Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 5.9.2022

Turun AMK:n kehittämät meriteollisuuden VR-koulutussovellukset herättävät suurta kiinnostusta maailmalla

Alkukesän merenkulun Posidonia-suurtapahtumassa Ateenassa Turun AMK:n ständillä suurta kiinnostusta herättivät merenkulun VR-koulutussovellukset. Paraikaa sovelluksia testataan yhteistyössä ruotsalaisen Chalmersin teknillisen yliopiston kanssa.

Teksti: Martti Komulainen

– Liikuteltavuus, hinta ja monipuoliset datankeruumahdollisuudet, listaa yliopettaja, tutkimusvastaava Mika Luimula VR-sovellusten etuja suhteessa simulaattoreihin, kun puhutaan vaikkapa laiva- tai satamaympäristöjen erilaisista koulutussovelluksista.

Perinteisesti merikapteenit ovat kouluttautuneet laivamanöövereihin simulaattorilaitteistolla, merikomennusten lisäksi, mutta mahdollisimman todentuntuisen kokemuksen mahdollistavia simulaattoriympäristöjä on niukalti, ja ne ovat hintavia.

Luimula on Turun AMK:n Tulevaisuuden interaktiiviset teknologiat -tutkimusryhmän vetäjä. Tutkimusryhmä esitteli alkukesällä Turun AMK:ssa kehiteltyjä merenkulun VR-koulutussovelluksia Ateenassa, ja kiinnostus oli valtaisaa. 

Luimula näkee tässä selvän markkinaraon, ja osana Business Finlandin rahoittamaa MariSOT-hanketta onkin tarkoitus tunnustella bisnesmahdollisuuksia sekä pohjustaa mahdollista startup-yritystä.

Chalmersin tulevat merenkulun ammattilaiset tuottavat dataa jatkokehitykseen

Chalmersin teknillisen yliopiston kanssa tehdään yhteistyötä merenkulun turvallisuuteen liittyvien sovellusten kehittämisessä. 

Yliopistossa koulutettavat tulevat perämiehet ja merikapteenit ovat testanneet laivan väistötilanteita harjoittavaa VR-sovellusta. Opiskelijoiden silmäliikkeitä ja toimintaa sekä muiden alusten liikkeitä, sijoittumista ja suuntaa on rekisteröity monipuolisesti. Saatava datamassa lisää ymmärrystä harjoitustilanteessa tapahtuvasta toiminnasta, ja auttaa sovellusten jatkokehittämisessä.

– Etenkin merenkulkualalla on tarvetta siirtyä meriturvallisuuskoulutuksessa toteutuksiin, jotka tapahtuvat laivoilla. Tämä ei ole vain tehokkuus- ja kustannuskysymys, vaan kyseessä on myös turvallisemman merenkäynnin lisääminen. VR-teknologialla pyritään löytämään ratkaisuja myös tämän kaltaisiin ongelmiin, toteaa MariSOT-hankkeen projektipäällikkö, lehtori Juha Saarinen.

Seuraava askel VR-sovelluksissa ovat monikäyttäjäympäristöt. Puhutaan metaversestä, joka on virtuaalisuuden seuraava taso muodostuen usean käyttäjän muodostamista virtuaalitiloista. 

– Tutkimusryhmällä on selkeä käsitys, mihin suuntaan koulutussovellusten kehittämisessä ollaan maailmalla menemässä. Koulutus tulee jatkossa tapahtumaan monikäyttäjäympäristöissä. Tutkimusryhmä on kehittämässä omaa metaverse-teknologiaa, joka luo erinomaisen lähtökohdan usean käyttäjän koulutuskokonaisuuksiiin, joissa korostuu erityisesti kollaboratiivinen työskentely, linjaa Mika Luimula.

 

Lue lisää metaversestä:  Metaverse on jo täällä! Turun AMK kehitti usean käyttäjän virtuaalisen trukkikoulutussovelluksen

Tulevaisuuden interaktiiviset teknologiat -tutkimusryhmä (FIT, Futuristic Interactive Technologies)