Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 2.2.2022

Digiosaamisen tarve kasvaa alati – Turun AMK mukana kehittämässä opettajien ja opiskelijoiden osaamista

Niin työelämässä kuin korkeakouluissakin on herätty tarpeeseen digitaalisen markkinoinnin osaajista. Digimarkkinoinnin kanavat ja menetelmät muuttuvat alati, minkä vuoksi myös alan opettajat ovat uuden edessä – millaista osaamista työelämä kaipaa, ja miten korkeakouluissa voidaan tuottaa entistä enemmän näitä taitoja?

Teksti: Veera Laaksonen

Digitaalinen osaaminen ja asiakasymmärrys korostuvat palveluiden siirtyessä verkkoon, minkä vuoksi näitä taitoja tulevat tulevaisuudessa tarvitsemaan lähes kaikkien alojen osaajat, uskoo liiketalouden opetus- ja tutkimushanketehtävissä työskentelevä lehtori Kai Schleutker.

Schleutker on yhteyshenkilönä vuoden alussa toimintansa startanneessa DEMS – Developing e-Skills for the Business Market -projektissa, jossa yhdessä eurooppalaisten korkeakoulukumppaneiden kanssa kannustetaan opettajia sisäistämään uusia digitaalisen markkinoinnin menetelmiä. Tarkoituksena on madaltaa opettajien digikynnystä ja luoda uusia digimarkkinoinnin opintojaksoja alan opiskelijoille.

– Jotta voimme tarjota opiskelijoille yritysten kaipaamia digimarkkinoinnin taitoja, meidän tulee ensin tarjota koulutusta opetushenkilökunnalle. Tämä on erinomainen tilaisuus opetushenkilöstölle kehittää itseään ja omaa osaamista, Schleutker näkee.

Projektin ensi vaiheessa kartoitetaan, millaista digimarkkinoinnin osaamista tarvitaan työmarkkinoilla, erityisesti pk-yrityksissä. Tätä varten suunnataan kysely noin 200 pk-yritykseen kaikissa partnerimaissa - Suomen lisäksi Portugalissa, Hollannissa sekä koordinaattorimaassa Puolassa. Mukana projektissa ovat Politecnico Porto, HU Utrechtista sekä GTU Gdanskista.

Konkreettisia tavoitteita

Turun ammattikorkeakoululla on projektissa pedagogisen asiantuntijan rooli, jossa se kehittää kaikille sopivia menetelmiä digitaalisen markkinan ymmärtämiseen ja alalla operoimiseen. Projektissa muodostetaan neljä viiden opintopisteen jaksoa, joita pilotoidaan ensiksi alan opettajilla jo tulevan lukuvuoden aikana.

– Pilotoinnissa selvitämme näiden uusien opintojaksojen toimivuutta ja tarjoamme samalla opettajille mahdollisuuksia oppia ja olla kehittämässä opintojaksoja edelleen, Schleutker selventää.

Yritysten tarpeiden pohjalta löydetään ja varmistetaan teemoja, joiden merkitys on työelämässä kasvussa. Keskiössä tulevat Schleutkerin mukaan olemaan muun muassa digitaalisen näkyvyyden ja asiakaskontaktien luominen sivustoilla ja sosiaalisessa mediassa, sisällöntuotanto sekä analytiikan ja keinoälyn lisääntyvä hyödyntäminen.

Schleutker sekä muut Turun AMK:n DEMS-projektissa työskentelevät ovat omassa opetustoiminnassaan pyrkineet seuraamaan markkinoinnin muuttuvia trendejä, jotta pystyisivät omassa työssään opettamaan opiskelijoilleen mahdollisimman työelämälähtöisiä taitoja. Tällaista otetta haetaan projektissa nyt laajemminkin.

– Turun AMK on Euroopassa edelläkävijä innovaatiopedagogiikassa, minkä ansiosta myös tässä hankkeessa roolimme on kehittää uusia opetusmenetelmiä.

Projektissa pilotoituja opintojaksoja tarjotaan opiskelijoille lukuvuonna 2023–24, jolloin myös järjestetään ensimmäinen Euroopan laajuinen Digitaalisen markkinoinnin opiskelijatiimikilpailu.

Schleutkerin mukaan pyrkimys on, että kyseisiä opintojaksoja voitaisiin tarjota myös esimerkiksi vapaavalintaisina opintoina muidenkin alojen opiskelijoille, kuten IT-insinööreille ja tuotantotalouden insinööreille. Niitä voitaisiin myös sijoittaa avoimen AMK:n tarjontaan ja CampusOnline-palveluun.

Projekti sijoittuu Yrittäjyys ja arvonluonti -tutkimusryhmään ja sen rahoitus tulee Erasmus+ Partnership -ohjelmasta.

Tutustu tutkimusryhmään:

Tutkimusryhmän perusajatus pohjautuu laajaan näkemykseen yrittäjyydestä sisäisenä, omaehtoisena, ulkoisena ja organisaatioyrittäjyytenä. Tutkimusryhmän toiminta kohdistuu erityisesti yrittäjyysprosesseihin, yrittäjämäisiin toimintatapoihin, erilaisten yritysten toimintojen kehittämiseen ja jatkuvaan oppimiseen sekä yrityksiä, asiakkaita ja muita sidosryhmiä yhdistävän arvonluonnin kehittämiseen ja innovointiin.