Asiakaskäyttäytymislaboratorio
Asiakaskäyttäytymislaboratorio tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden myynnin, markkinoinnin ja tuotekehityksen prosessien tutkimiseen ja kehittämiseen sekä kilpailuedun luomiseen.
Laboratoriossa tutkitaan mm. mainonnan ja median tunnevaikutuksia, sopimusneuvottelutilanteita sekä toteutetaan käytettävyystutkimuksia. Käytettävyystutkimusten avulla saadaan kehitettyä järjestelmiä ja laitteita, jotka ovat miellyttäviä käyttää. Käytettävyyden huomioiminen jo tuotekehitysvaiheessa edesauttaa positiivista käyttäjäkokemusta ja lisää tuotteen hyväksyttävyyttä.
Laboratoriotutkimukset perustuvat biometrisen aineiston analysointiin. Mittausten tuottama tieto antaa laaja-alaista ymmärrystä kuluttajien ja asiakkaiden kognitiivisesta prosessoinnista ja tunnekokemuksista.
Mittaustekniikka
Biometrinen data tarjoaa tietoa ärsykkeiden aiheuttamista, pitkälti tahdosta riippumattomista reaktioista. Mittaustuloksia voidaan täydentää myös kyselyillä ja haastatteluilla.
- Silmänliikemittaus
- Kasvonilmeiden tunnistus
- Ihon sähkönjohtavuuden mittaus
- Liikemittaus
Silmänliikemittausten avulla selvitetään henkilöiden katseen kohdistumista, kestoa ja katseen siirtymiä kohteesta toiseen. Kasvonilmeiden tunnistuksen avulla tutkitaan eri tunnereaktioiden ilmenemistä ja tunnetilojen kestoa. Heränneiden tunnereaktioiden sekä stressin voimakkuutta analysoidaan mittaamalla hikoilun aiheuttamia muutoksia ihon sähkönjohtavuudessa käsiin kiinnitettävien antureiden avulla.
Palveluitamme
Verkkosivujen toimivuus
Katseen kohdistumista ja katseen siirtymistä verkkosivujen eri elementteihin mitataan silmänliikekameran avulla. Näin saadaan selville kiinnostuksen herättäneistä kohteista ja katseen kestosta.
Mainoksen vaikuttavuus
Silmänliikemittauksen avulla tunnistetaan elementit, joihin katsojan huomio kiinnittyy. Tutkimukseen voidaan yhdistää tietokonepohjainen kasvojen mikroilmeiden tunnistus, jolloin saadaan selville koehenkilöiden todelliset tunnetilat mainosta katsottaessa.
Lainatarjouksen tehokkuus
Lainatarjouksen tehokkuudesta saadaan tietoa mittaamalla henkilön kasvojen ilmeitä ja ihon sähkönjohtavuuden muutoksia. Mittauksilla saadaan luotettavaa tietoa lainatarjousten aiheuttamista tunnetiloista ja niiden voimakkuudesta.
Käyttämämme laitteistot ja ohjelmistot
Silmänliikemittaus
- Tobii Pro Spectrum 1200 Hz
- Tobii X3-120 Hz
- Tobii Pro Nano
- Tobii Pro Glasses 3 Live View Wireless 100
- Tobii Pro Lab
- iMotions
Kasvonilmeiden tunnistus
- Affectiva AFFDEX teknologia (iMotions)
Ihon sähkönjohtavuus
- Shimmer3 GSR (iMotions)
Liikkeen mittaus
- Intel RealSense D455 -kamera
- LightBuzz-ohjelmisto
Tutustu tarkemmin
Ihmisten tavoittaminen mainonnan avulla on haastavampaa kuin koskaan. Kanavien ja sisältöjen määrä on kasvanut tuhottomasti, ja samalla ihmisten keskittymiskyky on vajonnut kultakalan tasolle. Erottuva ja selkeä idea on edelleen kaiken a ja o, mutta kun halutaan varmistaa visuaalisen idean asettelu sellaiseksi, että viesti menee varmasti perille eikä mainostaja jää epäselväksi, Customer Behaviour Lab:in tutkimus on erittäin hyödyllinen työkalu. Lisäksi palvelu on asiantuntevaa ja kaikin puolin sujuvaa.
Vesa Tujunen, CEO, Mainostoimisto Make it Simple Oy
Median tunnevaikuttavuus julkisissa tiloissa
Asiakaskäyttäytymisen laboratorio on mukana tutkimassa monimediallisuuden mahdollistamia tunnevaikutuksia, niiden toistettavuutta ja hyödyntämistä julkistiloissa, kuten esimerkiksi lentokentillä, julkisessa liikenteessä, hisseissä ja niiden ympäristöissä. Turun AMK:n ja Turun yliopiston sekä yrityskumppaneiden yhteisen projektin tulokset hyödyttävät useita toimialoja hissivalmistajista arkkitehteihin ja älyvalaistuksen valmistajista mediasisältöjen tuottajiin.
Ota yhteyttä, keskustellaan lisää
Laboratoriovastaava
Kenelle: Yrityksille, jotka ovat kiinnostuneita mainonnan tehokkuuden mittaamisesta, käytettävyystutkimuksesta sekä markkinoinnin ja myynnin tehostamisesta. Teemme tutkimusyhteistyötä biometrisen tutkimuksen osalta muun muassa visuaaliseen havainnoinnintiin ja ihmisen tunteisiin liittyen.
Hinta: Palvelut räätälöidään asiakkaan tarpeiden mukaan ja hinnoitellaan tapauskohtaisesti. Ota yhteyttä ja kerro tarpeistasi niin teemme tarjouksen.
Sijainti: Laboratoriomme sijaitsee ICT-cityssä Kupittaan kampuksella. Sovithan käynnistä etukäteen.
Asiantuntijat palveluiden taustalla
Markkinointi ja asiakaskäyttäytyminen -tutkimusryhmän missiona on olla mukana tutkimassa ja tukemassa myynnin murrosta yrityksissä. Asiantuntijamme kehittävät myynnin eri osa-alueita myyntityöstä myynnin strategiseen johtamiseen.
Myynti ja B2B-liiketoiminta -tutkimusryhmä keskittyy vuorovaikutus- ja neuvottelutaitojen kehittämiseen myynti- ja ostoprosessien rajapinnassa, B2B-yritysten kannattavuuden parantamiseen sekä TKI-toiminnan, opetuksen ja liiketoiminnan yhdistämiseen. Lisäksi ryhmä tutkii ja kehittää yritysten liiketoimintaa tukevia innovaatioita sekä kasvokkain että etäyhteyksien kautta tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa.