Arviointi osaksi kokeilujen suunnittelua ja toteutusta – käsikirja palvelujen kehittäjälle
Nopeiden kokeilujen avulla yritykset voivat testata uusien palveluiden toimivuutta todellisessa ympäristössä ja oppia käyttäjien kokemuksista. Myös kokeilun epäonnistumisista voidaan oppia. Kokeilujen avulla yritykset voivat kehittää palveluja kannattavaksi liiketoiminnaksi, ja kokeilujen aikana syntyy usein uusia verkostoja. Myös kunnat ja valtio voivat hyödyntää yrityssektorin näkemystä uusista palveluista.
Tässä käsikirjassa esitellään hyviä käytänteitä kokeilujen toteuttamiseen ja arviointiin. Se on tarkoitettu oppaaksi kokeiluja toteuttaville ja aiheesta kiinnostuneille, kuten kaupungeille, yrityksille tai kehityshankkeille.
Käsikirjassa käydään läpi kokemuksia Vähähiilinen liikkuminen liikennehubeissa -hankkeessa tehtyjen kokeilujen arvioinnista. Esimerkit jakautuvat vaikutusten arviointiin, prosessiarviointiin sekä skaalautumiseen. Kokeilujen opit saadaan parhaiten talteen, kun niitä arvioidaan systemaattisesti. Arviointityökalut tulee miettiä tarkkaan, ja arviointia tulee tehdä koko prosessiin ajan eli aloittaa se jo suunnitteluvaiheessa. Kannattaa muistaa, että arvioinnin työkalut voivat olla myös yksinkertaisia. Erilaisista arvioinnin tavoista löydät vinkkejä tästä käsikirjasta.
(pdf-tiedosto, 5,03 Mt)
Julkaisun voi ladata veloituksetta. Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Sitä voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.