Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 17.6.2024

Turun AMK:n koulutusjohtaja Juha Kontio jatkaa maailmanlaajuisen korkeakouluverkoston johtajana

CDIO on yli 200 korkeakoulun yhteisö, joka kehittää tekniikan korkeakoulutusta ja sen työelämävastaavuutta.

Turun ammattikorkeakoulun Tekniikka ja liiketoiminta -sektorin koulutusjohtaja Juha Kontio on valittu jatkamaan maailmanlaajuisen tekniikan koulutuksen kehittämisen verkoston CDIO:n johtajana viime viikolla Tunisissa Tunisiassa pidetyssä verkoston vuosikokouksessa.

– Ensimmäisen kaksivuotiskauteni aikana keskityttiin paljon organisaation toiminnan kehittämiseen ja toimintamallien vahvistamiseen. Tämän nyt alkavan kauden aikana isoin tavoite on kehittää CDIO:ta koulutuksen kehittämisen tuen kehyksenä eteenpäin, sanoo Kontio.

Verkostolla on kaksi johtajaa ja CDIO:n toisena johtajana jatkaa Helene Leong. Hän toimii koulutuksen kehittämisen osaston johtajana Singapore Polytechnic:ssa.

CDIO tulee sanoista Conceive-Design-Implement-Operate. CDIO on nykyään maailman laajin tekniikan verkosto, ja se syntyi Yhdysvalloissa MIT:ssä (Massachussetts Institute of Technology) vuonna 1997. Systemaattinen kehitystyö on pitänyt CDIO:n tavoitteet tuoreina ja CDIO on säilyttänyt kiinnostavuutensa laajasti ympäri maailman, mistä osoituksena Tunisiassa verkostoon liittyneet korkeakoulut Espanjasta, Marokosta ja Australiasta.

– Itselleni CDIO-verkosto tarjoaa näköalapaikan tekniikan koulutuksen nykytilaan maailmanlaajuisesti sekä näkymän kehittämistoimiin ja trendeihin eri korkeakouluissa. Tehtävä mahdollistaa myös tekniikan koulutuksen kehityssuuntien ohjaamisen yhdessä johtoryhmän kanssa. Turun ammattikorkeakoululle tehtäväni tuo tunnettuutta ja avaa meille mahdollisuuksia kansainvälisen yhteistyön laajentamiseen. 

Turun AMK on ollut verkoston jäsen vuodesta 2007 lähtien, jolloin se hyväksyttiin mukaan ensimmäisenä suomalaisena korkeakouluna. Turun AMK on osa CDIO:n Euroopan aluetta.

– Käytännössä kaikista AMK-ohjelmistamme löytyy runsaasti CDIO:n elementtejä, kuten monipuolisia oppimismenetelmiä ja -ympäristöjä ja vahvat kytkökset teollisuuteen. Viimeisin opetussuunnitelmauudistuksemme nojautui erittäin vahvasti CDIO:n ajatuksiin ollen aivan keskeisessä osassa meidän koulutustemme kehittymistä, tiivistää Kontio.