Tutkimusryhmä
Markkinointi ja asiakaskäyttäytyminen
Autamme tutkimuksen kautta yrityksiä räätälöimään tarjontaa ja markkinoinnin toimenpiteitä vastaamaan paremmin kohdemarkkinoiden tarpeita ja toiveita. Tutkimuksessa yhdistetään liiketaloustieteen, psykologian ja sosiologian menelmiä.
Markkinoinnin ja asiakaskäyttäytymisen tutkimuksessa keskitytään ymmärtämään, miten asiakkaat tekevät ostopäätöksiä tavaroiden tai palvelujen hankkimiseksi. Tutkimuksessa tarkastellaan myös mitä asiakkaat ostavat, miksi he ostavat ja miten he ostavat. Tuloksena saadaan tietoja, joiden avulla yritykset voivat räätälöidä tarjontaansa ja markkinointistrategioitaan vastaamaan paremmin kohdemarkkinoidensa tarpeita ja toiveita.
Työssä yhdistetään liiketaloustieteen, psykologian ja sosiologian teorioita ja menetelmiä.
Asiakaskäyttäymisen tutkimus
Asiakaskäyttäytymisen tutkimus pureutuu ymmärtämään miten kuluttajat ajattelevat, tuntevat ja tekevät päätöksiä. Tutkimuksessa perehdytään asiakaskäyttäytymisen taustalla oleviin psykologisiin prosesseihin ja tutkitaan, miten tunteet, asenteet, käsitykset ja kognitiiviset ennakkoluulot vaikuttavat ostotottumuksiin ja markkinoinnin vaikuttavuuteen. Asiakaskäyttäytymisen tutkimuksessa pyritään vastaamaan muun muassa seuraaviin kysymyksiin:
- millainen mainonta tuottaa halutun vaikutuksen
- miksi kuluttajat suosivat tiettyjä tuotteita toisten sijaan
- miten brändiuskollisuus muodostuu
- mitkä tekijät johtavat asiakkaiden tyytyväisyyteen tai tyytymättömyyteen.
Tutkimuksessa käytetään erilaisia soveltavia psykologian tutkimusmenetelmiä kuten kyselytutkimuksia, kokeita, havainnointitutkimuksia ja kvalitatiivisia haastatteluja, joilla saadaan tietoa kuluttajien käyttäytymisestä.
Toteutamme vuodessa yli 1000 koehenkilömittausta.
Käyttäjien hyväksyntätutkimus
Käyttäjien hyväksyntätutkimuksessa keskitytään ymmärtämään ja arvioimaan, miten loppukäyttäjät ottavat vastaan, omaksuvat ja käyttävät palveluita, uutta teknologiaa tai järjestelmiä. Tutkimusala on ratkaisevan tärkeä tuotekehitykselle, tietojärjestelmien suunnittelulle, teknologian kehittämiselle ja palvelumuotoilulle. Tavoitteena on ennustaa käyttäjien asennetta uutta tuotetta, palvelua tai teknologiaa kohtaan ja löytää ratkaisuja, joilla voidaan lisätä hyväksynnän todennäköisyyttä ja vähentää vastustusta.
Empiiriseen tutkimukseen perustuvat tutkimustulokset auttavat kehittäjiä, suunnittelijoita ja organisaatioita ymmärtämään palveluiden ja teknologian käyttöönoton mahdollisia esteitä ja kehittämään strategioita, joilla voidaan parantaa käyttäjien tyytyväisyyttä, palveluiden ja tuotteiden helppokäyttöisyyttä ja yleistä hyväksyntää.
Markkinoinnin ja asiakaskäyttäytymisen tutkimus on menetelmällisesti ensisijaisesti kokeellisiin laboratorio- ja kenttätutkimuksiin pohjautuvaa. Menetelmät perustuvat tilastolliseen analyysiin ja numeeriseen mallintamiseen muun muassa koneoppimisen keinoin.
Jarmo Ahonen, yliopettaja, tutkimusryhmän vetäjä
Asiantuntijamme
Julkaisut
- Customer Behaviour Labissa tutkitaan kuluttajakäyttäytymistä (TALK- verkkolehti)
- Emotional persuasion in advertising – analyzing dialectal language, visual images and their interplay in TV commercials
- Emotional persuasion in localized advertising – analyzing the dialectal language and visual images.
Projektikumppaneita ja säännöllisiä tutkijavaihtoja
Teemme säännöllistä projektiyhteistyötä ja tutkijavaihtoja mm. seuraavien kumppaneiden kanssa:
- University of Geneve
- University of Debrecen
- Turku University
- Polytecnic University of Valencia
Tutkimus- ja kehitysympäristö
Asiakaskäyttäytymisen laboratorio
Customer Behaviour Lab tarjoaa yrityksille, yhteistyökumppaneille, opiskelijoille ja muille sidosryhmille monipuolisen mahdollisuuden myynnin, markkinoinnin, tuotekehityksen sekä niihin liittyvien prosessien tutkimiseen, kehittämiseen sekä kilpailuedun parantamiseen.
Vahvaa projektiosaamista
Turun AMK:n projektitoimisto tarjoaa tukea ja ohjausta koko TKI-projektin elinkaaren ajalle. Hankeasiantuntijoillamme on vuosien kokemus ja vahva osaaminen kansallisista ja kansainvälisistä rahoitusohjelmista. Meillä on vuosittain käynnissä yli 200 hanketta, ja TKI-toimintamme sai ulkoista rahoitusta yli 10 miljoonaa euroa.