Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 9.4.2015

Opiskelijat kehittivät ideoita vapaa-ajankeskuksen toimintaan

Pitkäjärven vapaa-ajankeskus täyttyi eri alojen korkeakouluopiskelijoista, kun IdeaDrill innovaatiokilpailu kokosi Satakunnan ja Turun ammattikorkeakoulujen opiskelijoita 26.–27.3.2015 Kokemäelle.

Teksti: Sara Malve, opiskelija-assistentti

Kilpailuun osallistui 10 joukkuetta, jotka ideoivat uusia palvelu- ja tuoteideoita Pitkäjärven vapaa-ajankeskuksen toiminnan kehittämiseksi. Turun ammattikorkeakoulusta mukana oli kolme joukkuetta, joista Aivojumppa-tiimi ylsi kolmen parhaan joukkoon.
 
IdeaDrill kilpailu järjestettiin nyt neljättä kertaa. Kisan järjestäjänä toimi Satakunnan ammattikorkeakoulu Turun ammattikorkeakoulun kanssa ja sen tarkoitus oli tutustuttaa opiskelijat innovatiiviseen ja yrittäjämäiseen toimintaan. Tällä kertaa kisan toimeksiantajana toimi Pitkäjärven yrittäjä Mika Lavonius, joka antoi opiskelijoille vapaat kädet. Ainoat vaatimukset ideoille oli niiden konkreettisuus ja hyödyllisyys.

- Tällainen kilpailu on erinomainen ympäristö uusien innovaatioiden syntymiselle, sillä se mahdollistaa yhteisöllisyyden. Lisäksi ryhmätyöskentely ja aito yritysyhteistyö auttavat kiinnostavien ideoiden luomisessa, summaa aihettakin tutkinut Kokemäen kaupunginjohtaja Reijo Siltala.

Innovaatiokilpailussa kaikki voittavat

Yrittäjän myönteinen palaute todistaa, että monialaiset opiskelijaryhmät voivat tuoda käyttökelpoisia ideoita. Kisassa ensimmäiselle sijalle pääsi raumalainen Rampa, Blondi ja Poika –tiimi SAMKista, toiselle sijalle Turun AMK:n Aivojumppa-tiimi ja kolmanneksi SAMKin Informatio-tiimi.
 
- Opimme kisasta paljon ryhmätyöskentelystä ja huomasimme kuinka tärkeää on uskoa omaan ideaansa, kommentoi Julia Keskitalo voittajaryhmästä.

Tuomarit kehuivat kilpailijoita monipuolisista ideoista. Esimerkiksi Turun ammattikorkeakoulun Seppis-joukkue visioi Pitkäjärvestä jääkiekon ammattiurheilukiihdyttämöä ja teki laajaa taustatyötä idealleen soitellen jääkiekkoammattilaisille heidän toiveistaan.

Palkintosijoille yltänyt Aivojumppa ideoi Pitkäjärvelle kokonaisvaltaista kasvojenkohotusta ja antoi toimeksiantajayrittäjälle konkreettisia ideoita markkinointiin muun muassa logon ja sloganin muodossa. Heidän itsevarma ja sujuva esityksensä myös vakuutti tuomariston. Aivojumppa-tiimiin kuuluivat Aleksi Toppinen, Tuomo Oravasaari ja Matias Heikkilä, jotka kaikki opiskelevat Turun ammattikorkeakoulun Sepänkadun toimipisteessä.