovat mahdollisuuksia myyntikompetenssien kehittämiseen mahdollisimman todentuntuisessa roolipelitilanteessa, jossa kilpailijat osoittavat myyntitaitonsa ennakkoon kirjoitetun casen mukaisessa myynnillisessä asetelmassa. Jokainen kilpailija tekee yksilöllisen myyntivuorovaikutuksen ostajan kanssa ennakkoon koulutettujen tuomareiden arvioidessa vuorovaikutuksen onnistumista.
Myyntikilpailu on kilpailijalle mahdollisuus
- omien kompetenssien kehittämiseen todenmukaisessa roolipelitilanteessa
- kehittää omaa ajanhallintaa, vuorovaikutus- ja neuvottelulutaitoja sekä myyntiprosessin hallintaa
- näyttää omaa osaamista yhteistyökumppaneiden edustajille ja mahdollisille tulevaisuuden työnantajille
- vuorovaikuttaa ja verkostoitua yhteistyökumppanien sekä mahdollisen tulevan työnantajan kanssa
- keskustella myynnistä ja sen opiskelusta muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa
- saada mahdollisuuden voittaa itsensä.
Yhteistyökumppanit
Yhteistyökumppaneitamme myyntikilpailuissa ovat jo useat suomalaiset sekä kansainväliset yritykset, kuten
- iMotions
- Rento Innovations
- Fonecta
- Salezure
- IRH vet
- Fennia
- Pemamek
- if
- Wärtsilä
- Ade Oy
- Greenstep Oy
- Nooga Oy
- Vincit Oyj
- Liedon säästöpankki
- Shopify
- Gartner
- qualtrics
- Palo Alto
- Tavata
- STRATX
- PinMeTo
Yhteistyön kautta saamme myös paljon uusia ideoita. Verkostot ja molemminpuolinen oppinen on mahdollista tällaisen yhteistyön kautta.
Rauni Jaskari, GM, Head of Strategic Sourcing, Energy Storage, Wärtsilä
Lue aiemmista myyntikisoista TALKista
Asiantuntijat palveluiden taustalla
Myyntikisojen lisäksi Turun AMK:ssa tehdään soveltavaa tutkimusta myynnin ja B2B-liiketoiminnan alueella.
Myynti ja B2B-liiketoiminta -tutkimusryhmän painopisteinä ovat myynti- ja neuvottelukompentenssit, liiketoiminnan kehittäminen sekä digitaalinen myynti- ja ostokokemus. Tavoitteenamme on lisätä B2B-yritysten kannattavuutta.