Myyntikilpailut

Yhteistyökumppaniksi myyntikilpailuihin
Opiskelijat istuvat portailla ja seuraavat esitystä.

Myyntikilpailussa yhdistyy kokemusperäinen oppiminen, työelämäyhteistyö, TKI-toiminta sekä mahdollisuus myyntitaitojen kehittymiseen todenmukaisessa myyntivuorovaikutustilanteessa käyttäen yrityksen tuotetta, palvelua tai liiketoiminnallista haastetta.

Turun AMK on Euroopan aktiivisin myyntikilpailujen kisajärjestäjä, järjestäen vuosittain useita myyntikilpailuja. Vuodesta 2011 alkaen on Turun AMK järjestänyt myyntikilpailuja sekä suomeksi että englanniksi paikallisella, kansallisella sekä kansainvälisellä tasolla. Työelämän tarpeiden mukaisesti, nykyään myyntikilpailut järjestetään hyödyntäen sekä online- että onsite-osiota.

Kilpailu perustuu mahdollisimman todenmukaiseen B2B-myyntitilanteeseen, joka kehittyy kilpailun edetessä. Myyntitilanne rakennetaan aina yhteistyössä työelämän yhteistyökumppanin kanssa vastaamaan todellista myynnillistä haastetta. Myyntikilpailuissa tuomarin ja ostajan rooleissa toimivat yritysmaailman edustajat, henkilökunta ja muiden opintojaksojen opiskelijat.

Myyntikilpailu on yritykselle erinomainen mahdollisuus

  • saada näkyvyyttä korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa ja rakentaa työnantajamielikuvaa
  • tutustua tulevaisuuden myynnin ammattilaisiin ja rekrytoida heitä
  • saada tuoreita ideoita ja näkökulmia, sekä testata oman tuotteen myyntiargumentteja
  • tukea ammattimaisen myyntityön arvostusta ja kehitystä.

Yhteistyökumppaniksi Turun myyntikilpailuihin

Etsimme jatkuvasti yhteistyökumppaneita paikallisiin myyntikilpailuihin. Kauttamme saat myös kontaktit kansallisiin ja kansainvälisiin kilpailuihin, ja pääset osaksi laajempaa myynnillistä verkostoa meillä ja maailmalla.

1

Ota yhteyttä, ja kerro millaiseen myynnilliseen haasteeseen etsit ratkaisua. Kilpailutilanne suunnitellaan aina aidon myynnillisen haasteen ympärille.

2

Määritellään yhdessä panostus ja toivottu lopputulema. Myyntikilpailut rakentuvat yhdessä tekemisen pohjalle. Jokainen yhteistyö on erilainen. Löydämme varmasti sopivan tavan, jolla voit hyötyä Turun AMK:n osaamisesta.

3

Mahdollisuus laajempaan yhteistyöhön. Yhteistyö voi olla yhden myyntikilpailuin mittainen, tai laajempi tutkimus- ja kehityshanke. Kauttamme pääset osaksi myyntikilpailujen ja myyntityön kehittämisen kansainvälistä verkostoa.

Seuraavat paikalliset myyntikilpailut ovat:

  • Turku Sales Competition 2025
  • Turun myyntikokemus 2025
Näin myyntikilpailu etenee

Myyntikilpailu on roolipeli B2B-myyntitilanteesta

Kilpailu, mm. sen laajuus, aikataulu ja kilpailucasejen sisältö, suunnitellaan aina yhdessä pääyhteistyökumppanin kanssa.

Myyntikilpailutilanteessa on kolme roolia: kilpailija eli myyjä, ostaja sekä tuomarit. Kilpaileva opiskelija esiintyy myyjänä elävän ostajan edessä. Tuomarit sekä ostajat arvioivat kilpailijan suorituksen käyttäen ennalta määriteltyjä arviointikriteereitä. Myyntitilanne kehittyy kilpailun edetessä.

Myyntikilpailu on usein monivaiheinen, sisältäen alkuerät, mahdolliset välierät ja finaalin. Kilpailu toteutetaan useasti Omni-lähestymisellä, jossa alkuerä(t) toteutuvat Online ja finaali Onsite.

Kilpailun rakenne

  • Alku- ja mahdollisissa välierissä on useita kilpailuhuoneita käynnissä samanaikaisesti.
  • Kunkin kilpailuhuoneen voittaja tai parhaiten sijoittuneet jatkavat seuraavaan vaiheeseen. Koska kyseessä on aito myynnillinen vuorovaikutus, ei eri kilpailuhuoneita voi verrata toisiinsa.
  • Jokaisessa kilpailuhuoneessa on vähintään 3 tuomaria sekä yksi ostaja. Kilpailun tuomareina ja ostajina toimivat yrityksien edustajat, korkeakoulujen henkilökuntaa sekä mahdollisesti muita opiskelijoita.
  • Kaikki osallistujat koulutetaan ennen kilpailutapahtumaa.

Kilpailutilanne

  • Jokainen myyntitilanne on yksilöllinen ja kestää enintään 20 minuuttia.
  • Aika käynnistyy, kun kilpailija saapuu kilpailuhuoneeseen. Kilpailija seuraa itse aikataulua.
  • Kilpailusuoritus pysäytetään 20 minuutin kohdalla, jos hän ei ole itse huolehtinut aikataulusta. Ajasta huolehtii ajanottaja, joka myös ilmoittaa ajan loppumisen. Kun aika on täynnä, kilpailija saa sanoa lauseensa loppuun ja sen jälkeen on poistuttava huoneesta.
  • Suorituksen jälkeen jokainen tuomari sekä ostaja arvioivat kukin itsenäisesti suorituksen omaan sähköiseen lomakkeeseen suorituksen aikana tai sen jälkeen.
  • Palautetta ei anneta kilpailijalle heti suorituksen jälkeen.
Voittajat vuoden 2024 paikallisissa kilpailuissa

Turku Sales Competition voittajajärjestys vuonna 2024

  1. Niko Toivonen
  2. Kaisa Saari
  3. Veeti Uotila
  4. Miika Torkkeli

Turun Myyntikokemus voittajajärjestys vuonna 2024

  1. Jesse Toivonen
  2. Maija Salminen
  3. Roope Heinonen
  4. Eetu Leinonen
Esimerkkejä aikaisemmista kilpailuista

Turun AMK isännöi vuoden 2021 European Sales Competition -myyntikilpailuja, jotka järjestettiin kokonaan verkossa.

Tutustu kisojen finaalisuorituksiin:

Tutustu kisatunnelmiin:

Ota yhteyttä ja keskustellaan lisää

  • Timo Holopainen

    Yliopettaja, Tutkimusryhmän vetäjä
    +358 50 598 5786
    timo.holopainen@turkuamk.fi

Kenelle? Yrityksille, jotka haluavat näkyvyyttä erityisesti korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa, ja kehittää myyntityötään.

Hinta: Yhteistyön laajuus sekä siihen liittyvät palvelut räätälöidään ja hinnoitellaan kilpailukohtaisesti.

Lue aiemmista myyntikisoista TALKista