Virpa3 loppuraportti: Pelillistäminen ja teknologia paloturvallisuuskoulutuksessa
Virpa-projektisarja, johon kuuluvat Virpa, Virpa2 ja Virpa3, edustaa innovatiivista ja strategista lähestymistapaa, jolla uudistetaan paloturvallisuuskoulutus lapsille teknologian avulla. Sarjan aikana projekti kehittyi merkittävästi: virtuaalitodellisuuden (VR) käytöstä käyttäytymistutkimuksessa siirryttiin 7–13-vuotiaille lapsille suunnatun innostavan ja pelillistetyn mobiilioppimisympäristön kehittämiseen. Sarja on paitsi edistänyt akateemista ymmärrystä paloturvallisuuskoulutuksesta, myös vaikuttanut konkreettisesti perinteisen paloturvallisuuskoulutuksen tunnistettuihin puutteisiin. Näiden projektien aikana olemme keränneet laajaa tutkimusaineistoa, tehneet yhteistyötä koulujen ja pelastuslaitosten kanssa sekä ottaneet merkittäviä edistysaskeleita innovatiivisten opetusmenetelmien tuomisessa paloturvallisuuskoulutukseen.
Tämä raportti esittelee kattavat tulokset ja vaikutukset Virpa3-projektista. Pohditaan voitettuja haasteita, saavutettuja teknologisia edistysaskeleita ja merkittävää vaikutusta, joka on saatu aikaan keskeisiin sidosryhmiin, kuten kouluihin, pelastuslaitoksiin ja tutkimusyhteisöön.
Julkaisu on osa Tulevaisuuden interaktiiviset teknologiat -tutkimusryhmän toimintaa.
(PDF-tiedosto, 5,925 Mt)
Julkaisun voi ladata veloituksetta. Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Sitä voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.