Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 29.8.2024

Turun ammattikorkeakoulun elokuvakoulutuksen profiilia uudistetaan

Turun ammattikorkeakoulu on kutsunut elokuvakoulutuksen henkilöstön 6.9. alkaen muutosneuvotteluihin hakemaan ratkaisuja media-alan liikkuvan kuvan koulutuksen sisällön ja toteutuksen kehittämiseen. Muutoksilla ei tavoitella henkilöstövähennyksiä eivätkä ne vaikuta opintojaan jo suorittavien opiskelijoiden opintoihin.

Elokuvan hakukohteen toimintaedellytykset ovat muuttuneet merkittävästi viimeisen viiden vuoden aikana, jolloin ammattikorkeakoulujen rahoitusmallissa siirryttiin tulosperusteiseen tutkintokorimalliin. Elokuvakoulutus sijoittuu osaksi medianomikoulutusta, joka on ammattikorkeakoulujen rahoitusmallissa yleisimmässä 1-kertoimen luokassa. 

Elokuvakoulutuksen opiskelijat ovat ilmaisseet useaan otteeseen tyytymättömyytensä opetuksen toteuttamistapoihin ja resursointiin. Perinteisen elokuvakoulutuksen toteuttaminen perustuu pitkäkestoisiin ryhmäprosesseihin, joissa opetusta ja ohjausta annetaan pienryhmissä useisiin ammatillisiin erikoistumisiin. 

– Elokuvakoulutukseen on kohdennettu enemmän rahoitusta kuin muihin media-alan koulutuksiin.  Siitä huolimatta elokuvakoulutuksen tavoitteet ja toteutustapa edellyttävät enemmän henkilöstöä, tiloja ja kalustoa kuin mitä meidän on mahdollista tarjota, kertoo Taideakatemian koulutusjohtaja Timo Tanskanen. 

Ammattikorkeakoulujen saama opetus- ja kulttuuriministeriön valtionosuusrahoitus on yksinomaan tulosperusteista. Elokuvan hakukohteen hakijamäärät ovat hyvät. Keskeyttämisprosentti on kuitenkin olennaisesti suurempi kuin media-alalla keskimäärin. 

– Opiskelijoiden on ollut vaikeaa valmistua normiajassa. Vuosina 2019–2020 käyty elokuvakoulutuksen profiloitumiskeskustelu on johtanut positiiviseen kehitykseen media-alan tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnassa, mutta sillä ei ole ollut merkittävää vaikutusta koulutusprosessin sujuvuuteen, Timo Tanskanen sanoo.

Opiskelijoille valmiudet työllistyä monimuotoiseen työelämään

Liikkuvan kuvan käytön ja ilmaisun muodot median kentällä ovat muuttuneet. Digitaalisuus, virtuaaliympäristöt, tekoäly, uudet jakelukanavat ja kuukausimaksulliset palvelut ovat mullistaneet median tuottamisen ja kuluttajakäytön. 

Media-alan koulutuksessa kehityssuuntien tunnistaminen on tärkeää, jotta opiskelijoille syntyy riittävät valmiudet työllistyä monimuotoiselle ammattikentälle. Sama kehityspaine on kohdistunut kaikkiin liikkuvaa kuvaa ja av-mediaa kouluttaviin ammattikorkeakouluihin.

– Tavoitteenamme on media-alan liikkuvan kuvan koulutuksen sisällön ja toteutuksen kehittäminen.  Muutosneuvotteluilla tavoitellaan opiskelijatyytyväisyyden paranemista, opiskelijoiden normiaikaisen valmistumisen lisääntymistä, opintojen keskeyttämisprosentin laskua ja koulutuksen toteuttamista sellaisessa ryhmäkoossa ja toteutustavoin, että se on taloudellisesti kestävää, koulutusjohtaja Tanskanen toteaa. 

Koulutusta profiloidaan vastaamaan työelämätarpeeseen ja tarjoamaan opiskelijoille tarkoituksenmukaiset sisällöt ammattikentällä työllistymiseen. Muutokset eivät vaikuta opintojaan jo suorittavien opiskelijoiden opintojen toteuttamiseen.

Tavoitteisiin pääsemiseksi työnantaja harkitsee muutosneuvotteluiden toimenpiteinä muutoksia työntekijöiden työtehtäviin, työjärjestelyihin, työn organisointiin ja henkilöstön sijoittumiseen perusyksiköissä. Muutoksilla ei tavoitella henkilöstövähennyksiä.