Turun AMK:n kehittämät meriteollisuuden VR-koulutussovellukset herättävät suurta kiinnostusta maailmalla
Alkukesän merenkulun Posidonia-suurtapahtumassa Ateenassa Turun AMK:n ständillä suurta kiinnostusta herättivät merenkulun VR-koulutussovellukset. Paraikaa sovelluksia testataan yhteistyössä ruotsalaisen Chalmersin teknillisen yliopiston kanssa.
Teksti: Martti Komulainen
– Liikuteltavuus, hinta ja monipuoliset datankeruumahdollisuudet, listaa yliopettaja, tutkimusvastaava Mika Luimula VR-sovellusten etuja suhteessa simulaattoreihin, kun puhutaan vaikkapa laiva- tai satamaympäristöjen erilaisista koulutussovelluksista.
Perinteisesti merikapteenit ovat kouluttautuneet laivamanöövereihin simulaattorilaitteistolla, merikomennusten lisäksi, mutta mahdollisimman todentuntuisen kokemuksen mahdollistavia simulaattoriympäristöjä on niukalti, ja ne ovat hintavia.
Luimula on Turun AMK:n Tulevaisuuden interaktiiviset teknologiat -tutkimusryhmän vetäjä. Tutkimusryhmä esitteli alkukesällä Turun AMK:ssa kehiteltyjä merenkulun VR-koulutussovelluksia Ateenassa, ja kiinnostus oli valtaisaa.
Luimula näkee tässä selvän markkinaraon, ja osana Business Finlandin rahoittamaa MariSOT-hanketta onkin tarkoitus tunnustella bisnesmahdollisuuksia sekä pohjustaa mahdollista startup-yritystä.
Chalmersin tulevat merenkulun ammattilaiset tuottavat dataa jatkokehitykseen
Chalmersin teknillisen yliopiston kanssa tehdään yhteistyötä merenkulun turvallisuuteen liittyvien sovellusten kehittämisessä.
Yliopistossa koulutettavat tulevat perämiehet ja merikapteenit ovat testanneet laivan väistötilanteita harjoittavaa VR-sovellusta. Opiskelijoiden silmäliikkeitä ja toimintaa sekä muiden alusten liikkeitä, sijoittumista ja suuntaa on rekisteröity monipuolisesti. Saatava datamassa lisää ymmärrystä harjoitustilanteessa tapahtuvasta toiminnasta, ja auttaa sovellusten jatkokehittämisessä.
– Etenkin merenkulkualalla on tarvetta siirtyä meriturvallisuuskoulutuksessa toteutuksiin, jotka tapahtuvat laivoilla. Tämä ei ole vain tehokkuus- ja kustannuskysymys, vaan kyseessä on myös turvallisemman merenkäynnin lisääminen. VR-teknologialla pyritään löytämään ratkaisuja myös tämän kaltaisiin ongelmiin, toteaa MariSOT-hankkeen projektipäällikkö, lehtori Juha Saarinen.
Seuraava askel VR-sovelluksissa ovat monikäyttäjäympäristöt. Puhutaan metaversestä, joka on virtuaalisuuden seuraava taso muodostuen usean käyttäjän muodostamista virtuaalitiloista.
– Tutkimusryhmällä on selkeä käsitys, mihin suuntaan koulutussovellusten kehittämisessä ollaan maailmalla menemässä. Koulutus tulee jatkossa tapahtumaan monikäyttäjäympäristöissä. Tutkimusryhmä on kehittämässä omaa metaverse-teknologiaa, joka luo erinomaisen lähtökohdan usean käyttäjän koulutuskokonaisuuksiiin, joissa korostuu erityisesti kollaboratiivinen työskentely, linjaa Mika Luimula.
Lue lisää metaversestä: Metaverse on jo täällä! Turun AMK kehitti usean käyttäjän virtuaalisen trukkikoulutussovelluksen