Moottori- ja voimalinjalaboratorio
Moottori- ja voimalinjalaboratorio on tutkimus- ja kehitysympäristö työkoneiden ja liikennevälineiden kokeelliseen tutkimukseen. Tarjoamme yrityksille ja julkisten tutkimushankkeiden kumppaneillemme laitteet, tilat ja osaamisen polttoaineiden ja päästöjen vähentämisen sekä uusien sähköhybriditekniikoiden tutkimiseen.
Tarjoamme esimerkiksi ajoneuvojen ja työkoneiden, moottoreiden ja sähköisten voimalinjojen suorituskyvyn sekä energiatehokkuuden tutkimukseen liittyviä testaus- ja mittauspalveluita. Voimme tehdä esimerkiksi
- pakokaasupäästömittauksia,
- polttoainetutkimuksia,
- energiatehokkuus- ja häviömittauksia
- rasitusajotyyppisiä mittauksia.
Laitteisto
Sähköinen dynamometri
Laboratoriossa on neljä tutkimuspaikkaa, joista yhdessä on sähköinen dynamometri, joka mahdollistaa hybridi- ja sähköisten voimalinjojen tutkimuksen. Laitteistolla voidaan mitata tehoa, vääntömomenttia pyörintänopeutta sekä energiankulutusta.
Tutkimuslaitteen rinnalle voidaan kytkeä myös enimmillään 180 kW tasajännite, joka mahdollistaa sähkömoottoreiden tutkimisen.
Sähköisellä dynamometrillä voidaan pyörittää moottoreita ja voimalinjan komponentteja, jotta voidaan tutkia laitteiston kitkaa, häviöitä sekä voiteluaineiden vaikutusta. Laboratoriossa voidaan myös tutkia perinteisiä polttomoottoreita, niiden tehoa ja pakokaasupäästöjä. Lisäksi voidaan tutkia pakokaasujen jälkikäsittelylaitteita, mm. hiukkassuodattimia ja typenoksidipoistolaitteita.
Laboratorion muut laitteet ja varustus
Simulointiympäristöt
- Gamma Technologies – GT-Suite
- Matlab / Simulink
- Siemens NX / Simcenter / Amesim
ABB Sensyflow
- Massavirtausmittari ilmalle
- Mittausputki DN 150, massavirta-alue 80…2400 kg/h
- Mittausvirhe <1% mitatusta arvosta
- Lyhyt vasteaika <12ms
- Sallittu mittauslämpötila –25 to 80°C
- Sallittu käyttöpaine 2.5bar
- Analogiset lähdöt 4-20mA ja 0-10V
- Liitännät RS232C, V24
- IP54 luokitus
- NEMA 12 Sensori
AnatecDEAS
- Käytetään polttomoottoreiden ja kattiloiden pako- ja savukaasuanalyyseihin
- Typenoksidien mittaus Eco Physics CLD 822
- Mittaa NO, NO₂ ja NOₓ kaaasuja mitta-alueella 0-5000ppm kemiluminesenssi periaatteella (CLD)
- Kokonaishiilivetymittaus THC
- Mittausalue 0-100 000 ppm
- Liekki-ionisaatioperiaate (FID)
- Happimittaus Siemens Oxymat 61
- Mittausalue 0-21%, paramagneettinen mittaus (PM)
- CO ja CO₂ mittaus: Siemens Ultramat 6
- Mittausalueet CO: 0-10000 ppm ja CO2: 0-30 %
- Infrapunamittaus (NDIR)
AVL 415 SE
- Käytetään modernien dieselmoottoreiden savutusmittaukseen
- Voidaan käyttää suurten tai pienten moottoreiden päästömittauksiin
- Pakokaasun maksimi lämpötila 600 °C normaalilla mittapäällä
- Mitta-alue 0-10 FSN (Filter smoke number)mg/m3
- Havaitsemisraja 0.002 FSN tai 0.02 mg/m³
- Mittausolosuhteet: 5 – 55 °C / suhteellinen ilmankosteus max. 95 %
AVL MSS 483
- Mittayksikkö: Nokipitoisuus (mg/m³, µg/m³) laimennetussa pakokaasussa
- Mittausalue 0-50 mg/m³
- Erotuskyky: 0.001mg/m³
- Havaitsemisraja: ∼5 mg/m³
- Säätösuhde 1:5000
- Tiedonsiirtotaajuus : Digitaalinen: 10Hz, Analoginen: 100Hz
- Nousuaika ≤ 1 sekuntia
- Käyttölämpötila: 5°C – 43°C
- Virtausnopeus koetin/ ohitus ∼2 +2l/min
- Liitännät: RS232, Digital I/O, Analog I/O, Ethernet
- Laserluokka : Luokka 1
Dekati Classic Elpi
Dekati Classic ELPI (Electrical Low Pressure Impactor) mahdollistaa reaaliaikaisen hiukkaskokojakauman ja -pitoisuuden mittaamisen.
