Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 30.4.2024
PARTGO - Digital and Critical Views on Public Art Pedagogy

PARTGO - Digital and Critical Views on Public Art Pedagogy

PARTGOn päätavoite on kehittää julkisen taiteen pedagogiikkaa. Taideakatemia pyrkii kasvattamaan opiskelijoiden kompetensseja toteuttaa kestäviä ja oivaltavia julkisen taiteen teoksia sekä osallistua julkisen taiteen kilpailuihin — ja antaa taiteilijoille mahdollisuuksia työllistyä. Hankkeessa työskennellään kansainvälisissä tiimeissä, jotka toteuttavat julkisen taiteen koulutuksen kartoituksen, pilottiopintojaksoja ja teoksia kohdemaihin.

Lähtökohtana PARTGO-hankkeelle on Taideakatemian koordinoima, mittava julkisen taiteen KampusART -hanke, jossa toteutetaan taidehankintoja uudelle kampukselle. Taidehankintojen rinnalle haluttiin kansainvälinen hanke, joka kehittää julkisen taiteen pedagogiikkaa ainutkertaisessa ympäristössä. PARTGO tuottaa tulevina vuosina KampusART-hankkeelle uusia teosehdotuksia sekä apua tapahtumien järjestämiseen.

Hankkeen oppimisympäristöt ovat työelämälähtöisiä ja vastaavat ”extended academy” -käsitettä, eli laajennettua akatemiaa: taidekoulu ei ole umpio, vaan opiskelijat kokeilevat työskentelyä erilaisissa työelämälähtöisissä oppimisympäristöissä jo opintojensa aikana.

Julkisen taiteen pedagogiikassa yhtenä avainasiana on taiteen tekemisen prosessien ymmärtäminen. Työ julkisessa tilassa vaatii erityisiä taitoja, jotka kaikki eivät liity varsinaiseen taiteen tekemiseen: projektinhallinta, talouden suunnittelu, tilaaminen, arkkitehtuurin ja ympäristön lukemisen taidot ovat merkittäviä osaamisalueita laajoissa taideprojekteissa. Lisäksi hyvät vuorovaikutus-, tiimi- ja viestintätaidot tukevat menestymistä julkiseen taiteen prosesseissa.