Mindfölness kannustaa hengähdyshetkeen 

etualalla mainostaulu, jossa Fölin Mindfölness-kampanjan mainos. Taustalla tie ja keltainen puutalo.
Turun AMK:n opiskelijat suunnittelivat kampanjan Fölille.

Mainonnan suunnittelun opiskelijoiden suunnittelemaan kampanjaan voi törmätä Turussa erityisesti bussilla matkustaessa. Kampanjasuunnittelun opintojaksolla opiskelijat saivat sparrausta paikalliselta mainostoimistolta. 

Case

Teksti ja kuvat: Salla Salo, medianomiopiskelija

Turun ammattikorkeakoulun toisen vuosikurssin mainonnan suunnittelun opiskelijat tekivät syksyllä 2024 ”kolmikantayhteistyön” Turun seudun joukkoliikenne Fölin ja mainostoimisto Hansdotterin kanssa osana kampanjasuunnittelun opintojaksoa. 

– Erityisesti tässä omaa mieltäni ilahdutti opiskelijoiden mahtava sitoutuminen projektiin, asiakkaan lämmin ja innostunut ote ja suhtautuminen opiskelijatyöhön sekä mainostoimistolta saatu huikea lisäsparraus, Turun ammattikorkeakoulun lehtori Minna Teittinen sanoo. 

Monikanavainen kampanja opiskelijoille 

Yritysyhteistyön aluksi opiskelijat saivat Föliltä ja Hansdotterilta briiffin: opiskelijoiden tuli suunnitella monikanavainen kampanja, joka tiedottaisi opiskelijoita Fölin opiskelijahinnoista ja inspiroisi opiskelijoita käyttämään Fölin palveluita. 

Projekti kesti kaksi viikkoa, joiden aikana mainostoimisto Hansdotter sparrasi opiskelijoiden ideoita. Opintojakson lopuksi opiskelijoiden suunnittelemat kampanjat presentoitiin Fölille. 

Nuoret tärkeä kohderyhmä 

Kun Hansdotterilta oltiin yhteydessä Föliin yhteistyöhön liittyen, Föli innostui heti aiheesta. Nuoret ja opiskelijat ovat paikalliselle joukkoliikenteelle tärkeä kohderyhmä, johon halutaan panostaa markkinoinnissa. 

– Oli aivan mahtava yhteistyö! Sanoimme projektin päättyessä, että osallistumme jatkossakin mielellämme tällaisiin yhteistöihin, toteaa Fölin viestintä- ja markkinointipäällikkö Sinikka Martinez

Lyhyestä valmisteluajasta huolimatta opiskelijat olivat saaneet erittäin hyvin kiinni ideasta ja olivat noudattaneet hämmästyttävän hyvin yrityksen brändiä ja arvoja. 

– Ja miten innovatiivisia heidän ideansa olivat. Todella ammattimaista toimintaa, jatkaa Fölin markkinoinnin ja viestinnän suunnittelija Iiris Halsvaha

Asiakkuutta parhaimmillaan 

Hansdotterin brand designer Miikka Rusi ja projektijohtaja Olga Vuorinen toteavat, kuinka erityisesti rohkeus ja yhteisymmärrys kuvaavat Fölin ja mainostoimiston yhteistyötä. 

– Meidän yhteistyömme Fölin kanssa on juuri sitä, mitä asiakkuus voi parhaimmillaan olla. On kiva näyttää myös opiskelijoiden suuntaan, kuinka asiakkuus voi olla kuin olisimme yhtä samaa tiimiä, Vuorinen kertoo. 

kaksi henkilöä istuu pöydän ääressä, pöydällä lehtiä ja kukkia, taustalla taulu
Brand designer Miikka Rusi ja projektijohtaja Olga Vuorinen mainostoimisto Hansdotterilta toivovat pääsevänsä tekemään yhteistyötä Turun AMK:n kanssa jatkossakin.

Hansdotterilla on vuosittain mainonnan suunnittelun opiskelijoita harjoittelijoina, ja mainostoimisto on myös palkannut alan opiskelijoita merkittävän määrän.

– Me olemme lähellä ja pystymme omalla asiantuntemuksellamme myös kasvattamaan opiskelijoiden ammattitaitoa. Luulen, että tällaiset oikeat yrityskeissit ovat harvinaista herkkua opiskelijoille, Rusi pohtii. 

henkilö istuu kasvot lukijaan päin, taustalla taulu ja kasveja

Oppilaitosyhteistyö Turun ammattikorkeakoulun kanssa antaa mainostoimistolle suoran yhteyden tulevaisuuden mainonnan ammattilaisiin. 

Miikka Rusi
Brand designer, Hansdotter

Rauhoitus kiireen keskellä 

Voittajakampanjaksi valittu Mindfölness haluaa viestiä, kuinka bussimatka voi rauhoittaa kiireisen arjen keskellä. 

– Halusimme korostaa, kuinka Föli toki auttaa opiskelijoiden arkea tarjoamalla kätevän tavan liikkua, mutta se voisi tarjota myös hetken rauhoittumiseen ja läsnäoloon, opiskelija Elina Tamminen kertoo. 

Opiskelijoiden mukaan heille välittyi erityisesti Fölin ja Hansdotterin arvostus opiskelijoiden tekemää työtä kohtaan. 

– Tuntui todella tärkeältä saada tässä kohtaa opintoja näin positiivinen kokemus, opiskelija Iida Vainionperä toteaa. 

Lehtori Minna Teittisen tavoitteena on, että ammattikenttä olisi mahdollisimman paljon opiskelijoiden oppimisympäristönä. 

– Opiskelijoilla on tällaisissa projekteissa mahdollisuus verkostoitua ja integroitua työelämään. Toimijat, joiden kanssa tehdään yhteistyöprojekteja, ovat opiskelijoiden tulevia työnantajia, Teittinen kertoo. 

ryhmä opiskelijoita
Elina Tamminen (takana vasemmalla), Pinja Perälä, Mikko Renkola, Iida Vainionperä, Jami Orte (edessä vasemmalla) ja Aleksi Ojala olivat osa voittajaryhmää, jonka suunnittelema kampanja toteutui.

Media-alalla voi opiskella myös Projektikahvilassa

Media-alan projektikahvilan logo