Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 17.9.2024

Master School -opinnoista etumatkaa työmarkkinoille ja vahvistusta ammatti-identiteettiin

Master School -opinnot saivat Turun ammattikorkeakoulun alumni Katri Peräahon oivaltamaan työhyvinvoinnin ulottuvuuksia sekä kiinnostumaan jatkuvan oppimisen mahdollisuudesta.

Teksti: Minna Salakari 
Kuva: Katri Peräaho

Katri Peräaholle Master School -opinnot olivat ennen kaikkea konkreettinen apu tulevaisuuden työnhaussa. Lisäksi niistä sai eväitä esihenkilötehtäviin. Peräaho työskentelee sosiaali- ja terveysalan järjestösektorilla, jossa rahoitusnäkymät ovat epävarmoja ja työsuhteet koostuvat  usein määräaikaisista hankkeista. Peräaho suoritti Turun AMK:ssa sosiaali- ja terveysalan ylemmän AMK-tutkinnon (terveyden edistäminen).

– Ajattelen, että YAMK-tutkinto vahvistaa asemiani kilpailluilla työmarkkinoilla. Hain opiskelemaan, koska kaipasin uuden oppimista ja itseni haastamista sekä laajempaa ymmärrystä terveyden edistämisen kokonaisuudesta, Peräaho sanoo.

Opinnoista itsevarmuutta omaan työskentelyyn

Peräaho oppi eri opintojaksoilla huomaamaan, millaista osaamista hän oli kerryttänyt aiemmin joko opinnoissa tai työelämässä.  

– Oli hienoa kuulla opiskelijakollegoiden työkentistä ja saada heiltä uusia näkökulmia sekä oppimiseen että terveyden edistämiseen.

Peräaho kertoo, että hänen osaamisidentiteettinsä on opiskeluaikana vahvistunut. Lisäksi näkemys terveyden edistämisen eri ulottuvuuksista laajentui koulutuksen aikana. Sisällöllisesti mielenkiintoisimmat opinnot linkittyivät tulevaisuuden toimintaympäristöihin ja terveysteknologiaan. 

– Työn ja opintojen yhdistämisen myötä opin myös rajaamaan työskentelyäni ja priorisoimaan. Osaan nyt huomioida paremmin työhyvinvoinnin eri ulottuvuuksia – niin omassa elämässä kuin esihenkilönäkin.

Peräahon opinnot alkoivat koronan jälkimainingeissa, ja niiden järjestämisessä oli ajoittain haasteita. Osaa kursseista sekä oppimisalustaa ja opinnäytetyöprosessia kehitettiin matkan varrella, joten opintoihin liittyi paikoin ylimääräistä epävarmuutta ja kuormitustekijöitä.  Opintojaksot sen sijaan sujuivat hyvin, ja Peräaho koki hyväksi sen, että kurssien oppimistehtävät olivat erilaisia. 

– Pelkkien tenttien teko ei ole itselleni toimiva oppimisen muoto, hän sanoo.

Opinnäytetyön tuotoksesta konkreettinen työkalu etsivään nuorisotyöhön 

Peräaho laati opinnäytetyönään Mielenterveyden vahvistajan käsikirjan etsivään nuorisotyöhön. Opinnäytetyön päätoimeksiantaja toimi MIELI Suomen Mielenterveys ry. Käsikirjassa painopiste on ennaltaehkäisevässä työotteessa ja mielenterveyden haasteita kohtaavien nuorten tukemisessa. Se sisältää lisäksi työntekijän työhyvinvointia tukevia pysähtymisharjoituksia sekä nuorten kanssa yhdessä pohdittavia tehtäviä. 

Käsikirjan toteuttaminen opinnäytetyönä varmisti sen, että valittuihin sisältöihin hyödynnettiin laajaa tiedonhakua, joka ei ilman opinnäytetyökytköstä olisi ollut työresurssien puitteissa mahdollista.

– Oli hienoa päästä tekemään jotain näin konkreettista, joka jää elämään opintojen jälkeenkin ja johon pystyin yhdistämään monia erilaisia taitojani niin sisällöllisestä kuin kehittämisosaamisestakin, Peräaho iloitsee.

Hän kertoo, että tuotettua käsikirja otetaan käyttöön esimerkiksi nuorisoalan oppilaitosten oppimateriaaliksi. Lisäksi sitä käytetään perehdytysmateriaalina uusille etsivän nuorisotyön toimijoille sekä markkinoidaan osaamisen syventämisen aineistoksi jo alalla työskenteleville ammattilaisille.

Oppiminen jatkuu joustavasti valmistumisen jälkeen

Peräahon mukaan Master School -opinnoissa tarvitaan vahvaa itseohjautuvuutta. Myös omien voimavarojen ja jaksamisen rajojen tunnistaminen sekä itsemyötätunto ovat tärkeitä. 

– Koska näitä opintoja tehdään usein työn ohessa, voi työn, opintojen ja vapaa-ajan välisten rajojen asettaminen olla välillä hankalaa. Loppujen lopuksi keskeistä on säästää voimavaroja niihin opintoihin, jotka ovat oman kehittymisen kannalta tärkeimpiä. Tarvittaessa muissa voi madaltaa rimaa.

Erityisen hyvä asia opinnoissa olivat 20 opintopisteen laajuiset vapaasti valittavat opinnot, jotka mahdollistivat osaamisen kehittämisen oman mielenkiinnon mukaisesti. Peräaho kiittelee myös opintojen jälkeistä mahdollisuutta osallistua avoimen ammattikorkeakoulun kursseille maksutta kahden vuoden ajan valmistumisesta. 

– Se varmistaa sen, että oppiminen voi jatkua joustavasti – ehkä väljemmässä, voimavaroja säästävässä aikataulussa, hän sanoo.

Lähitulevaisuudessa Peräaho haluaisi siirtyä asiantuntija- ja esihenkilötehtävistä takaisin ohjaustyöhön nuorten aikuisten pariin. Hän toivoo voivansa yhdistää terveydenedistämisen näkökulmaa taidelähtöisiin menetelmiin. Juuri tässä hän aikoo hyödyntää mahdollisuutta jatkaa opintojaan avoimessa ammattikorkeakoulussa ja vahvistaa kulttuurihyvinvoinnin osaamistaan.

– Valmistumisen jälkeen haukkaan kuitenkin hetken happea ja pysähdyn tarkastelemaan, mitä kaikkea tulikaan tehtyä ja opittua. 
 

Opiskele Master-tutkinto − luo tulevaisuutta

Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolista opiskelijat valmistuvat oman alansa asiantuntija- ja johtotehtäviin, kehittäjiksi ja työelämän uudistajiksi.