Köysiradan pilariremontti alkaa
Vanhan köysitehtaan pilareiden ja perustusten uusiminen vaikuttaa Linnankadun ja Varvintorin liikenteeseen loppuvuoteen asti.
Vuonna 1934 rakennettu 270 metriä pitkä 86 pilarin varassa seisova köysitehdas on ainutlaatuinen, historiallinen ja näkyvä maamerkki Aurajokirannassa. Rakennuksen kunnon jatkuvassa seurannassa havaittu perustusten painuminen ja pilarien rapautuminen käynnistää mittavan remontin.
– Pilarityö on poikkeuksellinen suunnitteluhaaste. Suomessa ei tiettävästi kenelläkään ole kokemusta tällaisen rakennuksen perustuksien täydellisestä uusimisesta, kertoo Sweco PM Oy:n projektipäällikkö Joona Henrichs. Suunnittelussa ja toteutuksessa on siis pyritty varautumaan yllätyksiin ja remontinaikaiset tukirakenteet on laskettu varman päälle, Henrichs jatkaa.
Remontti alkaa köysiradan alla olevien kaapeleiden siirtämisellä ja uusien anturoiden paalutuksella.
– Työmaa-alue kaventaa Linnankatua marraskuuhun asti. Tällä on suuri vaikutus liikenteen sujumiseen etenkin ruuhka-aikoina. Työmaa-alueen kohdalta poistuu kaksi suojatietä ja Varvintorin puolelta linja-autopysäkki. Kulku Linnankadun ja Varvintorin välillä on poikki koko remontin ajan. Toukokuun puolen välin jälkeen saamme Konservatorion pääoven kohdalle tilapäisen suojatien, kertoo Rakennusliike Kemppe Oy:n työpäällikkö Ilmari Penttilä.
Kesän aikana myös Varvintorin kansitaso ja portaat remontoidaan. Remontista eri vaiheissaan aiheutuu lähitaloyhtiöihin meluhaittaa.
– Pilari- ja torikannen remontti vaikuttaa merkittävästi kulkuun Taidekampuksen tiloihin. Pyrimme huomioimaan muuttuvat kulkureitit niin paikallisina opasteina kuin tapahtumatiedotuksessamme, kertoo Turun AMK:n Taideakatemian koulutusjohtaja Timo Tanskanen.
Yleisö on remontista huolimatta tervetullutta Sigyn-salin ja Köysiteatterin tilaisuuksiin ja tapahtumat huomioidaan työskentelyaikatauluissa.
– Turun konservatorion oppilaille suositellaan työmaa-alueen kiertämistä ja tiloihin saapumista Crichtoninkadun puoleisesta sisäänkäynnistä, ohjeistaa konservatorion rehtori Juha Järvinen.