Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 15.4.2024

Turun AMK:n opiskelijat kehittivät some-sisältöä UWISille

Turun AMK tekee runsaasti erilaista yritysyhteistyötä. Sukellusjärjestelmiin keskittyvä kaarinalaisyritys UWIS sai uutta suuntaa sosiaalisen median kehittämiseen Turun AMK:n opiskelijatyönä.

Teksti: Mari Loikkanen, kuva: Minna Lielahti

Skrollatessa UWIS Oy:n some-kanavia ruudulle ilmestyy kuvia tummansinisestä merestä ja sukeltajista täysissä varustuksissaan. Some-postaukset on suunniteltu tarkkaan etukäteen. 

Postausten tavoitteena on esitellä UWISin vedenalaista navigointi- ja seurantajärjestelmää ja lisätä tietoisuutta siitä.

Kaarinalainen sukellusalan yritys UWIS kääntyi Turun AMK:n puoleen saadakseen uutta virtaa sosiaalisen median kanavilleen. Yhteistyö aiheen suhteen alkoi jo vuosia sitten, kun UWISin toimitusjohtaja Pertti Arvonen teetti opinnäytetyön Turun AMK:n opiskelijalla siitä, miten somen käyttöä voitaisiin hyödyntää sukellusbisneksen tukena.

─ Opinnäytetyö antoi hyvän pohjan tuleville suunnitelmille sen suhteen, mikä somessa toimii ja mikä ei, Arvonen sanoo.

Lisää näkyvyyttä UWIS-järjestelmälle

Turku tarjoaa mahdollisuutta TKI-seteliin pienille ja keskisuurille yrityksille, jotka tekevät yhteistyötä Turun alueen korkeakoulujen kanssa. Arvonen keksi hyödyntää TKI-seteliä saadakseen kehitettyä UWISin sosiaalista mediaa eteenpäin Turun AMK:n MyyntiAkatemian kanssa.

Markkinoinnin ja myynnin opiskelijat laativat UWISille sosiaalisen median suunnitelman. Arvonen kuvaili heille selkeän tavoitetilan, joka yrityksellä on tuotteensa suhteen.

UWIS kehittää ja myy vedenalaista seuranta-, navigointi-, datankeruu- ja viestintäjärjestelmää nimeltään UWIS System. Järjestelmä on tarkoitettu monenlaiseen sukelluskäyttöön: pelastus- ja viranomaissukeltamiseen, puolustusvoimille, vaativaan harrastussukellukseen sekä huvi- ja turismisukellukseen laivanomistajille.

Arvonen näkee volyymiä erityisesti turismisukelluksessa. Silti turistialueiden laivanomistajat eivät välttämättä halua investoida lisäturvaan, vaikka siitä olisikin hyötyä. Tähän ristiriitaan UWIS haluaa iskeä somen voimalla.

─ Haluamme tuotteelle näkyvyyttä, että asiakkaatkin osaisivat toivoa laivanomistajilta investointia tällaisiin järjestelmiin, jotka tuovat turvallisuutta. Sitä kautta voimme vaikuttaa loppuasiakkaaseen, Arvonen kertoo.

UWIS.jpg
Opiskelijat pyrkivät tuomaan erilaisilla some-sisällöillä näkyvyyttä sukellusalan yritys UWISin toiminnalle. Somessa kuvat ovat tärkeitä. Kuva: Pertti Arvonen

Hyvä kemia opiskelijoiden kanssa

Turun AMK:n opiskelijoiden laatimassa some-suunnitelmassa mietittiin, miten ja millä kanavilla lähestyä loppuasiakkaan rajapintaa. Lopputulemana oli, että somessa olisi hyvä olla aktiivisemmin esillä. 

Arvonen oli todella tyytyväinen suunnitelman tekoon. Hän kuvailee, että opiskelijaryhmä oli innostunut ja hyvää ainesta. Ryhmä piti kiinni siitä, että asiat hoituvat, ja heidän kanssaan yhteistyö pelasi.

─ Pidin kovasti heidän loppuesittelystään, jossa oli meidän graafisen ilmeemme mukaisia esimerkkejä. Se näytti tosi hyvältä ja he osasivat hienosti myydä seuraavan vaiheen, että mitä sisältö sitten voisi olla. Koen, että meillä oli tosi hyvä kemia opiskelijoiden kanssa.

Arvonen vakuuttui suunnitelmasta ja halusi viedä sen käytäntöön. Seuraavana vaiheena siirryttiin toteutukseen. Toteutusvaihe on parhaillaan meneillään ja sitä hoitaa uusi opiskelijaryhmä, josta puolet oli mukana suunnitelmavaiheessa. 

Opiskelijat julkaisevat somesisältöä UWISin eri kanaville: esimerkiksi tiedossa on laite-esittelyjä ja live-videoita.

Uutta potkua tekemiseen

UWISille yhteistyö on ollut arvokasta ja sitä kautta mikroyrittäjä Arvonen on saanut myös uutta potkua tekemiseensä.

─ On ollut hienoa, kun on ollut porukkaa ympärillä tekemässä. Erityisesti tarve on ollut kuluttajamarkkinoinnin osaamiselle. Suunnittelen jopa palkkaavani jonkun MyyntiAkatemiasta valmistuneen ja sukelluksesta kiinnostuneen nuoren, Arvonen kertoo.

Yhteistyö on raottanut myös näkökulmaa nuorten maailmaan ja työllistymisen uusiin tuuliin. Nykyään yritysten on satsattava entistä enemmän yrityskuvaan, jotta nuoret haluaisivat hakeutua juuri tiettyyn paikkaan töihin.

─ Sukellusalalle kaivattaisiin uutta sukupolvea ja ehkä tätä kautta saadaan ylipäätään lisää nuoria kiinnostumaan sukeltamisesta. Facebook tavoittaa sukeltajaharrastajat parhaiten, mutta nuoret eivät ole enää siellä, vaan esimerkiksi Tiktokissa, Arvonen toteaa.

Tutustu MyyntiAkatemiaan

MyyntiAkatemia on Turun ammattikorkeakoulun oppimisympäristö markkinoinnin ja myynnin opiskelijoille.