Täydennyskoulutus

Kuvitteellisen leikin ilo – kehityksellinen arviointi -menetelmäkoulutus

Kenelle

Koulutus on tarkoitettu terapeuteille, varhaiskasvatuksen ammattilaisille, psykologeille, sosiaalityöntekijöille – moniammatillisesti kaikille aiheesta kiinnostuneille. Osallistujalta ei edellytetä tietyn pituista työkokemusta. Leikki on tärkeä ja yhteinen asia kaikille lasten kanssa työskenteleville. 

Kuvitteellisen leikin ilo – kehityksellinen arviointi on virallinen suomenkielinen käännös Karen Stagnittin Pretend Play Enjoyment Developmental Checklist (PPE-DC 2017) -menetelmästä. Menetelmän taustalla on SIP-DC (Stagnitti), josta Kuvitteellisen leikin ilo – kehityksellinen arviointi on huomattavasti laajennettu versio. 

Systemaattiseen havainnointiin perustuvalla menetelmällä arvioidaan 1-5 -vuotiaiden lasten leikkiä: kuvitteellisen leikin kehityksellistä tasoa, leikin iloa ja lapsen leikissä välittyvää minäkäsitystä toimijana. Arvioinnin voi toteuttaa lapsen kotona, varhaiskasvatusympäristössä tai vastaanotolla. Lapsen havainnoinnin voi toteuttaa yksilö- ja/tai ryhmätilanteessa. 

Koulutuksessa perehdytään menetelmään ja sen käyttöön. Koulutus lisää jo itsessään ymmärrystä mielikuvitusleikin kehityksestä ja johdattaa aitoon leikkiin, johon kuuluvat myös lapsen ilo ja mielihyvä leikistä.

Sisältö

Keskeiset sisältöalueet:

  • Kuvitteellisen leikin ja leikin ilon arviointi sekä lapsen minäkäsityksen vaikutus kuvitteelliseen leikkiin
  • Kuvitteellisen leikin ja leikin ilon arvioinnin tulkinta
  • Keinoja leikin tukemiseen

Toteutus

Koulutus on 1 opintopisteen laajuinen sisältäen kaksi lähiopetuspäivää (etänä) sekä itsenäistä työskentelyä lähipäivien välillä. Itsenäinen työskentely on arviointien toteuttamista ja raportointia omassa työssä.

Lähiopetuspäivät:

  • ma 28.4.2025 klo 8.30 – 16.00 Zoom-etäyhteydellä
  • ti 27.5.2025 klo 8.30 – 16.00 Zoom-etäyhteydellä.

Materiaali: Osallistujalla tulee olla koulutuksessa käytössään Kuvitteellisen leikin ilo – kehityksellinen arviointi -käsikirja ja lomakkeet (ammattilaisen sekä huoltajan/vanhemman). Osallistuja huolehtii näiden hankinnasta itse. Käsikirja ja lomakkeet ovat nykyisin sähköisessä muodossa, mutta aiempi painettu versio on täysin käypä edelleen.

Lue lisää

Kouluttaja

Helena Tigerstedt, THM, erikoistoimintaterapeutti, SI-terapeutti ja -kouluttaja

Kysy lisää koulutuksesta

  • Johanna Säteri

    Suunnittelija
    +358 40 355 0431
    johanna.sateri@turkuamk.fi

Pidätämme oikeuden muutoksiin