Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 8.2.2022

Käänteisessä opetuksessa luennot kuunnellaan kotona ja tunneilla keskitytään itse asiaan: ”Olemme saavuttaneet erinomaisia tuloksia”

Luentoja saleissa ja laskuharjoituksia kotona – kuulostaako tutulta? Lehtori Tommi Metso tarttui jo liki kymmenen vuotta sitten toisenlaiseen opetustapaan, eikä ole katunut. Millainen on käänteinen opetusmalli?

Teksti: Veera Laaksonen

– Kun noin kymmenen vuotta sitten lähiopetuksen tuntimäärää vähennettiin, minun täytyi miettiä, miten opetukseni rakennan. Tajusin, etteivät opiskelijat tarvitse läsnäoloani luentoja kuunnellessaan, vaan apu on tarpeen käytännön laskuharjoituksiin siirryttäessä, kertoo Metso.

Metso siirtyi opetustapaan, jossa hän nauhoitti kaikki luentonsa ja latasi ne Youtubeen. Opiskelijat pystyivät katsomaan ne itselleen sopivana ajankohtana ja tarvittaessa palaamaan tiettyihin asioihin uudelleen. 

Lähiopetustunnit pyhitettiin käytännön laskuharjoituksille, joissa Metso pystyi auttamaan opiskelijoita tarvittaessa.

Ryhmissä vertaisoppien opettajan tuella

Paraikaa Metsolla on käynnissä Lujuusopin perusteet -niminen opintojakso. Kaikki kurssia koskevat tallenteet löytyvät opiskelualusta Itslearningistä. Luentojen lisäksi opiskelijat laskevat ja palauttavat itsenäisesti tehtäviä. Vapaaehtoisille laskentatunneille on tervetullut, jos luentomateriaali tai laskutehtävät eivät aukene. 

– Normaalisti laskentatunnit toteutetaan kampuksella, tällä hetkellä etänä Teamsissa. Toivottavasti pääsisimme taas pian palaamaan lähiopetukseen, Metso toivoo. 

Opettaja suosittelee opiskelijoille laskujen läpikäymistä yhdessä ryhmissä. Tällöin opiskelijat voivat auttaa toinen toistaan vertaisoppien – samalla opettajalta avun pyytämisen kynnys madaltuu. 

– Minä lähden kiertelemään luokassa ja tarvittaessa autan. Tällä olemme saavuttaneet erinomaisia tuloksia. 

Jari Kauhanen opiskelee konetekniikkaa Turun AMK:ssa.
Jari Kauhaselle etäopetus sopii. Hän on motivoitunut tekemään kursseilla ahkerasti töitä, minkä vuoksi käänteinen opetus on mielekästä.

Kolmannen vuoden koneinsinööriopiskelija Jari Kauhaselle kyseinen opetusmalli sopii loistavasti. Hän voi käydä opintojakson teoriaosuutta omaan tahtiin läpi, perehtyä tehtäviin ja saapua laskentatunneille ongelmallisten tehtävien kanssa. 

– Käänteinen opetus ja Metson tapa opettaa ovat minusta todella mielekkäitä. Tunneilla hän auttaa opiskelijoita ymmärtämään laskujen lisäksi laajemmin tehtävän eri vaiheita, muttei kuitenkaan laske tehtäviä opiskelijan puolesta tai anna valmiita vastauksia, Kauhanen kertoo.

Metso hyödyntää käänteistä opetusta tätä nykyä kaikilla kursseillaan. Malli on mielekäs myös opettajalle itselleen.

Tilastot kertovat toimivuudesta

Metso havaitsi jo vuosia sitten, että käänteinen opetus toimii etenkin monimuoto-opiskelijoilla.

– Monimuoto-opiskelijoille sopii erityisen hyvin, että luentoja voi kuunnella esimerkiksi tauoilla tai töiden jälkeen ja erillisillä laskutunneilla oli mahdollista pyytää opettajalta lisäapua. Opetusmallin ansiosta kurssin arvosanat nousivat monella numerolla.

Päiväopiskelijoilla muutos ei ollut aluksi yhtä suurta. Metso kertoo päiväopiskelijoiden tarvitsevan enemmän motivaatiota. 

– Nykyään palkitsen opiskelijoita oikein ratkaistuista tehtävistä, mikä toimii porkkanana. 
Opintojakson päättää perinteinen tentti, mutta kurssin aikana tehdyt laskuharjoitukset Metso ottaa huomioon arvosanaa annettaessa. 

Kauhanen haluaa painottaa, että käänteinen malli edellyttää opiskelijalta paljon motivaatiota ja itsenäistä työtä.

– Ennen laskutunteja on tutustuttava materiaaliin ja ratkaistava tehtäviä, jotta tunneilla opettajan tuesta saa oleellisen irti. Kun tunneille saapuu opiskelijoita, jotka eivät ole tehneet töitä kotona, menee parin tunnin opetuksesta iso siivu perustehtävien läpikäymiseen, eikä vaikeammille jää aikaa, Kauhanen toteaa. 

– Toivoisin, että tämä opetustapa yleistyisi muillakin opintojaksoilla. Kun opiskelija tekee itse töitä oman edistymisensä eteen, on tämä malli perinteistä opetustapaa toimivampi, Kauhanen lisää.