Tiimityö, luottamuksellinen ilmapiiri ja vahva tietoperusta ovat Aleksi Kasvin johtamisfilosofian kulmakiviä. Master School -opinnot ovat auttaneet häntä kirkastamaan visiotaan tulevaisuuden urapoluista.

Aleksi Kasvi sai Turun AMK:n Master Schoolista eväitä julkishallinnon johtamiseen.
Julkaistu:
Muokattu:
Turun AMK:n Master School
- Ylempi AMK-tutkinto eli Master-tutkinto
- Jatkotutkinto työelämässä pätevöityneille
- Mahdollista suorittaa joustavasti työn ohessa
- Neljä alaa: tekniikka, liiketalous, sosiaali- ja terveys sekä kulttuuri.
Teksti ja kuvat: Minna Salakari
Länsi-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon valmiuskeskuksen valmiusasiantuntija Aleksi Kasvi valmistui ensihoitajaksi Turun ammattikorkeakoulusta vuonna 2018. Valmistumisensa jälkeen hän on suorittanut useita johtamisen koulutuksia, kuten ensihoidon operatiivisen johtamisen pätevyyden sekä ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon ensihoidon kehittämisen ja johtamisen koulutusalalla.
Vuonna 2023 Kasvi aloitti tohtorikoulutuksen Turun yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa, ja tammikuusta 2025 alkaen hän toimii palkallisena terveystaloustieteen väitöskirjatutkijana. Samaan aikaan hän opiskelee Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolissa (tradenomi, YAMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtamisen koulutuksessa.
Etenkin julkishallinnon johtaminen kiinnostaa minua, ja halusin syventää osaamistani nimenomaan sen saralla.
Kasvi kertoo päätyneensä johtamiskoulutukseen erityisesti vahvistaakseen liiketalousosaamistaan, jota hän tarvitsee väitöskirjatyössään.
”Mitä kriittisempi tilanne, sitä jämäkämpää johtamisen on oltava”
Ennen nykyisiä Master School -opintojaan Kasvilla oli työkokemusta operatiivisesta johtamisesta ensihoitotilanteissa, joissa korostuvat erityisesti esimerkillä johtaminen, vahva substanssiosaaminen ja kyky sopeutua muuttuviin tilanteisiin nopeasti.
– Operatiivisen tilanteen johtaminen on jopa sotilaallista, neuvottelukulttuurille ei ole juurikaan tilaa. Mitä kriittisempi tilanne, sitä jämäkämpää johtamisen on oltava.
Kasvi korostaa myös tiimityön ja luottamuksellisen ilmapiirin merkitystä, sillä potilaiden hoitaminen on aina tiimityötä. Akuuteissa tilanteissa ilmapiirin tulee olla sellainen, että kuka tahansa tiimissä voi tuoda esiin mielipiteensä ja toisia ammattilaisia kuunnellaan.
Hän mainitsee johtajan tärkeimmiksi ominaisuuksiksi rauhallisuuden, rationaalisuuden ja vahvan tietoperustan.
– Tilannejohtajan työssä korostuu tehtävien selkeä jakaminen tiimille ja sen varmistaminen, että ne suoritetaan – tämä on oikeastaan ihan perusjohtajuutta. Hyvä johtaja haalii ympärilleen ammattilaisia, mutta johtajallakin tulee olla vahva käsitys kokonaisuudesta.
Opintojen käytännönläheisyys ja verkostoituminen inspiroivat
Aleksi Kasvi uskoo, että johtamiseen keskittyvät Master School -opinnot tukevat hänen osaamistaan erityisesti esihenkilö- ja tutkimusryhmäjohtamisessa.

Opinnot auttavat ymmärtämään itseäni ja omaa tapaani toimia, ja ne ovat auttaneet löytämään vahvuuksiani johtajana.
Aleksi Kasvi
opiskelija, SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen (YAMK)
Erityisen hyödyllisiä opintokokonaisuuksia ovat Kasvin mukaan olleet taloushallinnon opintojaksot, joissa hän on oppinut esimerkiksi kirjanpitoa. Hän mainitsee olennaisiksi osa-alueiksi myös tiedolla johtamisen sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä oman johtajuuden kehittämisen opintokokonaisuudet.
– Niissä on ollut hyvä rakenne ja asiansa osaavat opettajat. Kun opiskellaan aikuisena, on tärkeää, että kampukselle tullessa agenda on selvä.
