Liiketalouden ylempi tutkinto antoi uuden suunnan

Krishna Kanhaiya valmistui liiketalouden YAMK-koulutuksesta. Koulutus opetti hänelle paljon uutta.

mies EduCityn tiloissa.

Krishna Kanhaiya suoritti tohtorin tutkinnon tietojenkäsittelytieteestä.

Alumni

Teksti ja kuva: Siiri Welling

Krishna Kanhaiya, joka suoritti tohtorin tutkinnon tietojenkäsittelytieteestä, on nyt kaksoismaisteri. Syyskuussa hän valmistui Turun ammattikorkeakoulun liiketalouden YAMK-koulutuksesta, ja aiemman bioinformatiikan maisterin tutkinnon lisäksi hän voi nyt kutsua itseään myös liiketalouden maisteriksi eli englanniksi MBA:ksi.

–Itse asiassa muiden suomalaisten suhtautuminen opiskeluun innoitti minua jatko-opintoihin. Tuttavapiirissäni on paljon ihmisiä, joilla on useita tutkintoja ja jotka haluavat jatkuvasti kartuttaa osaamistaan. Ajattelin, että voisin tehdä niin itsekin, Kanhaiya kertoo.

Kanhaiya työskentelee tällä hetkellä vanhempana tutkijana Turun yliopistolla. Hän on edelleen kiinnostunut tieteellisestä urasta, mutta liiketaloudellinen ajattelu ja tutkinto mahdollistavat hänelle laajemmat uravaihtoehdot. Hän kokee, että projektinhallinta, markkinoinnin ymmärtäminen ja johtamistaidot voivat avata hänelle uusia ovia, olivatpa ne sitten tiedemaailmassa tai yritysmaailmassa.

Kanhaiya ei ollut aiemmin opiskellut liiketaloutta. Vaikka MBA-tutkinnon suorittaminen ei ollutkaan pelottava tehtävä, hän sai tukea vertaisiltaan, ja ammattitaitoisten opettajien oppitunnit auttoivat häntä etenemään opinnoissaan. Koko opiskeluajan opiskelijat tapasivat toisiaan niin verkkotunneilla kuin kasvotustenkin ja pitivät yhteyttä toisiinsa.

Kanhaiya toteaa, että MBA-opinnot olivat hyvin monipuolisia.

– Opiskelin esimerkiksi myynnin johtamisen kursseja, ja yksi neuvottelu- ja esiintymistaitoja käsittelevä kurssi jäi erityisen hyvin mieleen. Se oli minulle uutta. Minulla ei ole myyntitaustaa, mutta mielestäni on tärkeää oppia näitä taitoja.

Opinnäytetyö projektille

Kanhaiya kirjoitti opinnäytetyönsä Turun ammattikorkeakoululle DEMS-hankkeeseen. DEMS-hankkeen (Developing e-marketing skills for the business market) tavoitteena on lisätä digitaalisesti osaavien ammattilaisten määrää esimerkiksi luomalla innovatiivisia kursseja. Hankkeessa oli tehty neljässä Euroopan maassa kyselytutkimus, joka tarvitsi analysointia.

– Kysymyksissä kartoitettiin ensisijaisesti digitaalisen markkinoinnin tehtävissä tarvittavaa osaamista ja sitä, millaisia toimenkuvia yrityksillä on, ja Krishna analysoi nämä tiedot oppaassaan. Krishnan panos oli meille arvokas ja paransi ymmärrystämme siitä, miten näitä taitoja voidaan oppia”, sanoo projektipäällikkö ja DEMS:n lehtori Kai Schleutker.

Kanhaiya uskoo, että MBA-tutkinto auttaa häntä pääsemään johtotehtäviin tai ottamaan suurempia vastuita urallaan.

– Suosittelen Turun MBA-ohjelmaa monille eri ihmisille. Se sopii erityisesti sellaiselle, jolla on jo liiketaloudellinen tausta, mutta se ei ole välttämätöntä. Opettajat ja luokkatoverit auttavat. Myös hybriditoteutus oli erittäin mukava ja joustava.

Lue seuraavaksi