Anne-Mari Haavisto on luonut itselleen monipuolisen uran lähihoitajasta asiantuntijasairaanhoitajaksi ja projektiasiantuntijaksi. Hän on Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolin alumni ja suorittanut sote-alan ylemmän AMK-tutkinnon. Työ Turun AMK:ssa on antanut mahdollisuuden jatkuvaan oppimiseen.

Anne-Mari Haavisto suoritti Turun AMK:ssa kliinisen asiantuntijan YAMK-tutkinnon.
Julkaistu:
Muokattu:
Turun AMK:n Master School
- Ylempi AMK-tutkinto eli Master-tutkinto
- Jatkotutkinto työelämässä pätevöityneille
- Mahdollista suorittaa joustavasti työn ohessa
- Neljä alaa: tekniikka, liiketalous, sosiaali- ja terveys sekä kulttuuri.
Teksti: Minna Salakari
Kuva: Anne Nenonen
Asiantuntijasairaanhoitaja Anne-Mari Haavisto työskentelee Turun ammattikorkeakoulun Advancing Supportive Cancer and Palliative Care (CARE) -tutkimusryhmän projektiasiantuntijana. Hänen työtehtäviinsä kuuluvat muun muassa yhteistyöverkostojen rakentaminen, tutkimus- ja opintojaksosuunnittelu sekä hankeviestintä.
Anne-Mari Haavisto on koulutukseltaan lähihoitaja, sairaanhoitaja ja sairaanhoitaja (YAMK). Ennen CARE-tutkimusryhmän projektiasiantuntijan työtehtäviään hän on tehnyt pitkän uran hoitotyössä. Haavisto on toiminut muun muassa kotisairaalatoiminnassa sekä palliatiivisen hoitotyön ja saattohoidon kehittämistehtävissä.
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opiskelu käänteentekevää
Erikoistumisopintojen jälkeen Haavisto hakeutui Turun ammattikorkeakouluun opiskelemaan ylempää AMK-tutkintoa kliinisen asiantuntijan koulutukseen (sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK-tutkinto). Opiskelu oli käänteentekevää, ja opinnäytetyöstä muodostui uraauurtava:
– Laadin Master Schoolin opinnäytetyönäni perusterveydenhuoltoon, Kaarinan kotisairaalaan laajavastuisen palliatiivisen asiantuntijasairaanhoitajan tehtävänkuvan, jota ei ollut aiemmin ollut olemassa. Samalla loin oman työkuvani.
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opiskelu oli räätälöity niin tiiviisti työelämään, että siitä oli hyötyä jokapäiväisessä työssä.
Haaviston mukaan kapeiden erikoisalojen osaajille toivotaan kuitenkin edelleen kohdennetumpaa koulutusta, joka tukisi heidän erityistarpeitaan.
– Master School -opinnoissa opinnäytetyö ja valinnaiset opinnot kannattaa suunnitella niin, että ne tukevat urakehitystä, Haavisto vinkkaa.
Työ tarjoaa uusia mahdollisuuksia ja opettaa uutta
Nykyinen työ tarjoaa Haavistolle uusia mahdollisuuksia ja opettaa samalla uutta – hanketyö on osa-alue, jossa hän ei ole aiemmin työskennellyt.
– Työ tutkimusryhmässä on tuonut mahdollisuuden oppia uutta ja laajentaa verkostoja, vaikka se onkin ollut aluksi epämukavuusalueella työskentelyä. Sitten kun oivallan, että ”hei mä pystyn tähän”, se on hienointa, Haavisto iloitsee.
Vaikka projekti- ja tutkimustyö ovat hänelle ”uusia aluevaltauksia”, vahva kliininen osaaminen ja laajat verkostot ovat olleet hyödyksi tutkimusryhmätyössä.
– Jatkuva oppiminen, yhteistyö verkoston kanssa ja mahdollisuus hyödyntää omaa erityisosaamistani ovat parasta tässä työssä.
Urakehitys perustuu jatkuvaan oppimiseen
Urapolku kliinisenä asiantuntijana tai asiantuntijasairaanhoitajana ei ole itsestään selvä, vaan vaatii aktiivista osaamisen kehittämistä ja verkostoitumista.
Haaviston mukaan kliinisen asiantuntijan rooli terveydenhuollossa tunnetaan nykyään paremmin kuin aiemmin, mutta asiantuntijan uran rakentaminen on edelleen yksilön vastuulla. Aktiivisuudella ja jatkuvalla oman osaamisensa esille tuomisella voi saavuttaa paljon.
– Opiskelijoiden valmistuminen ja heidän verkostonsa, kuten Klias-verkosto [Kliiniset Asiantuntijat YAMK-KLIAS ry] edistävät tunnettuutta ja mahdollistavat urapolkujen kehittymisen.
Esimerkkinä Turun AMK:n Master Schoolin kliininen asiantuntija -koulutuksen ja asiantuntijasairaanhoitajien osaamisen tunnettuuden lisääntymisestä ovat opiskelijat, jotka valmistuttuaan ovat edenneet urallaan ja vieneet osaamistaan käytäntöön.
Monet kurssikaverini ovat sijoittuneet vaativiin tehtäviin, kuten osastonhoitajiksi tai tutkimushoitajiksi.
Haaviston kokemus ja asiantuntijuus ovat tehneet hänestä palliatiivisen hoitotyön kehittäjän – ja innostaneet elinikäiseen oppimiseen. Hänen tulevaisuuden suunnitelmissaan siintää tohtorintutkinto Åbo Akademissa.
Artikkeli on julkaistu 30.9.2024 aiemmalla turkuamk.fi-sivustolla.
Hae opiskelemaan
Lue seuraavaksi
-
Opiskelija
”Hyvä johtaja tarvitsee vahvan tietoperustan ja tiimityötä” – Aleksi Kasvi sai Master Schoolista eväät tulevaisuuden johtajuuteen
Tiimityö, luottamuksellinen ilmapiiri ja vahva tietoperusta ovat Aleksi Kasvin johtamisfilosofian kulmakiviä. Master School -opinnot ovat auttaneet häntä kirkastamaan visiotaan tulevaisuuden urapoluista. Kasvi opiskelee Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolissa (tradenomi,…
-
Alumni
Urheilu ja liiketalousosaaminen yhdistyvät Kim Ekroosin työuralla
Entinen ammattilaisjalkapalloilija Kim Ekroos on opiskellut Turun AMK:ssa kolme eri tutkintoa. Kaikissa opinnoissaan hänelle on ollut erityisen tärkeää opintojen joustavuus ja sovellettavuus suoraan työelämään. Julkaistu: Muokattu: Minulla on…
-
Alumni
”Kun pääsin kiinni opintoihin, jäin koukkuun” – YAMK-koulutus lisäsi bioanalytiikan kehittämisosaamista
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto syventää kliinistä erityisosaamista vaativissa asiantuntijatehtävissä. Riikka Sjöroos koki tärkeänä kehittää itseään ja laajentaa jo ennestään vankkaa ammattitaitoaan. ”Oli aika uudelle ennen eläkeikää. Nyt olen saanut tuoretta…