- Hiukkaskokoalue: 0,007 – 10 μm suodatinaste kanssa ja 0,030 – 10 μm standardi
- Kokoluokkien lukumäärä: 12
- Näytteen virtausnopeus: 10 tai 30 l/min
- Iskun mitat: Ø 6,5 x 30 cm
- Keräyslevyn halkaisija: 2,5 cm
- Alin vaihepaine: 100 mbar
- Pumpun vaatimukset; 7 m^3/h 100 mbar:lla (10 lpm) ja 21 m^3/h 100 mbar:lla (30 lpm)
- Käyttölämpötila: 5 – 40°C
- Käyttökosteus: 0-90 % RH Ei kondensoituvaa
- Vastausaika: < 5 sek.
Dekati FPS
Dekati FPS on monipuolinen ratkaisu aerosoli- ja kaasunäytteiden laimentamiseen sekä käsittelyyn. FPS on kaksivaiheinen laimennusjärjestelmä. Laimennuskerrointa voidaan säätää lisäämällä tai vähentämällä käytetyn laimennusilman määrää.
- Laimennusanturin materiaali AISI 316.
- Laimennuslämpötila 0-350 °C
- Raakanäytteen lämpötila 0-600 °C
- Raakanäytteen paine 750-2000 mbar abs.
- Virtaukset 1.013 baarissa 20 °C
- Näyte/tulovirtaus 0-10 lpm
- Laimennettu näytevirtaus 60-160 l/min
- Paineilma mahdollista jäähdytystä varten 3-8 bar, 600 lpm, kosteusvapaa.
- Analogiset tulot 2 x 1-5 V.
- Analoginen lähtö (laimennuskerroin) 1-5 V
Ota yhteyttä, keskustellaan lisää
Laboratorion henkilökunta: Miika Laivola, Antti Nousiainen ja Teemu Toivola
Ota yhteyttä ja kerro, millaiseen ongelmaan organisaatiosi etsii ratkaisua. Kuulemme mielellämme.
1
Palvelun sisältö räätälöidään aina asiakkaan kanssa tarpeeseen sopivaksi. Salassapitosopimus (NDA) tehdään tarvittaessa. Toimeksianto toteutetaan asiantuntijatyönä tai tapauskohtaisesti esimerkiksi opiskelijan opinnäytetyönä.
2
Toimeksiannossa saattaa olla aineksia myös yhteiseen laajempaan projektiin. Meillä on jatkuvasti käynnissä laajempia tutkimus- ja kehitysprojekteja eri kumppaneiden ja rahoittajatahojen kanssa.
Sijainti: Moottori- ja voimalinjalaboratorio sijaitsee Kupittaan kampuksella EduCityssä Turussa, (Joukahaisenkatu 7, K-kerros). Sovithan vierailusta erikseen.
Olemme tehneet pitkäjänteisesti polttoainetutkimusta ja olleet mukana luomassa kotimaisten yritysten uusia ympäristöystävällisiä polttoaineratkaisuja. Laboratorion tiloja pääsee hyödyntämään ottamalla yhteyttä.
Turun AMK ja AGCO Power
Kestävä ja tehokas tulevaisuus moottorivalmistukselle
Yksi Turun AMK:n pitkäaikaisista yhteistyökumppaneista on voimalaiteratkaisuja maatalouskoneisiin kehittävä ja valmistava AGCO Power. Yritysyhteistyö antaa paljon puolin ja toisin.
– Yritysyhteistöiden kautta saamme tietoa siitä, miten tekniikka kehittyy ja millaiselle osaamiselle on nyt ja tulevaisuudessa tarvetta. Yritysten kanssa pystymme tutkimaan teknisiä ratkaisuja, joita ei ole vielä edes tuotannossa.
Asiantuntijat palveluiden taustalla
Moottori- ja voimalinjalaboratorio toimii tutkimus- ja kehitysympäristönä soveltavalle tutkimukselle, jota tehdään Turun AMK:n moottori- ja voimalinja -tutkimusryhmässä. Tutkimuksen fokuksessa on maa- ja meriliikenteen kulkuneuvojen energian käyttö ja komponenttien tutkimus.