Asiakaskäyttäytymislaboratorio

Biometrisen aineiston analyysilla kilpailuetua
Tobii pro eye tracker -lasit silmänliikkeiden seuraamista varten

Asiakaskäyttäytymisen laboratoriomme tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden myynnin, markkinoinnin ja tuotekehityksen prosessien tutkimiseen ja kehittämiseen sekä kilpailuedun luomiseen.

Laboratoriossa tutkitaan ilmiöitä laaja-alaisesti ja kartoitetaan esimerkiksi mainonnan ja median tunnevaikutuksia, sopimusneuvottelutilanteita sekä toteutetaan käytettävyystutkimuksia. Käytettävyystutkimusten avulla saadaan kehitettyä järjestelmiä ja laitteita, jotka ovat miellyttäviä käyttää. Käytettävyyden huomioiminen jo tuotekehitysvaiheessa edesauttaa positiivista käyttäjäkokemusta ja lisää tuotteen hyväksyttävyyttä.

Asiakaskäyttäytymisen laboratoriomme tutkimukset perustuvat biometrisen aineiston analysointiin. Biometristen mittausten tuottama tieto antaa laaja-alaista ymmärrystä kuluttajien ja asiakkaiden kognitiivisesta prosessoinnista ja tunnekokemuksista.

Mittaustekniikkaamme

Biometrinen data tarjoaa tietoa ärsykkeiden aiheuttamista, pitkälti tahdosta riippumattomista reaktioista. Mittaustuloksia voidaan täydentää myös kyselyillä ja haastatteluilla.

  • Silmänliikemittaus
  • Kasvonilmeiden tunnistus
  • Ihon sähkönjohtavuuden mittaus
  • Liikkeen mittaus

Silmänliikemittausten avulla selvitetään henkilöiden katseen kohdistumista, kestoa ja katseen siirtymiä kohteesta toiseen. Kasvonliikkeiden tunnistuksen avulla tutkitaan eri tunnereaktioiden ilmenemistä ja tunnetilojen kestoa. Heränneiden tunnereaktioiden sekä stressin voimakkuutta analysoidaan mittaamalla hikoilun aiheuttamia muutoksia ihon sähkönjohtavuudessa käsiin kiinnitettävien antureiden avulla.

Palveluitamme

Verkkosivujen toimivuus

Silmänliikekameran tai kannettavien lasien avulla mitataan silmän liikettä ja katseen kohdentumista verkkosivuilla. Silmänliikkeen seurantaa käyttämällä saadaan luotettavaa dataa katseen siirtymisestä sivustolla. Näin luodaan esimerkiksi lämpökartta, josta voidaan laskentaohjelmiston avulla määrittää aika, jonka koehenkilön katse on ollut kohdistuneena tiettyyn elementtiin.

Mainoksen vaikuttavuus

Silmänliikemittauksen avulla tunnistetaan elementit, joihin katsojan huomio kiinnittyy. Tutkimukseen voidaan yhdistää tietokonepohjainen kasvojen mikroilmeiden tunnistus, jolloin saadaan selville koehenkilöiden todelliset tunnetilat mainosta katsottaessa.

Lainatarjouksen tehokkuus

Lainatarjouksen tehokkuutta tutkitaan mittaamalla ja tulkitsemalla koehenkilön hikoilusta johtuvia ihon sähkönjohtavuuden muutoksia. Sormiin kiinnitettävät anturit tuottavat mittaustuloksia, jotka voidaan yhdistää mittausolosuhteisiin ja -tilanteisiin.

Mitattaessa ihon sähkönjohtavuuden muutoksia saadaan luotettavia tuloksia lainatarjousten aikaansaamien tunnetilojen vahvuuksista.


Käyttämämme laitteistot ja ohjelmistot

Silmänliikemittaus

  • Tobii Pro Spectrum 1200 Hz
  • Tobii X3-120 Hz
  • Tobii Pro Nano 
  • Tobii Pro Glasses 3 Live View Wireless 100
  • Tobii Pro Lab
  • iMotions

Kasvonilmeiden tunnistus

  • Affectiva AFFDEX teknologia (iMotions)

Ihon sähkönjohtavuus

  • Shimmer3 GSR (iMotions)

Liikkeen mittaus

  • Intel RealSense D455 -kamera
  • LightBuzz-ohjelmisto

Ihmisten tavoittaminen mainonnan avulla on haastavampaa kuin koskaan. Kanavien ja sisältöjen määrä on kasvanut tuhottomasti, ja samalla ihmisten keskittymiskyky on vajonnut kultakalan tasolle. Erottuva ja selkeä idea on edelleen kaiken a ja o, mutta kun halutaan varmistaa visuaalisen idean asettelu sellaiseksi, että viesti menee varmasti perille eikä mainostaja jää epäselväksi, Customer Behaviour Lab:in tutkimus on erittäin hyödyllinen työkalu. Lisäksi palvelu on asiantuntevaa ja kaikin puolin sujuvaa.

Vesa Tujunen, CEO, Mainostoimisto Make it Simple Oy
Henkilöitä seisoo isossa tilassa, jonka seinillä on neonvärisiä viivoja.

Median tunnevaikuttavuus julkisissa tiloissa

Lue lisää projektista

Ota yhteyttä, keskustellaan lisää

Laboratoriovastaava
Tutkimusyhteistyö
  • Jarmo Ahonen

    Yliopettaja
    +358 40 355 0325
    jarmo.ahonen@turkuamk.fi
Myynti yrityksille
  • Timo Holopainen

    Yliopettaja, Tutkimusryhmän vetäjä
    +358 50 598 5786
    timo.holopainen@turkuamk.fi

Kenelle: Yrityksille ja organisaatioille, jotka haluavat esimerkiksi testata mainosten vaikuttavuutta tai tuotteiden käytettävyyttä sekä kehittää myynnin, markkinoinnin ja tuotekehityksen prosessejaan.

Hinta: Palvelut räätälöidään asiakkaan tarpeiden mukaan ja hinnoitellaan tapauskohtaisesti. Ota yhteyttä ja kerro tarpeistasi niin teemme tarjouksen.

Sijainti: Laboratoriomme sijaitsee Kupittaan kampuksella. Sovithan käynnistä etukäteen.