Mainosten kokeminen ja ostopäätösten tekeminen on yhdistelmä tunnetta ja järkeä. Tunteet ovat keskeisiä siinä, miten mainokset palveluista ja tuotteista koetaan. Nyt niiden tutkimukseen on avautunut entistä tarkempia biometrisiä menetelmiä.

Julkaistu:
Muokattu:
Teksti: Martti Komulainen
Kuvat: Katariina Pajuranta ja Martti Komulainen
Koehenkilö katsoo näytölle ilmestyviä mainoksia, ja tietokoneeseen kiinnitetty silmänliikekamera tallentaa henkilön katseen kohdistumisen. Tuloksia voidaan havainnollistaa esimerkiksi ”heat mapin” avulla, missä kohdistuspisteistä muodostuvat rykelmät indikoivat mihin koehenkilöiden huomio on kiinnittynyt.

Meneillään on myynnin ja markkinoinnin tutkimuksen murros. Mainosten, palveluiden, tuotteiden, tuotepakkausten, myyntitiskien asettelun käytettävyyttä, tehoa ja mainosten herättämiä tunteita on mahdollista tutkia biometriikan menetelmillä. Ihmisten reaktioiden mittaaminen antaa tutkijoille entistä objektiivisempaa ja monipuolisempaa tietoa, sillä ihmiset pystyvät kontrolloimaan reaktioitaan rajallisemmin kuin esimerkiksi julkilausuttuja vastauksiaan haastattelutilanteessa.
Silmänliikkeet kertovat tarkkaavaisuudesta ja huomion kohdistumisesta. Lisäksi voidaan mitata ihon sähkönjohtavuutta, sykettä ja kasvojen ilmeitä, jotka paljastavat laajemmin tunnetiloja. Hikoilu voi ilmentää innostusta ja voimakkaita tunteita, ja tämä näkyy sähkönjohtavuudessa. Koko paletti mittareita kertoo laajasti asiakaskäyttäytymisestä eri koetilanteissa, ja voi palvella markkinoinnin ja palvelujen kohdentamista ja kehittämistä.
Biometriikan menetelmät myynnin ja markkinoinnin käyttöön
Biometriikan menetelmät myynnin ja markkinoinnin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa on otettu käyttöön Turun AMK:n Customer Behaviour Lab´issä. Katseenseurantamenetelmällä on selvitetty muun muassa kampusravintolan esillepanon toimivuutta sekä tuotepakkausten houkuttelevuutta. Silmänliikkeitä mittaavien silmänliikelasien avulla voidaan tutkia katseen kohdistumista myös koehenkilön liikkuessa esimerkiksi laboratorioon laaditussa myymäläympäristössä.
Kuluttajien ja asiakkaiden aitojen reaktioiden mittaaminen tarjoaa objektiivista tietoa sekä myynnin että markkinoinnin tutkijoille ja käytännön toimijoille.
Jarmo Ahonen, yliopettaja
Laboratoriota käytetään monipuolisesti tutkimushankkeissa, integroidaan opetukseen ja sen palveluita markkinoidaan yrityksille. Laboratoriota voidaan hyödyntää myös monipuolisesti erilaisten käytettävyyskokeiden yhteydessä.

Biometriikan avulla saadaan tietoa siitä, mihin elementteihin mainoksissa kiinnitetään huomiota ja mitä tunteita ne katsojissa herättävät. Tulosten avulla mainosviesteistä voi saada laadittua entistä suostuttelevampia.
Katariina Pajuranta
Erityisasiantuntija
Artikkeli on julkaistu 8.11.2023 aiemmalla turkuamk.fi-sivustolla.
Tutustu palveluihin ja tutkimukseen
Lue seuraavaksi
-
Case
Häiritseekö hälinä työpaikalla? Koetteleeko kuumuus työsuoriutumista? Psykofysiikan laboratoriossa tutkitaan miten sisäympäristö vaikuttaa ihmiseen
Monen kokemuskin sen vahvistaa: kun avo- tai nyttemmin monitilatoimistossa muiden puheesta erottaa sanoja, kuulo terästäytyy, huomio kiinnittyy toisaalle ja keskittyminen herpaantuu. Eri äänilähteiden ja muiden sisäympäristötekijöiden vaikutuksia ihmiseen…
-
Case
Turun AMK ja AGCO Power rakentavat kestävää ja tehokasta tulevaisuutta moottorivalmistukselle
Turun ammattikorkeakoulussa tehdään aktiivisesti yhteistyötä eri alojen yritysten kanssa. Yhteistyö hyödyttää molempia osapuolia ja pitää korkeakoulun sidoksissa elinkeinoelämään ja kehitykseen. Eräs Turun AMK:n pitkäaikaisista yhteistyökumppaneista on voimalaiteratkaisuja maatalouskoneisiin…
-
Case
Tiiminjohtamisen taidot hiottiin kohdilleen Technical Lead -koulutuksessa
Turun ammattikorkeakoulu järjestää yrityksille räätälöityjä koulutuksia tarpeiden mukaan. Ohjelmistoalan yritys Vaadin sai sille suunnitellussa koulutuksessa lisää osaamista muun muassa ryhmäyttämiseen, aikatauluttamiseen ja tiimijohtajuustaitoihin. Julkaistu: Muokattu: Teksti: Mari Loikkanen …