Katse sen kertoo: Customer Behaviour Lab tutkii palveluita ja mainoksia biometriikan avulla

Mainosten kokeminen ja ostopäätösten tekeminen on yhdistelmä tunnetta ja järkeä. Tunteet ovat keskeisiä siinä, miten mainokset palveluista ja tuotteista koetaan. Nyt niiden tutkimukseen on avautunut entistä tarkempia biometrisiä menetelmiä.

Vuoristomaisema, jossa numeroituja väripalloja
Uutinen

Teksti: Martti Komulainen
Kuvat: Katariina Pajuranta ja Martti Komulainen

Koehenkilö katsoo näytölle ilmestyviä mainoksia, ja tietokoneeseen kiinnitetty silmänliikekamera tallentaa henkilön katseen kohdistumisen. Tuloksia voidaan havainnollistaa esimerkiksi ”heat mapin” avulla, missä kohdistuspisteistä muodostuvat rykelmät indikoivat mihin koehenkilöiden huomio on kiinnittynyt.

Kaksi henkilöä vuoristomaiseman edessä. Kasvojen kohdalla vihreän, keltaisen ja punaisen sävyisiä väripisteitä.
Silmän kohdistuspisteistä koostuva heat map.

Meneillään on myynnin ja markkinoinnin tutkimuksen murros. Mainosten, palveluiden, tuotteiden, tuotepakkausten, myyntitiskien asettelun käytettävyyttä, tehoa ja mainosten herättämiä tunteita on mahdollista tutkia biometriikan menetelmillä. Ihmisten reaktioiden mittaaminen antaa tutkijoille entistä objektiivisempaa ja monipuolisempaa tietoa, sillä ihmiset pystyvät kontrolloimaan reaktioitaan rajallisemmin kuin esimerkiksi julkilausuttuja vastauksiaan haastattelutilanteessa.

Silmänliikkeet kertovat tarkkaavaisuudesta ja huomion kohdistumisesta. Lisäksi voidaan mitata ihon sähkönjohtavuutta, sykettä ja kasvojen ilmeitä, jotka paljastavat laajemmin tunnetiloja. Hikoilu voi ilmentää innostusta ja voimakkaita tunteita, ja tämä näkyy sähkönjohtavuudessa. Koko paletti mittareita kertoo laajasti asiakaskäyttäytymisestä eri koetilanteissa, ja voi palvella markkinoinnin ja palvelujen kohdentamista ja kehittämistä.

Biometriikan menetelmät myynnin ja markkinoinnin käyttöön

Biometriikan menetelmät myynnin ja markkinoinnin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa on otettu käyttöön Turun AMK:n Customer Behaviour Lab´issä. Katseenseurantamenetelmällä on selvitetty muun muassa kampusravintolan esillepanon toimivuutta sekä tuotepakkausten houkuttelevuutta. Silmänliikkeitä mittaavien silmänliikelasien avulla voidaan tutkia katseen kohdistumista myös koehenkilön liikkuessa esimerkiksi laboratorioon laaditussa myymäläympäristössä.

Kuluttajien ja asiakkaiden aitojen reaktioiden mittaaminen tarjoaa objektiivista tietoa sekä myynnin että markkinoinnin tutkijoille ja käytännön toimijoille.

Jarmo Ahonen, yliopettaja

Laboratoriota käytetään monipuolisesti tutkimushankkeissa, integroidaan opetukseen ja sen palveluita markkinoidaan yrityksille. Laboratoriota voidaan hyödyntää myös monipuolisesti erilaisten käytettävyyskokeiden yhteydessä.

Henkilö työhuoneessa työpöydän ääressä, jossa tietokone. Henkilö hymyilee ja on pukeutunut vihreään paitaan.

Biometriikan avulla saadaan tietoa siitä, mihin elementteihin mainoksissa kiinnitetään huomiota ja mitä tunteita ne katsojissa herättävät. Tulosten avulla mainosviesteistä voi saada laadittua entistä suostuttelevampia.

Katariina Pajuranta
Erityisasiantuntija

Artikkeli on julkaistu 8.11.2023 aiemmalla turkuamk.fi-sivustolla.

Lue seuraavaksi