Asiakaskäyttäytymislaboratorio
Asiakaskäyttäytymisen laboratoriomme tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden myynnin, markkinoinnin ja tuotekehityksen prosessien tutkimiseen ja kehittämiseen sekä kilpailuedun luomiseen.
Laboratoriossa tutkitaan ilmiöitä laaja-alaisesti ja kartoitetaan esimerkiksi mainonnan ja median tunnevaikutuksia, sopimusneuvottelutilanteita sekä toteutetaan käytettävyystutkimuksia. Käytettävyystutkimusten avulla saadaan kehitettyä järjestelmiä ja laitteita, jotka ovat miellyttäviä käyttää. Käytettävyyden huomioiminen jo tuotekehitysvaiheessa edesauttaa positiivista käyttäjäkokemusta ja lisää tuotteen hyväksyttävyyttä.
Asiakaskäyttäytymisen laboratoriomme tutkimukset perustuvat biometrisen aineiston analysointiin. Biometristen mittausten tuottama tieto antaa laaja-alaista ymmärrystä kuluttajien ja asiakkaiden kognitiivisesta prosessoinnista ja tunnekokemuksista.
Mittaustekniikkaamme
Biometrinen data tarjoaa tietoa ärsykkeiden aiheuttamista, pitkälti tahdosta riippumattomista reaktioista. Mittaustuloksia voidaan täydentää myös kyselyillä ja haastatteluilla.
- Silmänliikemittaus
- Kasvonilmeiden tunnistus
- Ihon sähkönjohtavuuden mittaus
- Liikkeen mittaus
Silmänliikemittausten avulla selvitetään henkilöiden katseen kohdistumista, kestoa ja katseen siirtymiä kohteesta toiseen. Kasvonliikkeiden tunnistuksen avulla tutkitaan eri tunnereaktioiden ilmenemistä ja tunnetilojen kestoa. Heränneiden tunnereaktioiden sekä stressin voimakkuutta analysoidaan mittaamalla hikoilun aiheuttamia muutoksia ihon sähkönjohtavuudessa käsiin kiinnitettävien antureiden avulla.
Palveluitamme
Verkkosivujen toimivuus
Silmänliikekameran tai kannettavien lasien avulla mitataan silmän liikettä ja katseen kohdentumista verkkosivuilla. Silmänliikkeen seurantaa käyttämällä saadaan luotettavaa dataa katseen siirtymisestä sivustolla. Näin luodaan esimerkiksi lämpökartta, josta voidaan laskentaohjelmiston avulla määrittää aika, jonka koehenkilön katse on ollut kohdistuneena tiettyyn elementtiin.
Mainoksen vaikuttavuus
Silmänliikemittauksen avulla tunnistetaan elementit, joihin katsojan huomio kiinnittyy. Tutkimukseen voidaan yhdistää tietokonepohjainen kasvojen mikroilmeiden tunnistus, jolloin saadaan selville koehenkilöiden todelliset tunnetilat mainosta katsottaessa.
Lainatarjouksen tehokkuus
Lainatarjouksen tehokkuutta tutkitaan mittaamalla ja tulkitsemalla koehenkilön hikoilusta johtuvia ihon sähkönjohtavuuden muutoksia. Sormiin kiinnitettävät anturit tuottavat mittaustuloksia, jotka voidaan yhdistää mittausolosuhteisiin ja -tilanteisiin.
Mitattaessa ihon sähkönjohtavuuden muutoksia saadaan luotettavia tuloksia lainatarjousten aikaansaamien tunnetilojen vahvuuksista.
Käyttämämme laitteistot ja ohjelmistot
Silmänliikemittaus
- Tobii Pro Spectrum 1200 Hz
- Tobii X3-120 Hz
- Tobii Pro Nano
- Tobii Pro Glasses 3 Live View Wireless 100
- Tobii Pro Lab
- iMotions
Kasvonilmeiden tunnistus
- Affectiva AFFDEX teknologia (iMotions)
Ihon sähkönjohtavuus
- Shimmer3 GSR (iMotions)
Liikkeen mittaus
- Intel RealSense D455 -kamera
- LightBuzz-ohjelmisto
Tutustu tarkemmin
Ihmisten tavoittaminen mainonnan avulla on haastavampaa kuin koskaan. Kanavien ja sisältöjen määrä on kasvanut tuhottomasti, ja samalla ihmisten keskittymiskyky on vajonnut kultakalan tasolle. Erottuva ja selkeä idea on edelleen kaiken a ja o, mutta kun halutaan varmistaa visuaalisen idean asettelu sellaiseksi, että viesti menee varmasti perille eikä mainostaja jää epäselväksi, Customer Behaviour Lab:in tutkimus on erittäin hyödyllinen työkalu. Lisäksi palvelu on asiantuntevaa ja kaikin puolin sujuvaa.
Vesa Tujunen, CEO, Mainostoimisto Make it Simple Oy
Median tunnevaikuttavuus julkisissa tiloissa
Asiakaskäyttäytymisen laboratorio on mukana tutkimassa monimediallisuuden mahdollistamia tunnevaikutuksia, niiden toistettavuutta ja hyödyntämistä julkistiloissa, kuten esimerkiksi lentokentillä, julkisessa liikenteessä, hisseissä ja niiden ympäristöissä. Turun AMK:n ja Turun yliopiston sekä yrityskumppaneiden yhteisen projektin tulokset hyödyttävät useita toimialoja hissivalmistajista arkkitehteihin ja älyvalaistuksen valmistajista mediasisältöjen tuottajiin.
Ota yhteyttä, keskustellaan lisää
Myynti yrityksille
Kenelle: Yrityksille ja organisaatioille, jotka haluavat esimerkiksi testata mainosten vaikuttavuutta tai tuotteiden käytettävyyttä sekä kehittää myynnin, markkinoinnin ja tuotekehityksen prosessejaan.
Hinta: Palvelut räätälöidään asiakkaan tarpeiden mukaan ja hinnoitellaan tapauskohtaisesti. Ota yhteyttä ja kerro tarpeistasi niin teemme tarjouksen.
Sijainti: Laboratoriomme sijaitsee Kupittaan kampuksella. Sovithan käynnistä etukäteen.
Asiantuntijat palveluiden taustalla
Markkinointi ja asiakaskäyttäytyminen -tutkimusryhmän missiona on olla mukana tutkimassa ja tukemassa myynnin murrosta yrityksissä. Asiantuntijamme kehittävät myynnin eri osa-alueita myyntityöstä myynnin strategiseen johtamiseen.
Myynti ja B2B-liiketoiminta -tutkimusryhmä keskittyy vuorovaikutus- ja neuvottelutaitojen kehittämiseen myynti- ja ostoprosessien rajapinnassa, B2B-yritysten kannattavuuden parantamiseen sekä TKI-toiminnan, opetuksen ja liiketoiminnan yhdistämiseen. Lisäksi ryhmä tutkii ja kehittää yritysten liiketoimintaa tukevia innovaatioita sekä kasvokkain että etäyhteyksien kautta tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa.