Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 21.2.2022

eBussed-projekti edistää sähköbussien käyttöönottoa Turussa ja Euroopassa

Turun ammattikorkeakoulun koordinoimassa projektissa on tarkoitus tukea Turun kaupungin ilmastosuunnitelmaa.

Teksti: Siiri Welling
Kuva: Jassi Aho


Euroopan mittakaavassa katsottuna Turun kaupungilla pyyhkii hyvin joukkoliikenteen sähköistymisen kentällä, arvioi Turun ammattikorkeakoulun projektipäällikkö Aleksi Heinonen. Heinonen on muutaman vuoden työskennellyt kansainvälisessä eBussed-projektissa , jonka tavoitteena on parantaa profiililtaan erilaisten alueiden valmiutta ottaa käyttöön uusia sähköbussijärjestelmiä sekä laajentaa ja kehittää jo olemassa olevia järjestelmiä. 

– Projektin ensimmäisen vaiheen aikana olemme tehneet kokemusten vaihtoa viiden muun partnerimaan kanssa. Alun perin tarkoituksena oli tehdä fyysisiä opintomatkoja näihin partnerimaihin, mutta koronapandemia sotki nämä suunnitelmat muutamaksi vuodeksi, kertoo Heinonen. 

Projektin tapaamiset ja tapahtumat ovat tapahtuneet pitkälti nettiyhteyksien välityksellä. Heinosen mukaan Turun joukkoliikenteen sähköistymisaste suhteutettuna muihin projektiin osallistuviin maihin on varsin hyvällä tolalla. 

– Tällä hetkellä noin neljäsosa Turun busseista kulkee jo sähköllä. Sen saavuttamiseen ei ole vaadittu ylimääräistä rahaläjää, vaan tilanne on saavutettu markkinaehtoisesti. Kun hanketta suunniteltiin, valikoitui kumppaneiksi maita, joissa kolmessa oli jo sähköbusseja ja kolme vasta suunnitteli niiden hankintaa. Eli Turku menee samassa junassa Utrechtin ja Hampurin kanssa ja on hyvässä vauhdissa Suomen ja Euroopan mittakaavassa, sanoo Heinonen. 

eBussed-projektista on tuotettu myös videoita, yhden niistä voit katsoa tästä: 



Kaupunkien joukkoliikenne on järjestynyt hyvin eri tavoin. Erot voivat olla huomattavat jopa saman maan naapurikaupunkien välillä. Hampurissa esimerkiksi on kaksi isoa toimijaa, jotka ovat molemmat kaupungin omistuksessa. Tahot suunnittelevat liikenteen, ostavat bussit ja operoivat kaiken itse. Turussa puolestaan Fölillä ei ole omia busseja. Liikennöitsijät linjoille valitaan kilpailutuksen kautta. 

– Tämä ei kuitenkaan ole hidastanut sähköbussien käyttöönottoa Turussa. Tällä hetkellä näyttää siltä, että sähköbussien määrä nousee aina, kun tulee aika kilpailuttaa uusi bussilinja.

Asiantuntijaryhmät mukana projektissa

Projektin kantavana ajatuksena on oppia muilta ja replikoida hyväksi havaittuja toimintatapoja oman alueen käyttöön. Turun AMK on ollut kiinnostunut erityisesti kahdesta hyvästä käytännöstä, joita on toteutettu juuri Hampurissa. 

– Toinen on Hampurin kaupungin bussioperaattorin systemaattisempi lähestyminen sähköistymiseen. He laativat seitsemästätoista työpaketista koostuvan yksityiskohtaisen tiekartan, joka kuvaa osa-alueittain asioita, jotka on huomioitava sähköistymistavoitteiden saavuttamiseksi, sanoo Heinonen. 

Hankkeessa on ollut neljä asiantuntijaryhmää, jotka ovat pohtineet sähköisiin linja-autoihin liittyviä asioita. Ensimmäisessä ryhmässä keskityttiin pelkästään bussiliikenteen sähköistymisen haasteisiin ja sitä edistäviin asioihin, kun taas toisessa puhuttiin sähköistymisen teknisistä vaatimuksista. Luupin alla olivat esimerkiksi latausjärjestelmien paloturvallisuusasiat. Lisäksi asiantuntijaryhmissä on pyritty tunnistamaan alueiden erityispiirteitä ja alueellisesti tärkeitä asioita joukkoliikenteen kannalta sekä sähköbusseihin liittyviä hankinta- ja liiketoimintamalleja. Neljäs ryhmä keskittyi itse käyttäjiin, kuten matkustajiin, kuljettajiin ja huoltohenkilökuntaan. 

– Sitä työryhmää vedettiin täältä AMK:n puolelta. Autopuolen asiantuntija Markku Ikonen veti työryhmää. Siinä tehtiin myös laajempi selvitys käyttäjäryhmän kokemuksista ja ennakkoasenteista. Tulokset olivat hyviä, sanoo Heinonen.
 
Turun kaupunki ei ole ollut eBussed-projektissa partnerina, mutta on osallistunut tiiviisti toimintaan, sillä Föli ja Turun kaupunkiliikenne ovat hankkeen avainkohderyhmiä. 

Kevään aikana viimeistellään kunkin alueen toimintasuunnitelmat. Niiden tarkoituksena on luoda konkreettisia ohjeita ja käytäntöjä, joiden avulla yhä useampi Turussa liikkuva linja-auto olisi sähkökäyttöinen. Keväämmällä valmistuvan selvityksen tavoitteena on tukea Turun kaupungin ilmastosuunnitelmaa, joka tähtää hiilineutraaliuteen vuoteen 2029 mennessä. 

– Sen suunnitelman avulla voimme tukea Turun kaupunkia ilmastotavoitteiden saavuttamisessa, sanoo Heinonen. 

eBussed-projekti päättyy  ensi vuoden kesällä. Projektissa on mukana Turun AMK:n Uusi energia -tutkimusryhmä. 

Lue lisää hankkeesta:  Building capacities for European-wide e-bus deployment

Projektissa julkaistut temaattiset raportit

Tutustu projektin aihetta eri kulmista käsitteleviin raportteihin, jotka kokoavat yhteen työryhmien keräämän tiedon ja hyvät käytänteet (in English).

Tutustu tutkimusryhmään