Jotain uutta, paljon perinteistä, vähän väriä – Sosiaalisen median hyödyntäminen SM-liigassa
Jotain uutta, paljon perinteistä, vähän väriä avaa näkökulmia jääkiekon SM-liigajoukkueiden some-viestintään. Huomiota kiinnitettiin joukkueiden some-viestinnän määrään, monipuolisuuteen ja luovuuteen.
Facebookin, Twitterin ja Instagramin hyödyntämistä analysoitiin neljällä ammattilaisjoukkueen näkökulmasta keskeisellä osa-alueella: kaupallistaminen, sitouttaminen, yhteiskuntavastuu sekä uutiset. Joukkueille jaettiin kokonaisvaikutelman perusteella kiekkoja, eli pisteitä, yhdestä viiteen.
Selvitys osoittaa, että liigajoukkueiden sosiaalisen median käyttötavoissa on eroja. Ahkerimmat liigajoukkueet julkaisevat päivittäin some-kanavissaan kymmeniä kertoja, toisille riittää parikymmentä julkaisua viikossa. Myös some-ilmaisun kekseliäisyydessä ja vuorovaikutuksessa kannattajien kanssa ilmeni eroja. Kaiken kaikkiaan joukkueilla on some-kanavissaan merkittävää kasvupotentiaalia.
(pdf-tiedosto, 2,45 Mt)
Julkaisun voi ladata veloituksetta. Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Sitä voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.