Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 18.8.2022

Turun AMK vastaa ICT- ja varhaiskasvatusalojen osaajapulaan kansainvälisillä koulutuksilla

Turun ammattikorkeakoulussa käynnistyy historian ensimmäinen englanninkielinen sosionomikoulutus Bachelor of Social Services. Sosionomi- ja Information and Communications Technology -koulutuksilla on tarkoitus vastata alati kasvavaan työntekijätarpeeseen ja levittää suomalaista osaamista kansainvälisesti.

Varhaiskasvatuksen opintoihin suuntautuvassa ryhmässä aloittaa Salon kampuksella 37 opiskelijaa, jotka edustavat useita eri kansalaisuuksia. Eniten tulijoita on Kiinasta, Vietnamista ja Sri Lankasta.

Vuoteen 2030 mennessä suomalaisten korkeakoulujen tulee pystyä tuottamaan noin 15 000 uutta korkeakoulutettua varhaiskasvatuksen ammattilaista, jotta jokaiselle lapselle voidaan taata laadukas varhaiskasvatus.

– Varhaiskasvatuksen merkittävään työvoimavajeeseen ovat johtaneet uudet kelpoisuusvaatimukset, nykyisen henkilöstön eläköityminen ja varhaiskasvatuksen laajeneminen yhä useammalle lapselle. Nyt alkava koulutus on yksi tapa lisätä uusia osaajia, kertoo koulutus- ja tutkimuspäällikkö Katariina Felixson Turun ammattikorkeakoulusta.

Varhaiskasvatuksen sosionomin tutkinto antaa opiskelijoille valmiudet työskennellä sosiaalialan ammattilaisina sosiaalipalveluissa ja varhaiskasvatuksessa sekä erilaisissa terveys- ja hyvinvointipalveluiden neuvonta-, suunnittelu- ja kehittämistehtävissä. Tutkinnon laajuus on 210 opintopistettä ja kesto 3,5 vuotta.

Englanninkielinen ICT-koulutus suosituin

Turun ammattikorkeakoululla oli kevään ensimmäisessä yhteishaussa kaksi englanninkielistä AMK-koulutusta ja kolme englanninkielistä Master-koulutusta. Eniten hakijoita kiinnosti AMK-tutkintoon johtava Information and Communications Technology -koulutus.

– Kiinnostus kertoo koulutuksen laadusta ja sen ajankohtaisuudesta. Koulutuksesta valmistuneet ovat muun muassa tulevaisuuden tietoverkko- ja kyberturvaosaajia, ohjelmistojen kehittäjiä ja terveysteknologiaosaajia, ja heidän taitonsa vaikuttavat muun muassa yhteiskunnan ja teollisuuden tulevaisuuteen, sanoo Turun AMK:n koulutus- ja tutkimuspäällikkö Tero Reunanen.

ICT-koulutuksen on aloittamassa noin 90 opiskelijaa, jotka tulevat eri puolilta maailmaa. Kansainväliset opiskelijat helpottavat myös syvää ICT-alan osaajapulaa.

– Koulutuksemme vastaa nykyajan tarpeisiin. Seuraava haasteemme on integroida opiskelijat mahdollisimman nopeasti suomalaiseen yhteiskuntaan ja työelämään, jotta mahdollisimman moni jäisi valmistumisen jälkeen Varsinais-Suomeen, sanoo Reunanen.

Toiseksi suosituin hakukohde oli uusi Bachelor of Social Services -koulutus. Loput olivat Master-tasoiset Service Design, Creative Design Management ja Industrial Quality Management. Hakijamäärät kasvoivat kaikissa englanninkielisissä koulutuksissa viime vuoden kevääseen verrattuna.