Turun ammattikorkeakoulu on kehittänyt kansainvälisessä 360ViSi-hankkeessa virtuaalisen harjoituksen, jonka avulla sairaanhoitajaopiskelijat voivat perehtyä leikkausosaston työskentelyyn. Simulaatio-opetus tuo vaihtoehtoisen tavan tutustua heräämöön hoitoympäristönä ja lisää samalla harjoittelumahdollisuuksia.
Julkaistu:
Muokattu:
Teksti: Aleksi Rajamäki ja Siiri Welling
Kuvat: 360ViSi
Uuden oppimissovelluksen avulla opiskelijat voivat harjoitella itsenäisesti ajasta tai paikasta riippumatta. Opettajalle se mahdollistaa oppijoiden työskentelyn ja oppimisen edistymisen seuraamisen. Sovellus toimii myös tarvittaessa apuna uuden työntekijän perehdytyksessä sairaalan leikkausosastolle.
– Harjoittelupaikkoja on niukasti, eivätkä kaikki sairaanhoitajaopiskelijat pääse harjoittelujaksoille leikkausosastoille ja heräämöön. Heidän kuitenkin tulisi osata keskeisimmät asiat potilaan heräämössä olon aikaisesta tarkkailusta ja hoidosta, kertoo yliopettaja, sairaanhoitajakoulutuksen koulutusvastaava Tiina Nurmela Turun ammattikorkeakoulusta.
360-tekniikkaa hyödyntävässä simulaatiossa yhdistetään avoimen videotuotannon keinoja ja VR-teknologian oppimiselementtejä.
– Opiskelijat innostuvat oppimaan, kun ympäristöön lisätään pelillisyyttä. Harjoitus on toistettavissa, jos haluaa kerrata tietämystään ja osaamistaan. Simulaatio jäljittelee hoitotyön realistista ympäristöä, Nurmela esittelee.
Kehitystyössä on ollut mukana Turun ammattikorkeakoulun hoitotyön opettajia ja virtuaalitekniikan osaajia. Hoitotyön osalta hanke kuuluu Terveydenhuollon kehittäminen hybridimaailmassa -tutkimusryhmään, teknisestä toteutuksesta on vastannut Tulevaisuuden interaktiiviset teknologiat -tutkimusryhmä.
Käytännössä tekniikan asiantuntijat suunnittelivat helppokäyttöisen 360-videoille sopivan editorin, jonka avulla on mahdollista laatia opetusmateriaalia sairaanhoitajien koulutukseen.
– Opettajat pystyvät itse rakentamaan simulaatioharjoituksen ja muokkaamaan siinä olevia kysymyksiä ja polkuja siten, että harjoituksesta on mahdollisimman paljon hyötyä opiskelijalle. Harjoitukseen voi syöttää erilaisia lopputuloksia ja kysymyksiä, joita voi olla enemmän tai vähemmän riippuen siitä, minkä tasoinen opiskelija suorittaa simulaatiota, sanoo teknistä ratkaisua kehittänyt lehtori Juha Saarinen.
– Vastaavaa editoria voi hyödyntää monessa muussakin asiassa kuin opetuksessa. Se voisi soveltua vaikkapa museon esittelykierroksen toteuttamiseen. Editorin kehitys on vielä kesken, mutta sen lähdekoodi on avoimesti saatavilla Git Hubissa.
360ViSi eli Interactive Video Simulation -projekti oli käynnissä 2020-2023. Hanketta koordinoi norjalainen Stavangerin yliopisto, Turun ammattikorkeakoulu on mukana kumppanina. Projektia rahoitetaan ERASMUS+-ohjelmasta.
Artikkeli on julkaistu aiemmalla turkuamk.fi-sivustolla 13.3.2023.
Tutustu tutkimusryhmiin
Lue seuraavaksi
-
Case
Väestön ikääntyminen haastaa hoitotyön – koulutuksen vastattava työelämän haasteisiin
Sairaanhoitajien osaamista ikääntyvien hoitotyössä on tarve kehittää niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Turun ammattikorkeakoulun koordinoimassa projektissa varmistetaan sairaanhoitajien täydennyskoulutus. Julkaistu: Muokattu: Teksti: Aleksi Rajamäki Väestön vanheneminen asettaa merkittäviä haasteita…
-
Case
Metaversen avulla ensihoitajat ja pelastajat turvallisesti työuralle
Turun ammattikorkeakoulu ja Varsinais-Suomen pelastuslaitos ovat käynnistäneet kehittämishankkeen, jossa hyödynnetään teknologian uudeksi megatrendiksi kutsuttua metaverseä ensihoitajien ja pelastajien työuran alkuvuosien tukemisessa. Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto (ESR+). Julkaistu: Muokattu:…
-
Case
Uusi mobiilisovellus auttaa sote-alan ammattilaisia tunnistamaan lähisuhdeväkivallan
Turun ammattikorkeakoulun hanketyönä kehitettiin mobiilisovellus, joka lisää lähisuhdeväkivallan tunnistamiseen ja ennaltaehkäisyyn liittyvää osaamista. Helppokäyttöinen sovellus on tuotettu Suomessa, Kreikassa ja Portugalissa toteutettujen haastattelujen pohjalta ja tarkoitettu sosiaali- ja…