Opintojen käytännönläheisyys ja mahdollisuus verkostoitua muiden opiskelijoiden kanssa ovat Kasvin mielestä korkeakouluopintojen parasta antia. Hän painottaa kuitenkin, ettei yksi tai kaksi viiden opintopisteen kurssia tee kenestäkään asiantuntijaa:
– Master Schoolin opintokokonaisuus antaa osviittaa siitä, mihin erityisesti pitää jatkossa keskittyä ja mitä pitää edelleen itsessään kehittää. Kaikissa johtamisen opintojaksoissa keskiössä on ollut itsetuntemuksen ja oman johtajuuden ymmärtämisen kehittäminen.
Master School -koulutus antaa valmiudet monipuolisiin työtehtäviin
Master School -opinnoissa korostuu Kasvin mukaan ajankäytön hallinta, sillä itsenäiset tehtävät ovat laajoja ja vaativat huolellista suunnittelua. Vaikka asiat eivät ole vaikeasti ymmärrettäviä, opintojen suorittaminen edellyttää opiskelijalta aikaa ja sitoutumista.
Kasvin tavoitteena on saada suoritettua tutkintonsa valmiiksi, viimeistellä väitöskirjatyönsä sekä jatkaa virkatyössään entistä pätevämpänä. Hän uskoo, että johtamiskoulutuksesta on hyötyä monenlaisissa työtehtävissä opiskelijoiden taustasta ja aiemmasta koulutuksesta riippumatta.
– Itse en ole vielä varma, olenko menossa kohti tutkijan uraa vai kohti johtajuutta. Haluan pitää ovet avoinna ja kehittää osaamistani johtamisessa. Tämä Master School -koulutus tarjoaa paljon hyvää tietoperustaa erilaisiin rooleihin ja työtehtäviin, etenkin jos miettii ja tavoittelee esimerkiksi hyvinvointialueiden johtotehtäviä. Se on varsin yleispätevä.
Aleksin vinkit johtamisopinnoista kiinnostuneille
- Master School -koulutus tarjoaa laajan ja syvällisen tietoperustan monenlaisiin johtotehtäviin, erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollossa – hae ihmeessä mukaan!
- Opintojen käytännönläheisyys ja mahdollisuus verkostoitua muiden opiskelijoiden kanssa ovat opiskelun keskiössä – panosta niihin!
- Master School -opinnoissa ajankäytön hallinta on avainasemassa. Opiskelijan pitää olla valmis panostamaan aikaa ja suunnitelmallisuutta, jotta opinnot etenevät sujuvasti.
- Johtamisopintojen soveltaminen käytäntöön vaatii itseymmärrystä ja oman toiminnan tarkastelua.
- Hyvä johtaja on rauhallinen, rationaalinen ja omaa vahvan tietoperustan – näihin saa eväitä opinnoista!
Tutustu koulutuksiin
Lue seuraavaksi
-
Alumni
Urheilu ja liiketalousosaaminen yhdistyvät Kim Ekroosin työuralla
Entinen ammattilaisjalkapalloilija Kim Ekroos on opiskellut Turun AMK:ssa kolme eri tutkintoa. Kaikissa opinnoissaan hänelle on ollut erityisen tärkeää opintojen joustavuus ja sovellettavuus suoraan työelämään. Julkaistu: Muokattu: Minulla on…
-
Alumni
”Kun pääsin kiinni opintoihin, jäin koukkuun” – YAMK-koulutus lisäsi bioanalytiikan kehittämisosaamista
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto syventää kliinistä erityisosaamista vaativissa asiantuntijatehtävissä. Riikka Sjöroos koki tärkeänä kehittää itseään ja laajentaa jo ennestään vankkaa ammattitaitoaan. ”Oli aika uudelle ennen eläkeikää. Nyt olen saanut tuoretta…
-
Alumni
Master-opiskelijasta tohtorikoulutettavaksi – Paula Kalpiota motivoi loputon uteliaisuus
Paula Kalpion opinto- ja uravalintoja määrittävät uuden oppiminen ja halu kehittyä. Sosiaali- ja terveysalan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaminen innosti häntä jatkamaan tohtoriopintojen pariin Skotlantiin, Turun ammattikorkeakoulun yhteistyöyliopistoon. Paula Kalpio…