Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 4.6.2024

Muotoilualan yrityksiltä toivotaan opastavaa ja inspiroivaa markkinointia

Somea, esitteitä ja hienoja messuosastoja. Mutta mitä kautta muotoilu- ja sisustusalan ammattilaiset oikeasti etsivät juuri nyt tietoa tuotteista?

Tätä moni muotoilualan yritys saattaa pohtia, kun yrityksissä on uskoa omiin tuotteisiin, mutta rakennusalan ahdinko näkyy vähäisinä tilauksina ja sitä kautta vaimentuneena kilinänä kassassa. 

Jututimme sisustusalan ammattilaisia ja koetimme saada selville, mitkä kanavat ovat heille merkityksellisiä tuoteideoiden etsinnässä. Kyselymme perusteella ei kanavalla ole niinkään väliä. Pääasia on, että yritysten asiantuntijat päästetään ääneen kertomaan tuotteista ammattilaisille, oli markkinointikanava sitten mikä tahansa.

Ammattilaisille kohdennettua jatkuvaa markkinointia

Yleisesti voisi sanoa, ettei ammattilaisille ollut haastattelujen perusteella merkitystä, mistä kanavasta saavat yrityksestä tietoa, kunhan tietoa tulee tuotteista jotakin kautta ja selkeästi ammattilaisille suunnatulla kärjellä. Erilaiset käyttövinkit ja tuotteiden käyttökohteet kiinnostavat heitä. 

Vaikka markkinointikanavilla ei ollut haastateltaville väliä, moni kertoi selailevansa Instagramia aktiivisesti, eli sen voi päätellä olevan somekanavista juuri nyt merkittävä ideoiden lähde. Somekanavista Instagramia suosittelemme muotoilualan yritysten markkinoinnin tueksi, jos vain yksi kanava somesta pitää valita.

Toisena tärkeänä toiveena haastattelujen pohjalta nousi esiin toive jatkuvasta ja säännöllisestä tiedottamisesta. Tämä toive pyrittiin yhdistämään somemarkkinointiin kehittämällä valmiita ideoita erilaisiin idea- ja kuvapankkeihin, joista kohteena olleen showroomin yritykset voivat poimia valmiiksi tehtyjä julkaisuja säännöllisin väliajoin. Ideapankkiin on koostettu muutamia kymmeniä ideoita valmiiksi, ja niiden pohjalta showroomissa osataan jatkaa samalla strategialla ja yhtenäisellä linjalla eteenpäin.

Ideapankki sai erittäin myönteisen vastaanoton, ja sitä onkin lähdetty työstämään saman tien. Showroomilla oli tiedostettu somemarkkinoinnin potentiaali, mutta sen hyödyntämiselle ei ollut määritetty selkeitä ohjenuoria tai tavoitteita.  Selkeä suunnitelmallisuus ja etukäteen talteen kerätyt ideat julkaisuja varten koettiin helpottavan ainoan työntekijän resursointia ja showroomissa mukana olevien yritysten yhteistyötä.  

Showroomit korvaamassa perinteisen myyntiedustajan, mutta miten käy aidolle kohtaamiselle?

Sisustusalalla on perinteisesti kierretty asiakkaalta toiselle esittelemässä yritysten tuotteita. Pääkaupunkiseudulla on lukuisa joukko showroomeja, jotka yhä enemmän korvaavat aiempaa myyntiedustajien tekemää työtä. Kuinka on, arvostavatko sisustusalan ammattilaiset livetapaamisia kuitenkaan enää?

Kävi ilmi, että  sisustusprojekteissa on aikaa keskittyä tuotteiden valintaan, ammattilaiset arvostavat sitä, että kohtaamisissa on aikaa rauhassa tutustua ja nähdä livenä tuotteita, eikä vain katsella esitteistä kuvia. 

Erityisesti he kertoivat sen bonukseksi, jos samassa tapaamisessa voi tutustua usean yrityksen tuotteisiin sekä muihin ammattilaisiin samalla kertaa. Näin voi saada ideoita ja inspiraatiota tuleviinkin projekteihin yhden tapaamisen ansiosta.

Näihin asioihin showroom tarjoaa ratkaisun, ja onnistuneella markkinoinnilla myös asiakkaat löytävät paikalle.

sisustuskokonaisuus, jossa mustaa, valkoista, ruskean ja vaaleansinisen sävyjä

Kuvat: AULA 5 on yksi monista Helsinkiläisistä sisustusalan showroomeista. Sen edustamat perinteikkäät yritykset valmistavat ja suunnittelevat tuotteensa Suomessa. © Tiiu Kaitalo 2021/AULA 5

Teksti: Muotoilun Design Plugin korkeakouludiplomin ja -osaajakoulutuksen opiskelijat Miia Lenkkeri-Tamminen, Juuso Raitila, Eveliina Tupala ja Raisa Salonen  
 

Tutustu ja hae muotoilun diplomikoulutukseen

Haku käynnissä 3.-14.6.24

Tutustu ja hae muotoilun osaajakoulutukseen

Haku käynnissä 3.-14.6.24