Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 27.4.2017

Muuntojoustatko sinä?

Pitää vain uskaltaa uskoa. Uskoa siihen, että tulevaisuudessa asiat ovat paremmin. Siihenhän me kaikki pyrimme, kun valmistaudumme tulevaan – tunnustaen, että kaikki muuttuu rajulla vauhdilla. Nyt suunnitellaan tulevia oppimisympäristöjä. Ne ovat muuntojoustavia ja tukevat siten entistä paremmin oppimista.

Teksti ja pääkuva: Anne Lehikoinen 
Tilakuvat: Mika Suutari

Tulevaisuuden tekeminen jo tänään on haasteellista. Korkeakouluissa käytetään uusia teknologioita ja tuetaan oppimisen uutta kulttuuria, joka edellyttää jatkuvaa, ajassa olevaa muuntautumista ihan jokaiselta. Me olemme mielellämme vähän edellä kuin tahkomassa samaa vanhaa.

– Oppiminen edellyttää toimivia oppimisympäristöjä, sekä fyysisiä että digitaalisia. Innovaatioihin kannustava ympäristö on vahvasti muuntautumiskykyinen, sanoo palvelupäällikkö Mika Suutari. Hän miettii työkseen AMK:n tulevia oppimisympäristöhaasteita.

– Muuntojoustava. Tiimityöhön ja kohtaamisiin kannustava. Ne ovat teemoja, millä yhdessä teemme opiskelijoille parempaa tulevaisuutta, hän mietiskelee.

Kalusteet, sisustukset ja tilavaraukset ovat myös agendalla. Ihan valtavia muutokset eivät äkkiseltään ole. Luokkatiloissa auttaa, kun pöydissä ja tuoleissa on pyörät alla. Huonekalujen helpompi siirreltävyys tukee erilaisia oppimistilanteita. Aneemisesta valkoisesta luovutaan ja hankitaan innostavia, vahvoja värejä.  

– Tavoitteemme tilojen käytössä on, että raja-aidat poistuvat siten, että tilat ovat kaikkien käytössä. Opiskelijat voivat varata tiloja siinä missä henkilöstökin. Jo nyt on otettu aula- ja käytävätiloja entistä enemmän käyttöön ja tiimityöhön soveltuvia tiloja kehitetään jatkuvasti lisää.

Digi on uusi Real

Digiympäristö edellyttää ketteryyttä ja rohkeita kokeiluja. Henkilöstölle tarvitaan tukea digiosaamiseen ja verkko-opettamiseen. Tilojen rajat hämärtyvät, kun tapahtumia voidaan streamata reaaliaikaisesti mistä vain ja niihin voidaan osallistua missä vain. Lisäksi taltiointeja voi katsoa ajasta ja paikasta riippumatta. Enää ei ole merkittävää missä olet, vaan mitä opit. Oppimisen mahdollistaminen on korkeakoulun tehtävä.

– Yhä enemmän on menty siihen, että opiskelijoilla on omat it-laitteet. Tarvitaan siis yhä enemmän pistorasioita. Se on yksinkertaiselta vaikuttava, mutta olennainen aikamme haaste. Lisäksi langattomien verkkojen on oltava toimivia ja luotettavia. Konkreettisia asioita pitää saada vaiheittain kuntoon, vain siten me edistymme.

– Tulevaisuudessa soljumme sujuvasti sikin sokin sekä digi- että fyysisissä ympäristöissä, naurahtaa Suutari, joka on iloisen innostunut aiheestaan.

Hän on ylpeä suomalaisesta osaamisesta ja edelläkävijyydestä, mikä kävi hiljattain selkeästi esille hänen luennoidessaan Lontoossa ja Prahassa oppimistilakonferensseissa. Turun AMK on nyt komeasti kartalla. Suomalaiset usein ujostelevat mainostaa tekemisiään, vaikka meidän tulisi kulkea maailmalla ylpeinä pää pystyssä. 

Uusi kampusrakennus nousee Kupittaalle vuonna 2020

Suunnitteilla oleva Turun AMK:n uusi toimintaympäristö tuo taas uudenlaisia mahdollisuuksia innovatiiviselle oppimiselle. Toimintaa keskitetään tulevina vuosina Kupittaan alueelle. Keväällä 2020 valmistuva kampusrakennus tulee olemaan uuden oppimisympäristön sykkivä sydän.

Terveys- ja hyvinvointialan koulutus siirtyy Kupittaalle Medisiina D -uudisrakennukseen sekä ICT-Cityyn jo ensi vuonna. Sepänkadulta, perinteiseltä Tekun mäeltä, siirtyy tekniikan, ympäristön ja talouden (TYT:in) koulutus Kupittaan kampukselle siten, että opinnot alkavat uudessa osoitteessa syksyllä 2020.

Jo tätä ennen tehdään kyseisistä toimipisteistä osittaisia tai kokonaisia toiminnan siirtoja AMK:n Lemminkäisenkadun, Turun Koneteknologiakeskuksen (#tehtaan) ja ICT-Cityn toimipisteisiin.

Turun ammattikorkeakoulun käytettävissä oleva neliömäärä vähenee samalla huomattavasti, joten uusia oppimisympäristöjä kehitellään digiksi, luoviksi ja muuntuviksi. Nykyajan oppimistilasuunnittelussa fyysinen ja digitaalinen kulkevat käsi kädessä.

Toiminnan muutosta tullaan tukemaan jatkuvalla kehittämisohjelmalla, joka liittyy työn tekemisen tapoihin ja digitaalisiin käytänteisiin. Suunnitelmatyö jatkuu vaiheittain ja sekä henkilöstö että opiskelijoiden edustajat ovat mukana tulevan kampuksen ideoinnissa.

– Tästä kiinnostavasta, modernista oppimisympäristöstä tulee Turkuun yhä tiiviimpi korkeakoulutuksen kohtaamispaikka, missä myös työelämän edustajat ja kaikki ulkoiset sidosryhmämme viihtyvät yhdessä, uskoo Suutari.