Alumni: Tutkimusassistentin työt aukaisivat uran moottorien tuotekehityksen puolella
Riku Tainio opiskeli Turun AMK:ssa ajoneuvo- ja kuljetustekniikan insinööriksi. Hänen opinnäytetyönsä käsitteli moottorin suorituskykyä ja päästöjä, ja johti lopulta työpaikkaan AGCO Powerilla.
Teksti: Siiri Welling
Kuva: Riku Tainio
Riku Tainio on aina ollut kiinnostunut autoista. Pienenä poikana hän osasi kertoa tiellä liikkuvien autojen merkit. Siksi olikin itsestään selvää, että Tainio hakeutuisi opiskelemaan autoalalle lukion jälkeen.
– Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan opinnot kuulostivat mielenkiintoiselta. Tietysti sen vuoden kevään haussa oli muitakin vaihtoehtoja, mutta ajan myötä oikea valinta kirkastui mielessä, kertoo Tainio.
Opinnot olivat alkuun hyvin teoriapainotteisia, kuten insinööriopinnot yleensä ovat. Aihepiiri oli kuitenkin mielenkiintoinen ja Tainio koki, että opittuja asioita pystyi opintojen edetessä yhä enemmän soveltamaan käytännössä.
– Sitten eräällä oppitunnilla ryhmälle tultiin esittelemään Moottori- ja voimalinja -tutkimusryhmän opparipaikkaa. Kiinnostuin ja hain mukaan. Pääsin tekemään tutkimusta AGCO Powerille, sanoo Tainio.
Syksyllä 2017 Tainio sai assistentin paikan AMK:n moottori- ja voimalinjalaboratoriosta, ja tutki työkonedieselmoottorin pyörintänopeusalueen kaventamisen vaikutusta moottorin suorituskykyyn ja pakokaasupäästöihin. Tainio suoritti assistentin roolissa mittauksia, kyseli tarkennuksia ja kirjoitti tuloksista oman opinnäytetyönsä. Tainio valmistui kesäkuussa 2018.
Valmistumisen jälkeen suoraan töihin
Opintojen loppusuoralla Moottori- ja voimalinja -tutkimusryhmän tutkimusvastaava Mika Laurén soitti Tainiolle, ja kertoi AGCO Powerin etsivän työntekijää. Hän kehotti hyvää tutkimustyötä tehnyttä Tainiota laittamaan yritykseen hakemuksen ja ansioluettelon. Tainio tarttui heti mahdollisuuteen.
– Pääsinkin töihin AGCO Powerille tuotekehitykseen. Työtehtäväni liittyivät pääasiassa moottorin palamiskehityksen säätämiseen ja testaamiseen suorituskyvyn ja päästöjen osalta. Noin vuoden kuluttua minua pyydettiin toiseen tiimiin ja vaihdoin sisäisesti moottori-installaatiotiimiin, jossa jatkoin pitkälti samoja hommia. Monipuolisemman työnkuvan ansiosta pääsin lisäksi matkustamaan ja näkemään koneita kentälle ympäri maailmaa, kertoo Tainio.
Työreissuja on ollut sekä Euroopassa ja erityisesti Saksassa, mutta myös Brasiliassa. Enimmäkseen hänen homminaan tuotannon auditoijana oli ajoneuvoille tehtävät installaatiomittaukset, joilla varmistetaan, että moottori täyttää sille asetetut vaatimukset myös ajoneuvossa. Lisäksi työtehtäviin on kuulunut muun muassa tuotantoauditointi moottori-installaation osalta.
– Reissut olivat yleensä muutaman viikon mittaisia. Brasiliassa AGCO:lla on kaksi eri tehdasta, joissa tehdään ajoneuvoja paikallisille markkinoille ja tietysti Brasilian ulkopuolelle. Työmatkoilla tutustuin laajasti AGCOn toimintaan ja sain tietysti solmittua uusia tuttavuuksia, kertoo Tainio.
Työkomennukselle Saksaan
Muutama kuukausi sitten Tainio otti jälleen hypyn tuntemattomaan. AGCO Powerilla oli ilmoitus avoimesta työpaikasta Fendtin traktoritehtaalla Marktoberdorfissa Saksassa. Fendt on osa AGCO-konsernia. Tainio pakkasi matkalaukkunsa ja muutti marraskuussa täysin uuteen paikkaan.
– Nimikkeeni on edelleen sama, olen täällä komennussopimuksella nyt pari vuotta. Teen töitä validointiosastolla ja käytännössä validoin ajoneuvoja moottoriin ja sen komponentteihin liittyvissä asioissa. Käytännössä siis teen testejä traktoreille ja moottoreille ja osallistun aktiivisesti mahdollisten vika- ja ongelmatilanteiden selvittämiseen. Toimilla varmistetaan tuotantosarjan laatu, sanoo Tainio.
Töitä tehdään toimistossa, tuotantolinjalla, laboratoriossa sekä myös kentällä. Työ on alkanut hyvin ja kollegat ovat tulleet tutuiksi. Toimistolla työkielenä on englanti, mutta Tainio opettelee jo saksaa.
– Monet ihmiset täällä osaavat kyllä hyvin englantia, mutta kynnys puhua sitä on yllättävän suuri. Siksikin yritän opetella saksaa. Se auttaa päivittäistenkin asioiden hoidossa vapaa-ajalla.
Yrityksenä AGCO Power on tukenut Tainiota muutossa ja auttaa muun muassa asunnon löytämisessä. Työpäivien jälkeen Tainio suuntaa yleensä kuntosalille. Kunhan lunta tulee enemmän, aikoo Tainio suunnata lumilautailemaan Alpeille, joiden kupeessa Marktoberdorf sijaitsee.
Työasioissa Tainiota kiinnostaa uusi tekniikka. Tällä hetkellä työkonemaailmassa eletään eräänlaista murrosvaihetta, jonka tuoksinassa uudet työkoneet tulevat saamaan vaihtoehtoisia voimalinjavaihtoehtoja.
Esimerkiksi vedystä ja ammoniakista voisi löytyä potentiaalia perinteisen polttoaineen korvaajaksi
.
– Jos polttoaineet tuotetaan oikeasti vihreästi, niin silloin niissä on potentiaalia. Vielä suuremmille koneille uudet voimalinjat eivät ole ehkä vaihtoehto, mutta pienemmille kyllä. Väitän tosin, että tulemme vielä pitkän aikaa menemään perinteisillä voimalinjavaihtoehdoilla isoissa koneissa. Biopolttoaineiden kohdalla tärkeää olisi, että mietittäisiin sitä koko tuotteen päästöelinkaarta (ns. well-to-wheel) eikä pelkästään mitä ajoneuvossa tapahtuu (tank-to-wheel), sanoo Tainio.
Turun ammattikorkeakoulun ajoneuvo- ja kuljetustekniikan insinööriopintoja Tainio suosittelee kaikille sellaisille, jotka ovat kiinnostuneita tekniikasta ja haluavat oppia lisää.
– Itse olen melko vahva kyseenalaistaja. Haluan tietää, miksi ja miten joku asia toimii ja miksi joku toinen taas ei. Uteliaalle kyseenalaistajalle, joka on kiinnostunut autoista, koneista ja uudesta tekniikasta, tämä koulutus voisi sopia, päättää Tainio.