![](/media/filer_public_thumbnails/filer_public/b3/24/b324ee69-be2e-4346-a15d-b4fa4d90801c/toimintaterapeutti_paiva_678x320.jpg__678x310_q80_crop-smart_subsampling-2.jpg)
Simulaatio osaksi toimintaterapiakoulutusta – SIMBA-projekti käynnistyi
Toimintaterapiakoulutuksessa simulaatio-opetuksen systemaattinen hyödyntäminen on vielä vähäistä. Kansainvälinen SIMBA-projekti (Simulation based learning in Occupational Therapy Education) kehittää simulaatio-oppimisen mallia ja sisältöjä osaksi koulutusta.
Turun ammattikorkeakoulun uusi projekti vahvistaa toimintaterapeuttien oppimista ja tuo simulaatio-opetuksen kiinteämmäksi osaksi opintoja. Joulukuussa käynnistyneessä Erasmus-rahoitteisessa hankkeessa ovat mukana Suomen lisäksi Belgia, Turkki, Itävalta ja Kroatia.
– Projektin aikana kehitetään simulaatio-oppimisen malli, joka pyritään sisällyttämään opintojen eri vaiheisiin. Lopputuloksena tuotetaan simulaatio-opetuksen arviointimenetelmä sekä vapaasti käytettävissä oleva oppimisalusta verkkoon. Lisäksi projektissa kehitetään 15 erilaista strukturoitua digitaalisesti tai luokkahuonetilanteessa toteutettavaa skenaariota sekä manuaali simulaatiotilanteisiin, projektipäällikkö Anu Kuikkaniemi kertoo.
Simulaatio-opetuksen kautta on mahdollista harjoitella käytännön tilanteita turvallisessa tilassa. Parhaimmillaan simulaatio liittää useampia opintokokonaisuuksia luontevasti toisiinsa.
– Tarkoituksena on yhdistää opittu teoria käytännön tilanteisiin. Simulaatio-opetuksen kannalta on tärkeää, että simulaatiotilanteet ovat etukäteen hyvin suunniteltuja. Lopuksi oppimiskokemus käydään yhdessä läpi.
Kuikkaniemen mukaan simulaatio-oppimisella vahvistetaan toimintaterapian vaikuttavuutta ja asiakaslähtöisyyttä.
– Simulaation kautta opiskelijat voivat harjoitella esimerkiksi kriittisen ajattelun ja päätöksenteon taitoja sekä tutkia monimuotoisiakin yhteiskunnallisia ilmiöitä, jotka linkittyvät erilaisiin toimintaterapian asiakastilanteisiin.