Alumni: Pienten peliyritysten markkinoinnista hankeasiantuntijaksi
Lasse Lehtonen aloitti digitaalisen liiketalouden opinnot Turun AMK:ssa syksyllä 2021. Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustamisen kautta Lehtonen ehti valmistua pikavauhtia ja aloittaa tammikuussa Turun AMK:ssa hankeasiantuntijana.
Teksti ja kuva: Siiri Welling
– Salainen taitoni on se, että osaan ohjelmoida. En vain halua mainostaa sitä kenellekään, ettei kukaan vain kohdista minuun ohjelmoinnin työpanosta. Se ei ole tehokkainta työaikaa minulle, nauraa Lasse Lehtonen.
Lehtonen valmistui Turun ammattikorkeakoulusta digitaalisen liiketalouden tradenomiksi. Valmistumisensa jälkeen hän aloittaa Turun AMK:n Digitaidot-hankkeen hankeasiantuntijana.
Hankeasiantuntijan rooli ei kuitenkaan ollut Lehtosen suunnitelmissa, kun hän nuorempana mietti uravaihtoehtoja. Ohjelmointi kiinnosti lukiolaista, minkä takia Lehtonen hakeutui opiskelemaan alaa Vaasan yliopistoon vuonna 2014. Lehtonen oli yläasteikäisestä lähtien suunnitellut pelejä ja tehnyt niihin esimerkiksi grafiikkaa.
– Aloitettuani tekniikan opinnot huomasin kuitenkin, että ohjelmointi on mukavaa niin kauan, kun sitä ei tee työkseen. Sen jälkeen vaihdoin alaa ja opiskelin hetken kauppatieteitä. Lopulta kuitenkin oma yritystoiminta ja työnteko vei mennessään, joten tutkinto jäi vaiheeseen, muistelee Lehtonen opiskelutaivaltaan.
Lehtonen teki töitä omassa yrityksessään nimeltä Grove Comp. Sen tarkoituksena oli auttaa pieniä videopeliyrityksiä pelien julkaisemisessa ja markkinoinnissa. Tarvetta markkinoinnille oli, sillä peliala kasvoi kovasti 2010-luvulla.
– Yritys syntyi siitä havainnosta, että melkein yksikään pieni pelialan yritys ei osannut myydä pelejään siten, että ne tavoittaisivat asiakkaita. Peliyritysten ajatus oli, että jos peli on hyvä, se kyllä myy. Opettelin markkinointiasioita googlen kautta ja aloin hommata pieniä pelialan yrityksiä myyntialustoille. Käytännössä pelit julkaistiin Steam-alustalla netissä. Julkaisuprosessissa yleisö sai äänestää, mitkä pelit se halusi julki alustalle. Isot yritykset pystyivät hyödyntämään omia julkaisukanaviaan, mutta pienillä yrityksillä ei ollut vielä tarvittavaa laajaa yleisöä, selventää Lehtonen ongelmaa.
Lehtonen kertoo, että erästä pientä peliä päädyttiin esittelemään Twitterissä lyhyen videoklipin kautta. Videossa oli katkelma pelistä, jossa jänis yritti väistellä erilaisia teräaseita. Video sai hetkessä yli puoli miljoonaa näyttökertaa. Seuraava julkaisu taas tavoitti vain vaivaiset 500. Lehtonen ryhtyi tutkimaan julkaisun näyttökertoihin vaikuttavia asioita, teki testijulkaisuja ja etsi tietoa. Analysoimalla dataa hänen onnistui saada pienten pelialan yritysten pelejä Steam-alustalle.
Ahotointi lyhensi opiskeluaikaa
Alkuvuonna 2021 Lehtonen kuitenkin päätti, että nyt olisi aika syventää omaa osaamista ja kouluttautua. Salolaisena hän päätti ensin tarkistaa Salossa olevat koulutusvaihtoehdot. Lehtonen yllättyi iloisesti huomatessaan, että häntä kiinnostava opintokokonaisuus järjestettäisiin kokonaan Salossa.
– Olen aikaisemmin nähnyt, miten pienillä paikkakunnilla voidaan antaa kokonaisvaltaisempaa ja yksilön paremmin huomioivaa opetusta. Siksikin päädyin valitsemaan Salon koulutuksen. Tämä myös piti paikkansa, sain paljon hyvää henkilökohtaista ohjausta, sanoo Lehtonen.
Parasta opinnoissa oli monipuolisuus. Vaikka tutkinnon nimestä voisi jotain muuta päätellä, käsiteltiin koulutuksessa liiketoimintaa laajasti. Opintojen osana tradenomiopiskelijat järjestivät esimerkiksi tapahtuman, johon kutsuttiin Rovion entinen toimitusjohtaja Peter Vesterbacka. Opiskelu oli kaikkinensa hyvin konkreettista. Lehtonen kiittelee myös opiskelumateriaalista, joka oli ajantasaista ja tarjosi tuoretta tietoa.
Opintojen alussa Lehtonen keskusteli opiskelumahdollisuuksista opettajatuutorinsa kanssa. Opettaja vinkkasi, että opintopisteitä on mahdollista suorittaa myös Turun AMK:n hankkeiden kautta. Siten Lehtonen päätyi vetämään CV- ja nettisivukoulutusta työttömille hankkeen kautta.
– En ollut aikaisemmin vetänyt koulutuksia, mutta oli hienoa, että ensimmäisen vuoden opiskelija pääsi mukaan. Myöhemmin päädyin mukaan
Digitaidot-hankkeeseen
, jo ihan suunnitteluvaiheeseen. Ensin tarjosin Digitaidot-hankkeessa käyttöliittymäkoulutusta. Kun kouluttaminen näytti sujuvan, tarjottiin minulle enemmän koulutusmahdollisuuksia, sanoo Lehtonen.
Digitaalisen liiketalouden koulutus kestää tavallisesti kolme ja puoli vuotta. Lehtonen päätti kuitenkin kiriä koulutuksen kasaan jo puolessatoista vuodessa. Kirimisen mahdollisti erityisesti aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen eli ahotointi. Lehtonen sai hyväksiluettua Vaasan yliopistossa opiskeltuja kursseja. Nopeuttaakseen valmistumistaan hän hyödynsi myös CampusOnlinesta löytyviä kursseja ja yhdisti harjoittelun ja opinnäytetyön teon joustavasti muiden opiskelujen lomaan. Vaikka Lehtonen on reissannut paljon Oulun ja Salon väliä junalla, ei tiivistahtinen opiskelu ole haitannut häntä lainkaan.
– Tulevaisuudessa haluaisin ehkä vielä perehtyä opettamiseen. Voisin aivan hyvin suorittaa ammatillisen opettajan pätevyydet. Ensi kesän jälkeen keskityn varmaan enemmän toiseen yritykseeni, mutta muuten suunnitelmani ovat auki. En tosin poissulje ylempää korkeakoulututkintoa, sen aika ei vain ole vielä, sanoo Lehtonen.