Autonomisten ja älykkäiden järjestelmien laboratorio
Autonomisten ja älykkäiden järjestelmien laboratoriossa (Autonomous and Intelligence systems laboratory, AIS Lab) tehdään soveltavaa tutkimusta ja kehitystyötä autonomisen liikenteen kehittämiseksi.
Keräämme ja julkaisemme aktiivisesti open access -dataa, joka edistää autonomisten järjestelmien tutkimusta ja kehitystä. Tarjoamme tätä datan keräämisen ja merkinnän prosessia palveluna myös yrityksille. Teemme yhteistyötä useiden yritysten ja tutkimusorganisaatioiden kanssa Suomessa ja kansainvälisesti.
Laboratorion keskeistä osaamista on miehittämättömiin pinta-aluksiin liittyvä tutkimus- ja kehitystyö. Lisäksi tutkimme robotiikkaan ja koneoppimiseen liittyviä aiheita. Palveluihimme kuuluvat:
- laitteen testaus
- algoritmien testaus ja kehittäminen
- tietojen merkinnät ja tietoaineiston kerääminen.
Laboratorion keskeiset osa-alueet ovat
- testialus, eM/S Salama ja sen etäohjauskeskus
- Data-alusta, joka on räätälöity erityisesti eM/S Salaman keräämän multimodaalisen datan tallentamiseen. Alusta mahdollistaa myös tietojen rikastamisen sisällyttämällä tietoja ulkoisista lähteistä (esimerkiksi säätiedot ja automaattisen tunnistusjärjestelmän tiedot)
- 5G testiverkko (5G Test Network Turku).
Ota yhteyttä, keskustellaan lisää
Jokainen yhteistyö rakentuu eri tavalla. Palvelut räätälöidään asiakkaan tarpeen mukaan ja hinnoitellaan tapauskohtaisesti. Ota yhteyttä, niin teemme tarjouksen.
1
Kenelle? Yrityksille ja viranomaisille, jotka tarvitsevat tukea sensoroinnin, tilannekuvan, tekoälyalgoritmien tai tietoliikennejärjestelmien kehittämisessä.
2
Toimeksiannot toteutetaan asiantuntijatyönä. Lisäksi meillä on jatkuvasti käynnissä myös laajempia tutkimus- ja kehitysprojekteja eri kumppaneiden ja rahoittajatahojen kanssa.
Sijanti: AIS-laboratorio sijaitsee Kupittaan kampuksella ICT-Cityssä Turussa (Joukahaisenkatu 3, B-siipi, 2. kerros). Veneilykaudella testialus eM/S Salama on laiturissa Ruissalossa. Sovithan vierailusta erikseen.
Suomi on autonomisten kulkuneuvojen tutkimuksen edelläkävijämaita
Turun AMK:n testialus M/S Salama on ensimmäinen sähköpropulsiolla toimiva työvene Suomessa. Testialus on varustettu erilaisilla sensoreilla, ja sen tarkoituksena on kerätä meriliikenteen toimintaympäristöstä tärkeää dataa autonomisen liikkumisen mahdollistavaa koneoppimista varten. Fyysisen testialuksen lisäksi Turun AMK on rakentanut etäohjauskeskuksen, jonka avulla eM/S Salamaa voidaan ohjata langattomalla yhteydellä.
– Testialus tuo tekoälyä hyödyntäviä automatisoituja meriliikenteen toimintoja ja pitkällä aikavälillä autonomisia aluksia lähemmäs operatiivista ja kaupallista käyttöä, kertoo Wireless Communication and Cybersecurity -tutkimusryhmän vetäjä Jarkko Paavola.
Asiantuntijat palveluiden taustalla
AIS Labin taustalla on Wireless Communications and Cybersecurity -tutkimusryhmä, joka kehittää teknologioita ja testausalustoja, joilla tuetaan turvallisten ja kestävien kriittisten digitaalisten infrastruktuurien kehittämistä maalla ja merellä.